درآمد اینتل نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، اما واحد ریخته گری 2.5 میلیارد دلار ضرر می کند

Intel

اینتل این هفته نتایج مالی خود را برای سه ماهه اول سال 2024 منتشر کرد. همانطور که بازار رایانه های شخصی و دیتاسنترها نسبت به سال گذشته رونق گرفت، فروش واحدهای محصول کلیدی اینتل نیز افزایش یافت. گروه محاسبات مشتری (CCG) و گروه مرکز داده و هوش مصنوعی (DCAI) اینتل رشد 17 درصدی را نشان دادند و 11.9 میلیارد دلار درآمد داشتند. اما واحد تولیدی اینتل به دلیل ادامه سرمایه گذاری در ظرفیت، 2.5 میلیارد دلار از دست داد که 100 میلیون دلار بیشتر از سه ماهه اول 2023 است.

محله مختلط

به طور کلی، سه ماهه اول سال 2024 اینتل یک محصول ترکیبی بود. این شرکت 12.7 میلیارد دلار درآمد داشت که 9 درصد افزایش نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد و 400 میلیون دلار از دست داد که نسبت به 2.8 میلیارد دلار در سه ماهه مشابه سال قبل کمتر است. حاشیه ناخالص شرکت به 41 درصد افزایش یافت، یک افزایش قابل توجه از 34.2 درصد در سه ماهه اول 2023، و حاشیه عملیاتی شرکت از -12.5 درصد در سال گذشته به -8.4 درصد افزایش یافت.

(اعتبار تصویر: اینتل)

محصولات اینتل 11.9 میلیارد دلار فروش داشته است که 17 درصد نسبت به سال قبل است، در حالی که اینتل Foundry با 8.4 درصد کاهش نسبت به سال گذشته 4.4 میلیارد دلار درآمد داشته است. رشد کلی واحد محصولات اینتل با چالش‌های موجودی که بر برنامه‌های Mobileye، Altera و 5G تأثیر گذاشت، جبران شد. علاوه بر این، حذف تدریجی حوزه‌های تجاری غیر اصلی، از جمله بخش بسته‌بندی سنتی در ریخته‌گری اینتل، تأثیر قابل‌توجهی (۱ میلیارد دلار) بر نتایج این شرکت داشت. دیوید زیننر، مدیر مالی اینتل، گفت: “درآمد سه ماهه اول مطابق با انتظارات ما بود و ما EPS غیر GAAP را بالاتر از حد راهنمایی خود ارائه دادیم، که ناشی از حاشیه سود ناخالص بهتر از حد انتظار و نظم هزینه قوی بود.” شفافیت و مسئولیت پذیری بیشتری را فراهم می کند، در حال حاضر تصمیم گیری بهتری را در سراسر کسب و کار هدایت می کند. بهبود حاشیه ناخالص.”

گروه محاسبات مشتری اینتل: یک چهارم خوب دیگر

گروه محاسبات مشتری اینتل سه ماهه خوبی را پشت سر گذاشت. درآمد آن به 7.5 میلیارد دلار افزایش یافت که 31 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت، در حالی که سود غیر GAAP آن در مجموع به 2.6 میلیارد دلار رسید که نسبت به 1.2 میلیارد دلار در سه ماهه مشابه سال قبل به میزان قابل توجهی افزایش یافت.

(اعتبار تصویر: اینتل)

این شرکت موفقیت CCG در سه ماهه اول را به فروش خوب محصولات CPU خود (به لطف موجودی تمام شده در سازندگان رایانه شخصی و OEM) نسبت می دهد، که عمدتاً به فروش بهتر موجودی رزرو شده مربوط می شود. در همین حال، این شرکت هشدار می دهد که در سه ماهه دوم، تجارت مشتری آن توسط «تامین مونتاژ در سطح ویفر» محدود می شود، که به ویژه بر محصولات Core Ultra-baged آن تأثیر می گذارد.

مرکز داده و گروه هوش مصنوعی اینتل: یک چهارم دیگر

مرکز داده و تجارت هوش مصنوعی اینتل 3 میلیارد دلار درآمد (5 درصد افزایش نسبت به 2.9 میلیارد دلار در سال) و 0.5 میلیارد دلار درآمد عملیاتی کسب کردند.

(اعتبار تصویر: اینتل)

اینتل نتایج بهتر گروه DCAI خود را به قیمت متوسط ​​بالاتر فروش محصولات Xeon Scalable خود نسبت می دهد. با این حال، با توجه به موفقیت تاریخی واحد مرکز داده غول آبی، هنوز هم می توان این سه ماهه را برای شرکت کند در نظر گرفت.

Altera، Edge، Network و Mobileye: Another Mixed Bag

واحد محصولات NEX اینتل – که محصولات 5G، لبه، شبکه و مخابرات را می فروشد – در سه ماهه اول 2024 1.4 میلیارد دلار درآمد داشت که 8 درصد از 1.5 میلیارد دلار در سه ماهه اول 2023 کاهش داشت. خبر خوب این است که این تجارت به سوددهی بازگشت و 200 میلیون دلار درآمد کسب کرد. .

اینتل

(اعتبار تصویر: اینتل)

با این حال، Altera و Mobileye چندان خوش شانس نبودند. درآمد Altera در مجموع به 342 میلیون دلار رسید که 58 درصد کمتر از 816 میلیون دلار در سه ماهه مشابه سال قبل است. شرکت اینتل همچنین 39 میلیون دلار از دست داد که یک کاهش چشمگیر از سود 290 میلیون دلاری در سه ماهه اول 2023 است.

(اعتبار تصویر: اینتل)

Mobileye در سه ماهه اول 239 میلیون دلار درآمد داشت که نسبت به 458 میلیون دلار در فصل مشابه سال قبل کاهش داشت و 68 میلیون دلار ضرر کرد. در مقابل، این بخش یک سال پیش درآمد عملیاتی 123 میلیون دلاری داشت. اینتل سطوح بالای موجودی را در Altera و Mobileye مقصر می داند اما ادعا می کند که هضم موجودی در مسیر درستی قرار دارد.

ریخته‌گری اینتل: سرمایه‌گذاری‌های هنگفت متحمل ضرر می‌شوند

مرجع اخبار سخت افزار کامپیوترایران

تحریریه Techpowerup