مایکروسافت واحدهای سرعت رم را در Task Manager تغییر می‌دهد – در نهایت به سمت MT/s صحیح‌تر از نظر فنی حرکت می‌کند

Task Manager rendered with the MT/s change

مایکروسافت شروع به ایجاد تغییری در نحوه گزارش‌دهی Task Manager سرعت RAM کرده و واحدهای خود را از مگاهرتز به MT/s (مگا انتقال در ثانیه) به‌روزرسانی می‌کند. این مطابق با دور شدن صنعت از استفاده از مگاهرتز برای اندازه‌گیری سرعت DDR است، زیرا فرکانس‌های ساعت واقعی بسیار کمتر از سرعت‌های موثر هستند.

طبق وبلاگ Windows Insider، مایکروسافت این تغییر را به تدریج برای کاربران بتا خود با بیلد 22635.3570 آغاز می کند. Windows Insiders که زودتر زبان به‌روزرسانی شده را می‌خواهند، می‌توانند با انتخاب گزینه جدیدترین به‌روزرسانی را انتخاب کنند “آخرین به روز رسانی ها را همانطور که در دسترس هستند دریافت کنید” در تنظیمات > Windows Update را تغییر دهید. اگر کمی برای تغییر تلاش می کنید اما نمی خواهید خطرات نسخه های بتا ویندوز را بپذیرید، باید کمی بیشتر منتظر بمانید تا این تغییر به بیلدهای غیر اینسایدر منتشر شود.

دور شدن مایکروسافت از استفاده از مگاهرتز برای توصیف سرعت RAM به دنبال تغییر صنعت گسترده از چیزی است که به روشی نادرست برای تبلیغات سرعت حافظه تبدیل شده است – و از اوایل دهه 2000 چنین نبوده است. در دهه 1990، تمام رم های مصرفی SDRAM (حافظه دسترسی تصادفی دینامیکی همزمان) بود، به این دلیل که عملیات آن با سرعت کلاک ماژول همگام می شد. در آن زمان، RAM یک انتقال در هر سیکل حافظه انجام می داد و به عنوان مثال سرعت 100 مگاهرتز برابر با 100 MT/s بود. اما زمانی که SDRAM DDR (Double Data Rate) در اوایل دهه 2000 معرفی شد، ماژول های RAM می توانستند دو انتقال را در هر چرخه انجام دهند. اکنون سرعت کلاک 100 مگاهرتز در واقع معادل عملکرد 200 MT/s است.

سازندگان رم به سمت استفاده از اعداد بزرگتر برای برندسازی رفتند اما واحد مگاهرتز را حفظ کردند تا از سردرگمی مصرف کننده جلوگیری کنند. این بدان معناست که RAM که امروزه با سرعت‌های DDR5 6000 مگاهرتز کار می‌کند، در واقع روی 3000 مگاهرتز کار می‌کند اما 6000 MT/s را اجرا می‌کند. حتی بدتر از آن، GDDR5X و راه‌حل‌های حافظه بعدی (از جمله GDDR6) که روی کارت‌های گرافیک یافت می‌شوند، اکنون می‌توانند از QDR یا Quad Data Rate استفاده کنند. بنابراین استفاده از مگاهرتز یا گیگاهرتز برای توصیف سرعت حافظه کارت گرافیک نادرست تر می شود.

امروزه سازندگان رم برای تبلیغات به سمت DDR5-6000 ساده تر (بدون واحد) یا DDR5 6000 MT/s کمتر متداول هستند. به نظر می رسد مایکروسافت با به روز رسانی Task Manager خود در موج اولیه پذیرش قرار خواهد گرفت.

برای لیست کامل به‌روزرسانی‌های ویژگی‌های Task Manager در خارج از تغییر واحد، فهرست تغییرات Windows Insider را بررسی کنید. در همین حال، به نظر می رسد تعداد افرادی که این به روز رسانی را در عمل مشاهده می کنند در حال کاهش است، زیرا سهم بازار ویندوز 11 همچنان در حال کاهش است – کاربران به طور انبوه به 10 باز می گردند، شاید در پاسخ به انتشار تبلیغات در سراسر سیستم عامل ویندوز 11 (که خوشبختانه به راحتی قابل جابجایی هستند).

مرجع اخبار سخت افزار کامپیوترایران

تحریریه Techpowerup