قدرت بزرگ برای لپ تاپ های بزرگ

قدرت بزرگ برای لپ تاپ های بزرگ

در حالی که منابع تغذیه رایانه های شخصی رومیزی به دلایل خوبی توجه علاقه مندان را به خود جلب می کند – که مهم ترین آنها انتخاب گسترده گزینه هایی است که به دلیل استاندارد بودن یک قطعه است – منابع تغذیه به طور کلی فقط برای رایانه های شخصی بزرگ نگران کننده نیستند. با توجه به اینکه اکثر فروش رایانه های شخصی چند سال پیش به فروش نوت بوک تبدیل شده است، منابع تغذیه نوت بوک در حال حاضر از نظر حجم بازار را هدایت می کنند. و در حالی که اکثر لپ‌تاپ‌ها به آن دسته از PSU‌های پرقدرت که بر فضای دسک‌تاپ تسلط دارند، نیاز ندارند، حتی با رشد فزاینده عملکرد و مصرف انرژی لپ‌تاپ‌های کلاس تعویض دسکتاپ، این به آرامی در حال تغییر است.

شاید اولین پوستر لپ‌تاپ پرقدرت و با کارایی بالا Eurocom باشد، که سابقه طولانی در توسعه لپ‌تاپ‌های سنگین DTR دارد که همه جز سیستم‌های رومیزی قابل حمل هستند. به دنبال روندهای اخیر در مصرف انرژی GPU و محبوبیت GPU برای حجم کاری بازی و هوش مصنوعی، این شرکت طیف وسیعی از “ابر کامپیوترهای موبایل” را به فروش رسانده است که عملا لپ تاپ های بزرگ و سفارشی هستند که حتی با بهترین رایانه های رومیزی رقابت می کنند – و قدرت مورد نیاز برای مطابقت را داشته باشد.

به منظور تامین انرژی لپ‌تاپ‌های رده بالای خود، Eurocom یک آداپتور AC نسبتاً غیرمعمول 780 واتی برای لپ‌تاپ‌های با کارایی بالا توسعه داده است. آخرین آداپتور برق آنها که برای تامین انرژی قوی ترین لپ تاپ های قدرتمند در نظر گرفته شده است، می تواند بیش از سه چهارم کیلووات برق DC را تامین کند. یک وات دسکتاپ مانند برای یک دستگاه دسکتاپ مانند. این یک آداپتور برق لپ‌تاپ است که در مقیاس خود منحصربه‌فرد است و فضای بیشتری برای افزایش مقیاس دارد.










آداپتور AC 780W Eurocom
مشخصات برق
ریل +20 ولت
حداکثر خروجی 39A
780 وات
ابعاد 325 × 110 × 40 میلی متر، 1.38 کیلوگرم
ورودی AC 90 – 264 VAC، 50 – 60 هرتز
MSRP PSU: 299 دلار، کابل: 129 دلار +

چند سالی است که یوروکام این آداپتور را عرضه کرده است. اما از آنجایی که لپ تاپ های بیشتری عرضه شده اند که از چنین آداپتور بزرگ (یا دو آداپتور برق 300 واتی کوچکتر) استفاده می کنند، زندگی جدیدی به خود گرفته است. و از همه مهمتر، Eurocom مجموعه‌های کابل/کانکتور DC اضافی را برای لپ‌تاپ‌های تولیدکنندگان دیگر ساخته است، که به طور قابل توجهی تعداد سیستم‌هایی را که با آن‌ها سازگار است افزایش می‌دهد. در حال حاضر، Eurocom کابل های DC را برای لپ تاپ های زیر ارائه می دهد:

  • Alienware M17x M18x; 1 x کابل DC؛ کانکتور AW بشکه ای؛ 193 سانتی متر / 6.4 فوت
  • Alienware AREA 51m; 1 عدد کابل DC + جعبه شکاف با کانکتور AW بشکه ای 2 برابر. 152 سانتی متر/5 فوت
  • ASUS ROG G18 Strix; GX501V; GM501; GM501GM; GX531GM; 1 x کابل DC؛ دارای کانکتور ROG بشکه ای
  • ASUS G703GX، GZ700GX; 1 عدد کابل DC با 2 عدد کانکتور بشکه ای ROG. 152 سانتی متر/5 فوت
  • لپ تاپ های CLEVO، OriginPC، Sager، XMG، EUROCOM؛ 1 x کابل DC؛ کانکتور گرد 4 پین؛ 182 سانتی متر / 6 فوت
  • CLEVO X370SNx; 1 x کابل DC؛ w/ اتصال مربع؛ 120 سانتی متر / 3.8 فوت
  • CLEVO X170SM/X170KM; 1 x کابل DC؛ w/ اتصالات مربعی دوگانه؛ 152 سانتی متر / 5 فوت
  • Dell Precision 7720/7710; 1 x کابل DC؛ کانکتور Dell با بشکه؛ 120 سانتی متر / 3.8 فوت
  • MSI GE76, GT76, GT77, GE78HX Raider, Titan 18HX 1x DC Cable; w/ اتصال مربع تک؛ 120 سانتی متر / 3.8 فوت
  • لپ تاپ های MSI و دسکتاپ های بازی MSI Trident AS. 1 x کابل DC؛ کانکتور گرد 4 پین؛ 182 سانتی متر / 6 فوت

آداپتور برق متناوب 780W Eurocom

از نظر خارجی، آداپتور AC 780W Eurocom شبیه ترکیبی بین PSU PC و آداپتور لپ‌تاپ است. شکل آن مانند یک آداپتور برق متناوب لپ تاپ بزرگ است اما دارای بدنه فلزی و دریچه های خنک کننده / فن ها است. Eurocom تبلیغ می کند که وزن آن «تنها 1.34 کیلوگرم» است، که در مقایسه با وزن کل یک لپ تاپ 14 اینچی است، اما برای یک PSU با چنین توان خروجی نسبتاً سبک وزن است. لوگوی شرکت در قسمت بالای آداپتور با چهار پد ضد لغزش گرد در پایین آن نقش بسته است. هنگام جابجایی آن باید مراقب باشید زیرا لبه های فلزی و وزن آن می تواند برای سطوح چوبی مشکل ایجاد کند.

Eurocom یک صفحه نمایش اطلاعات کوچک روی آداپتور AC نصب کرد که جریان، ولتاژ و توان خروجی و همچنین دمای آداپتور را نشان می دهد. کاملاً دقیق نیست – می‌توانیم ببینیم که در حال خواندن یک بار ۱۲ واتی بدون کابل DC متصل به آداپتور بود – اما به عنوان یک مرجع اصلی کار می‌کند. در کنار آن یک کانکتور فلزی سنگین برای کابل DC وجود دارد. در طرف دیگر، ما می‌توانیم یک پریز کابل AC با سه شاخه C14 و همچنین یک سوئیچ روشن/خاموش پیدا کنیم که معمولاً در آداپتورهای متناوب AC لپ‌تاپ یافت نمی‌شود.

با باز کردن شاسی، می بینیم که آداپتور AC 780W Eurocom بی شباهت به PSU های معمولی رایانه شخصی نیست – فقط به دلیل نیاز به تولید تنها یک ریل 20 ولتی، پیچیدگی کمتری دارد. طرح اصلی یکسان است، با یک فیلتر AC در ورودی متشکل از چهار خازن Y، دو خازن X، و دو سلف فیلتر قابل توجه، که به یک پل یکسو کننده منتهی می شود. پل GBJ1508 توسط HY Electronic Cayman Ltd، یک شرکت تایوانی که برای اولین بار با آن روبرو می شویم، ساخته شده است.

سپس یک مدار APFC با خازن عظیم Aishi 450V/560μF و یک سیم پیچ فیلتر بزرگ که اجزای غیرفعال آن هستند، با یک رگولاتور Toshiba K31N60W روی همان هیت سینک دو ماسفت داریم که یک پیکربندی نیم پل معمولی را تشکیل می دهند. به دنبال آن یک ترانسفورماتور کوچک و دو ماسفت Infineon 045N10N برای تولید توان خروجی 20 ولت داریم. خنک کننده توسط دو فن 38 میلی متری Protechnic Electric MGT3812XB-W20 ارائه می شود که محصولی کوچک اما باکیفیت با موتور دوبل بلبرینگ هستند.

نتایج آزمایش (~25 درجه سانتیگراد محیط)

برای آزمایش PSU ها، از بارهای الکترونیکی با دقت بالا با حداکثر توان مصرفی 2700 وات، یک اسیلوسکوپ Rigol DS5042M 40 مگاهرتز، یک تحلیلگر قدرت Extech 380803، دو دماسنج دیجیتال UNI-T UT-325 با دقت بالا، یک عدد دماسنج دیجیتال Extech HD60 استفاده می کنیم. SPL متر و بیت ها و قطعات مختلف دیگر.

متوسط ​​راندمان آداپتور AC 780W Eurocom بسیار بالا است، در 91.6٪ وقتی PSU از منبع AC 230 ولت تغذیه می شود و با تغذیه از منبع AC 115 ولت به 90.9٪ کاهش می یابد. هیچ گواهی کارایی 80Plus یا مشابهی وجود ندارد که این PSU را پوشش دهد، اما قوانینی مانند دستورالعمل Ecodesign 2019/1782 وجود دارد، و اگرچه سازنده مشخصات عملکرد خود را به طور کامل مطابق دستورالعمل منتشر نمی کند، به نظر می رسد آداپتور Eurocom 780W به راحتی انجام شود. آنها را ملاقات کنید. باید اشاره کنیم که این نوع PSU نسبت به PSU های PC کلاسیک مزیت دارد زیرا فقط یک خط ولتاژ تولید می کند و تلفات تبدیل کمتر است، بنابراین نباید مستقیماً با هیچ PSU خروجی چند ولتاژ مقایسه شود.

دو فن کوچک آداپتور برق متناوب 780W یوروکام به نظر می رسد که به برق خروجی دستگاه متصل هستند و تا حد زیادی دمای آداپتور را نادیده می گیرند و سرعت خود را فقط با توجه به بار تنظیم می کنند. تا 40 درصد بار، که به هر حال باید نیاز برق اکثر لپ تاپ های بازی را پوشش دهد، آداپتور عملاً کاملاً بی صدا است. سرعت فن زمانی که بار بیشتر از 330 وات است به تدریج افزایش می یابد و در حداکثر بار به ارقام صدای وحشتناکی می رسد. با توجه به ماهیت آداپتور، بسیار بعید است که در چنین بار بالایی برای مدت زمان طولانی کار کند، زیرا حتی لپ تاپ هایی که به آداپتورهای 2×330 وات نیاز دارند به طور مداوم چنین بار بالایی را تحمل نمی کنند.

کیفیت منبع تغذیه

عملکرد الکتریکی آداپتور AC 780W Eurocom در مقایسه با مشخصات دیتاشیت آن به طرز شگفت انگیزی خوب است. Eurocom ادعا می کند که حداکثر موج ولتاژ 200 میلی ولت دارد، اما ما حداکثر 116 میلی ولت را ثبت کردیم که برای ریل 20 ولتی خوب است و به دلیل فیلتر جانبی ثانویه متوسط، بهتر از حد انتظار ما است. تنظیم ولتاژ بسیار خوب است، فقط 1.2٪ در محدوده بار اسمی.








خروجی اصلی
بار (وات) 158.03 394.68 586.46 780.78
بارگذاری (درصد) 20 درصد بار 50 درصد بار 75 درصد بار 100% بار
آمپر ولت آمپر ولت آمپر ولت آمپر ولت
20 ولت 7.8 20.26 19.5 20.24 29.25 20.05 39 20.02






خط مقررات
(20% تا 100% بار)
ریپل ولتاژ (mV)
20 درصد بار 50 درصد بار 75 درصد بار 100% بار
20 ولت 1.2٪ 44 66 82 116

در طول ارزیابی معمول خود، ویژگی‌های حفاظتی اساسی همه واحدهای منبع تغذیه را که بررسی می‌کنیم، از جمله حفاظت از جریان بیش از حد (OCP)، حفاظت از بیش از حد ولتاژ (OVP)، حفاظت از بیش از حد توان (OPP) و حفاظت از اتصال کوتاه (SCP) بررسی می‌کنیم. آداپتور AC 780W Eurocom در اینجا رفتار بسیار عجیبی دارد، زیرا دارای خروجی امتیاز 39 A و حداکثر خروجی 45 A برای 25 میلی ثانیه است. با این حال، ما توانستیم 50 A را از واحد که نزدیک به 1000 وات است، برای چند دقیقه بدون فعال کردن حفاظت OCP/OPP بکشیم. PSU هیچ نشانه جدی از استرس یا گرمای بیش از حد در آن زمان و یا عملکرد الکتریکی ضعیف را نشان نداد. حفاظت OPP بلافاصله هنگامی که بار از 50.3 A بیشتر شد فعال می شود – و همچنین بلافاصله PSU را مجدداً تنظیم و راه اندازی مجدد می کند هنگامی که بار به زیر 50.2A رسید. به نظر می رسد که این پلتفرم در ابتدا به گونه ای طراحی شده بود که به طور قابل توجهی قدرتمندتر باشد و OEM “فراموش کرده است” نقاط ماشه OCP/OPP را تنظیم کند.

نتیجه

آداپتور برق متناوب 780W Eurocom قدرت خام را با نوآوری ترکیب می‌کند و قطعه‌ای را ارائه می‌دهد که به همان اندازه قدرتمند و جذاب است. با وزن قابل توجه و لبه های فلزی خود، به ویژه در سطوح ظریف نیاز به احترام و احتیاط دارد. با این حال، وزن آن با توان خروجی قابل توجهی که ارائه می کند توجیه می شود، و آن را به یک نیروگاه تبدیل می کند که تا حدودی طراحی حجیم و سنگین آن را تحت الشعاع قرار می دهد. گنجاندن نمایشگر برای نظارت بر عملکرد یک لمس هوشمندانه است، اگرچه دقت آن فضایی را برای بهبود باقی می گذارد.

در داخل، یوروکام در کیفیت کوتاهی نمی کند. قطعات داخلی آداپتور گواهی بر انتخاب دقیق و مهندسی است، که از نزدیک پیچیدگی و کارایی PSU های PC رده بالا را منعکس می کند. سیستم خنک کننده آن، اگرچه فشرده است، اما عملکرد خوبی دارد و عملکرد خوبی را بدون کاهش سطح نویز ارائه می دهد – حداقل در اکثر بارها. همانطور که گفته شد، مشخصات نویز آداپتور در حداکثر بار ممکن است فنجان چای همه افراد نباشد و به تعادل بین قدرت و آرامش اشاره دارد.

به طور کلی، آداپتور AC 780 وات یوروکام دارای راندمان و عملکرد الکتریکی قابل ستایش است. اما به عنوان یک محصول با قیمت عالی – یک واحد کامل و یک کابل برای شما حداقل 429 دلار هزینه خواهد داشت – می تواند از ظرافت بیشتری بهره مند شود، به ویژه از نظر ایمنی کاربر و صدای عملیاتی در بارهای بالا. در غیر این صورت، من شخصاً کمی متعجب هستم که Eurocom یک کابل پایان باز برای علاقه مندان به DIY ارائه نمی دهد، که می تواند جذابیت و کاربرد آن را گسترش دهد. چنین افزودنی نه تنها به مخاطبان وسیع تری پاسخ می دهد، بلکه بر تعهد یوروکام به تطبیق پذیری و نوآوری تأکید می کند.

در مجموع، در حالی که آداپتور به دلیل قدرت و عملکرد خود متمایز است، راه روشنی نیز برای Eurocom وجود دارد تا از طریق بهبودهای جزئی و در عین حال تاثیرگذار، جذابیت خود را افزایش دهد.

مرجع اخبار سخت افزار کامپیوترایران

تحریریه Techpowerup