سامسونگ اولین SoC گوشی هوشمند 3 نانومتری خود را با استفاده از ابزارهای مجهز به هوش مصنوعی Synopsys تقویت می کند

سامسونگ اولین SoC گوشی هوشمند 3 نانومتری خود را با استفاده از ابزارهای مجهز به هوش مصنوعی Synopsys تقویت می کند

این هفته Samsung Electronics و Synopsys اعلام کردند که سامسونگ اولین سیستم روی تراشه تلفن همراه خود را بر روی فناوری فرآیند 3 نانومتری Gate-all-around (GAA) سامسونگ Foundry نصب کرده است. اعلامیه که از اتوماسیون طراحی الکترونیکی Synopsys، همچنین اشاره می کند که سامسونگ از مجموعه EDA Synopsys.ai برای قرار دادن-n-مسیر بندی طرح و تأیید طراحی SoC استفاده کرد که به نوبه خود عملکرد بالاتری را فعال کرد.

SoC تلفن همراه با کارایی بالا و نامشخص سامسونگ به معماری‌های CPU و GPU همه منظوره و همچنین بلوک‌های IP مختلف Synopsys متکی است. طراحان SoC از نرم افزار Synopsys.ai EDA از جمله Synopsys DSO.ai برای تنظیم دقیق طراحی و به حداکثر رساندن بازده و همچنین Synopsys Fusion Compiler RTL-to-GDSII برای دستیابی به عملکرد بالاتر، توان کمتر و بهینه سازی منطقه (PPA) استفاده کردند.

و در حالی که این خبر که سامسونگ یک SoC با کارایی بالا با استفاده از مجموعه Synopsys.ai توسعه داده است مهم است، بعد دیگری حتی مهم‌تر در این اعلامیه وجود دارد: این بدان معناست که سامسونگ بالاخره یک پردازنده پیشرفته برنامه کاربردی گوشی‌های هوشمند را روی برش خود نصب کرده است. فرآیند GAAFET 3 نانومتری لبه.

اگرچه Samsung Foundry تقریباً دو سال است که تراشه‌هایی را روی فرآیند SF3E مجهز به GAA (کلاس 3 نانومتری، گره اولیه) تولید می‌کند، سامسونگ الکترونیکس هرگز از این فناوری برای سیستم روی تراشه‌های خود برای تلفن‌های هوشمند یا موارد دیگر استفاده نکرده است. دستگاه های پیچیده تا به امروز، SF3E عمدتاً برای تراشه‌های استخراج ارز دیجیتال مورد استفاده قرار گرفته است، که احتمالاً به دلیل مشکلات زودهنگام و بازدهی اجتناب‌ناپذیر است که اولین فرآیند تجاری GAAFET در صنعت است.

در حال حاضر، سامسونگ فاش نمی کند که چه گره فرآیند خاصی برای SoC استفاده می شود. در اطلاعیه رسمی سامسونگ/سینپوسیس فقط اشاره شده است که برای یک گره فرآیند GAA است. سامسونگ Foundry همراه با نسل اول SF3E کلاس 3 نانومتری خود، فناوری ساخت SF3 بسیار پیچیده‌تری دارد که پیشرفت‌های زیادی را نسبت به SF3E ارائه می‌کند و قرار است در سه ماهه آینده برای تولید انبوه استفاده شود. با توجه به زمان اعلام، شرط معقول این است که آنها از SF3 استفاده می کنند.

در مورد مشارکت ابزارسازی سامسونگ با Synopsys، ابزارهای دومی برای ارائه برخی بهبودهای عملکرد قابل توجه در طراحی تراشه اعتبار دارند. به طور خاص، این دو شرکت به این ابزارها برای بهبود حداکثر سرعت ساعت تراشه تا 300 مگاهرتز و در عین حال کاهش مصرف انرژی پویا تا 10 درصد اعتبار می دهند. برای انجام این کار، توسعه دهندگان SoC سامسونگ الکترونیکس از بهینه سازی پارتیشن بندی طراحی، سنتز درخت ساعت چند منبعی (MSCTS) و بهینه سازی سیم هوشمند برای کاهش تداخل سیگنال، همراه با یک رویکرد سلسله مراتبی ساده تر استفاده کردند. و با استفاده از Synopsys Fusion Compiler، آنها همه این کارها را انجام دادند در حالی که می‌توانستند هفته‌ها کار طراحی دستی را نادیده بگیرند.

Kijoon Hong، معاون SLSI در Samsung Electronics گفت: «همکاری طولانی‌مدت ما طراحی‌های SoC پیشرو را ارائه کرده است. “این یک نقطه عطف قابل توجه برای دستیابی موفقیت آمیز به بالاترین عملکرد، قدرت و مساحت در پیشرفته ترین هسته های CPU موبایل و طراحی های SoC با همکاری Synopsys است. ما نه تنها نشان داده ایم که راه حل های مبتنی بر هوش مصنوعی می توانند به ما در دستیابی به اهداف PPA حتی برای پیشرفته‌ترین فناوری‌های فرآیند GAA، اما از طریق مشارکت ما یک سیستم طراحی فوق‌العاده با بهره‌وری بالا ایجاد کرده‌ایم که به طور مداوم نتایج چشمگیری ارائه می‌دهد.

مرجع اخبار سخت افزار کامپیوترایران

تحریریه Techpowerup