سهم درآمد 3 نانومتری به شدت کاهش می یابد، اما سهم HPC افزایش می یابد

سهم درآمد 3 نانومتری به شدت کاهش می یابد، اما سهم HPC افزایش می یابد

شرکت تولید نیمه هادی تایوان این هفته نتایج مالی خود را برای سه ماهه اول 2024 منتشر کرد. به دلیل افزایش تقاضا برای نیمه هادی ها، این شرکت 18.87 میلیارد دلار درآمد در سه ماهه به دست آورد که 12.9 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، اما کاهش 18.87 میلیارد دلاری داشته است. 3.8 درصد نسبت به سه ماهه. این شرکت می‌گوید که افزایش تقاضا برای پردازنده‌های HPC (شامل پردازنده‌های هوش مصنوعی، رایانه‌های شخصی و سرورها) باعث افزایش درآمد آن در سه ماهه اول شد، اما به‌طور شگفت‌انگیزی، سهم درآمد فناوری پردازش N3 (کلاس 3 نانومتری) TSMC به شدت کاهش یافت. بیش از یک چهارم

وندل هوانگ، معاون ارشد و مدیر مالی TSMC گفت: «کسب و کار ما در سه ماهه اول تحت تأثیر فصلی بودن گوشی‌های هوشمند قرار گرفت، که تا حدی با ادامه تقاضای مرتبط با HPC جبران شد. “با حرکت به سه ماهه دوم 2024، انتظار داریم که کسب و کار ما با تقاضای قوی برای فناوری های 3 نانومتری و 5 نانومتری پیشرو در صنعت پشتیبانی شود، که تا حدی با ادامه فصلی بودن گوشی های هوشمند جبران می شود.”

در سه ماهه اول سال 2024، فروش ویفر N3 9 درصد از درآمد کارخانه ریخته گری را به خود اختصاص داد که نسبت به 15 درصد در سه ماهه چهارم 2023، و از 6 درصد در سه ماهه سوم 2023 افزایش داشت. که کمتر از 2.943 میلیارد دلار در سه ماهه قبل است. در همین حال، سایر فناوری‌های فرآیند پیشرفته TSMC سهم درآمد خود را افزایش دادند: N5 (کلاس 5 نانومتر) 37٪ (از 35٪ افزایش یافته است) و N7 (کلاس 7 نانومتر) 19٪ (از 17٪ افزایش یافته است). اگرچه هر دو از نظر درآمد نسبتاً ثابت باقی ماندند و به ترتیب 6.981 میلیارد دلار و 3.585 میلیارد دلار بودند.

به طور کلی، گره‌های فناوری پیشرفته (N7، N5، N3) 65 درصد از درآمد TSMC را ایجاد کردند (افت 2 درصدی نسبت به سه ماهه چهارم 2023)، در حالی که دسته گسترده‌تر فناوری‌های فرآیند مبتنی بر FinFET، 74 درصد به کل درآمد ویفر شرکت (کاهش 1 درصدی) کمک کردند. از سه ماهه قبل).

TSMC خود کاهش شدید سهم N3 را به کاهش تقاضای فصلی برای گوشی‌های هوشمند در سه ماهه اول نسبت به سه ماهه چهارم نسبت می‌دهد، که ممکن است در واقع اینطور باشد زیرا تقاضا برای آیفون معمولاً در سه ماهه اول کاهش می‌یابد. در همین راستا، گزارش هایی در مورد کاهش تقاضا برای جدیدترین آیفون ها در چین نیز منتشر شده است.

اما حتی اگر حجم تولید A17 Pro کاهش یابد، اپل همچنان مشتری اصلی TSMC برای N3B باقی می‌ماند، زیرا این شرکت همچنین پردازنده‌های M3، M3 Pro و M3 Max خود را در همان نود تولید می‌کند. این SoCها از نظر اندازه قالب و هزینه های ناشی از آن بزرگتر هستند، بنابراین سهم آنها در درآمد TSMC باید کاملاً قابل توجه باشد.

هوانگ گفت: “حرکت به سمت درآمد بر اساس پلتفرم. HPC نسبت به سه ماهه 3 درصد افزایش یافت تا 46 درصد از درآمد سه ماهه اول ما را به خود اختصاص دهد.” گوشی های هوشمند با کاهش 16 درصدی به 38 درصد رسید. اینترنت اشیا با 5 درصد افزایش به 6 درصد رسید. خودرو ثابت ماند و 6 درصد را به خود اختصاص داد و DCE با 33 درصد افزایش به 2 درصد رسید.

در همین حال، از آنجایی که تقاضا برای پردازنده‌های هوش مصنوعی و HPC در سال‌های آینده افزایش خواهد یافت، TSMC انتظار دارد پلتفرم HPC خود به افزایش سهم خود در درآمد خود ادامه دهد.

سی‌سی وی، مدیر اجرایی TSMC گفت: «ما انتظار داریم چندین پردازنده هوش مصنوعی قوی‌ترین محرک رشد پلتفرم HPC و بزرگ‌ترین عامل از نظر رشد کلی درآمد افزایشی ما در چند سال آینده باشند.

مرجع اخبار سخت افزار کامپیوترایران

تحریریه Techpowerup