اینتل بیانیه رسمی در مورد بی ثباتی نسل 14 و 13 صادر می کند، تنظیمات پیش فرض اینتل را توصیه می کند

اینتل بیانیه رسمی در مورد بی ثباتی نسل 14 و 13 صادر می کند، تنظیمات پیش فرض اینتل را توصیه می کند

علاوه بر آخرین قطعه ما که موضوع اینتل را برای فروشندگان مادربرد توضیح دادیم تا تنظیمات قدرت ذخیره شده برای پردازنده‌های سری 14 و 13 اینتل را دنبال کنند، اینتل اکنون بیانیه‌ای را برای این موضوع منتشر کرده است. طی یک هفته گذشته، فروشندگان مادربرد به سرعت به‌روزرسانی‌های میان‌افزار را با نمایه جدیدی به نام «Intel Baseline» منتشر کردند، که فروشندگان مادربرد تصور می‌کردند مشکلات ناپایداری را برطرف می‌کند.

همانطور که مشخص است، به نظر نمی رسد اینتل از نظر فنی این را قبول کند، این پروفایل های پایه اینتل نباید با مشخصات پیش فرض اینتل اشتباه گرفته شوند. این بدان معناست که نمایه‌های Baseline اینتل ظاهراً این تصور را ایجاد می‌کنند که در تنظیمات پیش‌فرض کار می‌کنند، از این رو از اصطلاح «Baseline» استفاده می‌شود، اما این امر همچنان فروشندگان مادربرد را به استفاده از تعابیر MCE یا Multi-Core Enhancement باز می‌کند.

برای روشن شدن موارد برای مصرف کنندگان، اینتل بیانیه زیر را برای ما ارسال کرده است:

چندین سازنده مادربرد پروفایل های BIOS را با عنوان “Intel Baseline Profile” منتشر کرده اند. با این حال، این پروفایل‌های بایوس با توصیه‌های «تنظیمات پیش‌فرض اینتل» که اینتل اخیراً در مورد مشکلات ناپایداری گزارش‌شده در پردازنده‌های نسل سیزدهم و چهاردهم K SKU با شرکای خود به اشتراک گذاشته است، یکسان نیست.

به نظر می‌رسد این تنظیمات BIOS «Intel Baseline Profile» بر اساس راهنمایی‌های تحویل انرژی است که قبلاً توسط اینتل به سازندگان ارائه شده بود و گزینه‌های مختلف تحویل انرژی برای پردازنده‌های نسل سیزدهم و چهاردهم K SKU را بر اساس قابلیت‌های مادربرد توصیف می‌کرد.

اینتل به سازندگان مادربرد توصیه نمی‌کند از تنظیمات انتقال برق «پایه» روی بردهایی با قابلیت مقادیر بالاتر استفاده کنند.

«تنظیمات پیش‌فرض اینتل» پیشنهادی اینتل ترکیبی از ویژگی‌های انتقال حرارت و انرژی به همراه مجموعه‌ای از ممکن است پروفایل های تحویل برق بر اساس قابلیت های مادربرد.

اینتل به مشتریان توصیه می کند که بالاترین مشخصات تحویل انرژی را که با هر طراحی مادربرد جداگانه سازگار است، اجرا کنند، همانطور که در جدول زیر ذکر شده است:



برای بزرگنمایی تنظیمات پیش فرض اینتل کلیک کنید

آنچه بیانیه اینتل به طور موثر به مصرف کنندگان می گوید، این است که کاربران نباید از پروفایل های Baseline Power Delivery که توسط فروشندگان مادربرد از طریق تعداد زیادی به روز رسانی سیستم عامل ارائه می شود استفاده کنند. در عوض، اینتل به کاربران توصیه می‌کند تنظیمات پیش‌فرض اینتل را انتخاب کنند، که به دنبال چیزی است که پردازنده خاص توسط اینتل رتبه‌بندی می‌شود تا به سرعت ساعت تبلیغاتی دست یابد، بدون اینکه کاربران نگران بهینه‌سازی بیش از حد سفت‌افزار باشند که می‌تواند باعث بی‌ثباتی شود. گزارش های زیادی از این اتفاق وجود دارد.

نه تنها این، بلکه تنظیمات پیش‌فرض اینتل ترکیبی از مشخصات حرارتی و قابلیت‌های توان، از جمله تنظیمات منحنی ولتاژ و فرکانس که برای قابلیت مادربرد مورد استفاده اعمال می‌شود، و تحویل برق مجهز به مادربرد را ارائه می‌دهد. حداقل در بیشتر موارد، اینتل به کاربران دارای سری‌های Core K، KF و KS SKUهای نسل چهاردهم و سیزدهم توصیه می‌کند که به کاربران توصیه نمی‌کنند از پروفایل‌های Baseline ارائه شده توسط فروشندگان مادربرد استفاده کنند.

با هضم تضاد بین این دو بیانیه، تفاوت اصلی این است که اولویت اینتل کاهش جریان عبوری از پردازنده است، که برای پردازنده‌های سری 14 و 13 Core حداکثر 400 A است، حتی در هنگام استفاده از پروفایل Extreme. ما می دانیم که آن دسته از فروشندگان مادربرد در مادربردهای Z790 و Z690 خود یک پروفایل توان نامحدود را انتخاب می کنند که اساساً قدرت و جریان “نامحدود” است تا کارایی را به بهای مصرف برق و گرما به حداکثر برساند، که مشکلات را تشدید می کند و می تواند منجر به حملات مکرر شود. بی ثباتی، به ویژه در بارهای کاری با شدت بالا.

متغیر دیگری که اینتل پیشنهاد می کند این است که خط بار AC باید با هدف طراحی پردازنده مطابقت داشته باشد، با حداکثر مقدار 1.1 میلی اهم، و اینکه خط بار DC باید با خط بار AC برابر باشد. برای حداکثر ثبات، بالاتر یا پایین تر از این توصیه نیست. اینتل همچنین توصیه می‌کند که بهینه‌سازی‌های ولتاژ CEP، eTVB، C-states، TVB و TVB در نمایه Extreme فعال باشند تا از پایداری و عملکرد ثابت اطمینان حاصل شود.

با توجه به اینکه اینتل اساساً به کاربران توصیه می‌کند از آنچه که فروشندگان مادربرد برای رفع آن پیشنهاد می‌کنند استفاده نکنند، ما موافقت می‌کنیم که وقتی مادربردها از جعبه خارج می‌شوند، باید در تنظیمات «پیش‌فرض» کار کنند تا زمانی که چیز دیگری از آن خواسته شود. ما می دانیم که فروشندگان مادربرد تمایل دارند آنچه را که می توانند با کالاها، ویژگی ها و سیستم عامل خود انجام دهند، به نمایش بگذارند، اما در نهایت یک فقدان واقعی ارتباط بین اینتل و شرکای آن در رابطه با این موضوع وجود دارد.

به دنبال بیانیه اینتل، آنها به مشتریان توصیه می کنند بالاترین مشخصات تحویل توان را که با کالیبر مادربرد مورد استفاده با پیروی از مشخصات و طراحی سازگار است، اجرا کنند. به گفته اینتل، علیرغم آنچه که فروشندگان مادربرد تاکنون ارائه کرده اند، این موضوع قابل تفسیر نیست، و ما انتظار داریم که در این حماسه از پیشرفت های مداوم در رابطه با موضوع بی ثباتی، موارد بیشتری وجود داشته باشد.

مرجع اخبار سخت افزار کامپیوترایران

تحریریه Techpowerup