IP GPU NVIDIA به SoCهای Dimension Auto MediaTek هدایت می شود

IP GPU NVIDIA به SoCهای Dimension Auto MediaTek هدایت می شود

مدیاتک این هفته مجموعه جدیدی از سیستم روی تراشه های Dimensity Auto Cockpit را معرفی کرده است که کل طیف بازار را از سطح مبتدی تا پریمیوم پوشش می دهد. و در حالی که اعلان‌های تراشه‌های خودرو معمولاً جالب‌ترین چیزها نیستند، این یکی از این قاعده مستثنی خواهد بود، زیرا IP MediaTek از آن برای تراشه‌ها استفاده می‌کند: NVIDIA. این بدان معناست که تراشه‌های Dimensity Auto Cockpit آینده اولین تراشه‌هایی خواهند بود که توسط یک فروشنده شخص ثالث (غیر از NVIDIA) بر اساس فناوری گرافیکی GeForce NVIDIA عرضه می‌شوند.

اولین تلاش انویدیا برای مجوز IP GPU خود به اشخاص ثالث به سال 2013 برمی گردد، زمانی که این شرکت پیشنهاد داد که IP GPU Kepler خود را مجوز دهد و بنابراین رقیب Arm and Imagination Technologies بود. تلاشی که در آن زمان بر روی صورتش فرود آمد. اما بیش از یک دهه بعد و تلاشی تازه برای صدور مجوز برخی از IP های NVIDIA، و به نظر می رسد NVIDIA بالاخره موفق شده است. در مجموع، سیستم روی تراشه‌های Dimensity Auto Cockpit مدیاتک به IP GPU، Drive OS و CUDA NVIDIA تکیه می‌کند و یک پیشرفت تاریخی را برای هر دو شرکت ایجاد می‌کند.

خانواده پردازنده‌های نسل بعدی Dimensity Auto Cockpit مدیاتک از چهار سیستم روی تراشه متمایز تشکیل شده است، از جمله CX-1 برای وسایل نقلیه با برد بالا، CY-1، CM-1 و CV-1 برای خودروهای سطح پایه. اینها SoCهای بسیار یکپارچه ای هستند که هسته های CPU همه منظوره مبتنی بر Armv9-A و همچنین IP واحد پردازش گرافیکی نسل بعدی NVIDIA را بسته بندی می کنند. IP GPU NVIDIA می‌تواند بارهای کاری هوش مصنوعی را برای کمک به راننده و همچنین سیستم اطلاعات سرگرمی قدرتمند اجرا کند، زیرا به طور کامل از چنین فناوری‌های گرافیکی مانند ردیابی اشعه بلادرنگ و ارتقاء تصویر DLSS 3 پشتیبانی می‌کند.

به گفته HardwareLuxx، پردازنده‌های Dimensity Auto Cockpit SoC‌های یکپارچه با ISP HDR چند دوربینی داخلی هستند. این ISP از دوربین های جلو، داخل کابین و دوربین های دید پرنده برای انواع کاربردهای ایمنی پشتیبانی می کند. علاوه بر این، این پردازنده ها دارای DSP صوتی هستند که از دستیارهای صوتی مختلف پشتیبانی می کند.

اعلامیه مدیاتک فاش نمی‌کند که کدام نسل از IP گرافیکی NVIDIA را انتخاب می‌کنند – فقط اینکه این یک طراحی «نسل بعدی» است. با توجه به الزامات صدور گواهینامه، اعلامیه های SoC خودرو نسبتاً محافظه کارانه هستند، بنابراین باید دید که این IP گرافیکی “نسل بعدی” در واقع چگونه با معماری نسل فعلی Ada Lovelace مقایسه می شود.

SoC های جدید مدیاتک به طور کامل توسط سیستم عامل NVIDIA Drive OS پشتیبانی می شوند که در حال حاضر به طور گسترده توسط خودروسازان استفاده می شود. این به خودروسازان این امکان را می‌دهد که پشته نرم‌افزاری خود را یکپارچه کنند و از مجموعه نرم‌افزاری یکسانی برای همه خودروهای خود که از Dimensity مدیاتک استفاده می‌کنند استفاده کنند. علاوه بر این، از آنجایی که سیستم عامل NVIDIA Drive به طور کامل از CUDA، TensorRT و Nsight پشتیبانی می کند، SoC های Dimensity مدیاتک می توانند از برنامه های هوش مصنوعی توسعه یافته برای پلتفرم این شرکت سبز استفاده کنند.

جری یو، معاون ارشد شرکت و مدیر کل گروه تجاری CCM مدیاتک گفت: «هوش مصنوعی مولد صنعت خودرو را به همان شیوه ای متحول می کند که بازار تلفن همراه را با تجربیات محاسباتی شخصی و بصری تر متحول کرده است. مجموعه خودروهای Dimensity Auto Cockpit موج جدیدی از سرگرمی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی را در وسایل نقلیه راه‌اندازی می‌کند و پلتفرم سخت‌افزاری و نرم‌افزاری یکپارچه ما این امکان را برای خودروسازان فراهم می‌کند که قابلیت‌های هوش مصنوعی را در کل خط تولید خود افزایش دهند.

بدون شک، صدور مجوز IP گرافیکی و IP پلتفرم به شخص ثالث، نقطه عطفی برای NVIDIA به طور کلی، و همچنین تلاش های خودرویی آن به طور خاص است. استفاده از DriveOS و CUDA فراتر از پلتفرم سخت‌افزاری خود NVIDIA، برای واحد تجاری که NVIDIA مدت‌ها آن را آماده رشد قابل توجهی می‌دانست، اما به لطف خودروسازان محافظه‌کار با رقابت سخت و نرخ پذیرش آهسته مواجه شده است، کار بزرگی است. در همین حال، آنچه که باید دید این است که چگونه پردازنده‌های جدید Dimensity Auto Cockpit مدیاتک در برابر SoC Thor SoC که قبلاً اعلام شده انویدیا و پلتفرم DRIVE Thor مرتبط با آن است که یک GPU مبتنی بر Blackwell را با 800 TFLOPS عملکرد هوش مصنوعی ممیز شناور 8 بیتی ادغام می‌کند، قرار می‌گیرند.

مرجع اخبار سخت افزار کامپیوترایران