پل زدن راه حل چشمه ها یک شگفتی

پل زدن راه حل چشمه ها یک شگفتی

SK hynix یکی از معدود تولیدکنندگان یکپارچه عمودی در بازار ذخیره سازی مبتنی بر فلش (به همراه سامسونگ، میکرون / کروشال، وسترن دیجیتال و کیوکسیا) است. این شرکت در بازار OEM به خوبی تثبیت شده است. چند سال پیش، آنها همچنین شروع به کاوش در محصولات مستقیم کاربر نهایی کردند. درایوهای SSD داخلی (با گلد S31 و گلد P31 شروع می‌شوند) اولین دستگاه‌هایی بودند که از در خارج شدند. اواخر سال گذشته، این شرکت SSD قابل حمل Beetle X31 را معرفی کرد که اولین محصول ذخیره‌سازی مستقیم خود بود. در ماه فوریه، یک محصول مکمل معرفی شد – Tube T31 Stick SSD.

Beetle X31 یک SSD قابل حمل با درگاه بالادست Type-C و کابل جداگانه است. Tube T31 برداشتی از درایو انگشت شست سنتی با رابط مرد نوع A است. اندازه بیتل X31 استفاده از راه حل پل را آشکار می کند. بررسی ما در مورد Tube T31 همچنین استفاده از همان SSD داخلی را نشان داد، البته با پل متفاوت. این بررسی نگاهی دقیق به لوله T31، از جمله تجزیه و تحلیل اجزای داخلی آن و ارزیابی ثبات عملکرد، مصرف برق و مشخصات حرارتی آن دارد.

معرفی و نمایش محصول

درایوهای فلش USB در چند سال گذشته هم از نظر ظرفیت ذخیره سازی و هم از نظر سرعت رشد کرده اند. به لطف ظهور NAND سه بعدی و تکرارهای سریع با بهبود عملکرد در مشخصات USB، اکنون شاهد “SSD های چسبنده” هستیم که قادر به ارائه سرعت +1 گیگابایت در ثانیه هستند. این بخش بازار از زمان معرفی Kingston's DataTraveler Max در اواخر سال 2021 به آرامی اعضای خود را به دست آورده است. برخی از فروشندگان SSD SSD حتی با ارائه SKUهای 2 ترابایتی سعی کرده اند خود را متمایز کنند.

بخش SSD با کارایی بالا نسبتاً جدید است و کنترلرهای UFD بومی بر آن تسلط دارند (برای مثال SM2320 سیلیکون موشن در محصولاتی مانند Kingston DataTraveler Max A و Transcend ESD310C و Phison U17 در OWC Envoy Pro Mini. ). این برخلاف UFD های اولیه با کارایی بالا مانند Corsair Voyager GTX و Mushkin Ventura Ultra است که از یک کنترلر SATA SSD در پشت یک پل USB 3.0 استفاده می کردند. در سناریوهای با کارایی بالا، به دلیل محدودیت های حرارتی، معمولاً از راه حل پل برای UFD ها اجتناب می شود. هزینه BOM نیز یکی دیگر از جنبه های مهم است، زیرا UFD ها معمولا تمایل دارند / باید قیمت کمتری نسبت به SSD های قابل حمل داشته باشند. عواملی مانند عدم وجود کابل جداگانه به این امر کمک می کند، اما یک راه حل پل در PCB به طور بالقوه می تواند صرفه جویی را جبران کند.

Beetle X31 از SK hynix یک SSD قابل حمل سنتی بود که از یک SSD SK hynix BC711 M.2 2242 NVMe در پشت تراشه پل ASMedia ASM2362 USB 3.2 Gen 2 استفاده می کرد. برخلاف سایر خانواده‌های PSSD با طیف وسیعی از گزینه‌های ظرفیت، Beetle X31 تنها با دو گزینه ظرفیت – 512 گیگابایت و 1 ترابایت معرفی شد. دلیل آن در نهایت SSD داخلی تک تراشه BC711 بود – این بسته شامل قالب های فلش، کنترلر SSD و DRAM برای لایه ترجمه فلش نیز می شود. ماهیت بسیار یکپارچه BC711 منجر به محدود شدن تعداد قالب‌های NAND و از این رو گزینه‌های ظرفیت محدود شد.

Tube T31 که امروز بررسی می شود نیز با همان دو ظرفیت – 512 گیگابایت و 1 ترابایت عرضه می شود که به احتمال زیاد استفاده از همان SSD داخلی اشاره دارد. ادغام فلاش و کنترلر در یک بسته واحد برخی از نگرانی های BOM را کاهش می دهد و یک راه حل مبتنی بر پل مبتنی بر BC711 با یک ناحیه PCB مشابه به یک راه حل مبتنی بر کنترل کننده UFD بومی ختم می شود.

Tube T31 برای درایو فلش USB نسبتاً حجیم است و احتمالاً با دستگاه ها / کابل های متصل به پورت های USB همسایه تداخل ایجاد می کند. با این حال، به دلیل استفاده از SSD داخلی M.2 2242 و محلول حرارتی مرتبط با آن، ابعاد آن اجتناب ناپذیر است. از آنجایی که این یک راه حل UFD است، بسته بندی اسپارتان است – فقط دفترچه راهنمای کاربر و واحد اصلی در یک جعبه قابل بازیافت سازگار با محیط زیست.

طراحی بدنه تاشو به راحتی با فشار دادن زبانه های پلاستیکی که هر دو طرف را نگه می دارند جدا می شود تا یکی از آنها بالا بیاید و سر بخورد. بردهای مدار توسط یک روکش فلزی محافظت می شوند که با کمک سه پیچ در کنار هم قرار می گیرند و بیشتر با پدهای حرارتی به بردها متصل می شوند – یکی در بالای تراشه پل در برد اصلی و دیگری در سراسر تخته NVMe SSD .

SSD داخلی یک برد یک طرفه است که از یک پد حرارتی نازک در قسمت زیرین آن برای چسباندن آن به برد اصلی استفاده می شود.

تک تراشه روی SSD دارای علامت بسته SK hynix HNB001T14M است – که همان تراشه موجود در BC711 M.2 2230 / 2242 OEM NVMe SSD است. این از NAND 128L V6 SK hynix استفاده می کند و کنترلر داخلی و همچنین DRAM را یکپارچه می کند.

برخلاف ASMedia ASM2362 مورد استفاده در Beetle X31، SK hynix JMS583 JMicron را در Tube T31 انتخاب کرده است. راه حل JMicron بیش از 5 سال است که وجود دارد و در حال حاضر بر روی سیلیکون A3 (چهارمین تکرار از همان طرح با رفع اشکال سیلیکونی) برای بهبود و حل مشکلات ناسازگاری سیستم است. به نظر می رسد این پل اخیراً در بازار احیا شده است، که نشان از استفاده از آن در Silicon Power PX10 منتشر شده در اوایل سال جاری است.

همانطور که در اسکرین شات CrystalDiskInfo در زیر نشان داده شده است، پل اجازه عبور هوشمند را می دهد. TRIM نیز در دسترس است، حتی اگر اشاره صریحی پیدا نکند.






SMART Passthrough – CrystalDiskInfo

جدول زیر نمای مقایسه ای از مشخصات پل های ذخیره سازی مختلف ارائه شده در این بررسی را ارائه می دهد.

























پیکربندی دستگاه‌های ذخیره‌سازی مستقیم متصل به مقایسه
جنبه
بندر پایین دست PCIe 3.0 x2 فلش بومی
بندر بالادست USB 3.2 Gen 2 Type-A USB 3.2 Gen 2 Type-C (مرد)
تراشه پل JMicron JMS583-A3 سیلیکون موشن SM2320
قدرت اتوبوس برقی اتوبوس برقی
استفاده از مورد SSD استیک سبک 1 گیگابایت بر ثانیه به عنوان جایگزین درایو انگشت شست با تمرکز بر ثبات عملکرد به بازار عرضه شده است. درایو کوچک کوچک USB کلاس 1 گیگابایت بر ثانیه با پوشش جمع شونده برای کانکتور Type-C
ابعاد فیزیکی 92.5 × 30.5 × 14 میلی‌متر 82.6 × 22.3 × 9.5 میلی متر
وزن 34 گرم 12.5 گرم
کابل N/A N/A
عبور هوشمند آره آره
پشتیبانی UASP آره آره
TRIM Passthrough آره آره
رمزگذاری سخت افزار خیر در دسترس نیست
ذخیره سازی ارزیابی شده SK hynix BC711 (SK hynix V6 128L 3D TLC) Micron 96L 3D TLC
قیمت 85 دلار
100 دلار
180 دلار آمریکا
لینک بررسی نقد و بررسی SK hynix Tube T31 1TB بررسی Kingston DT Max 1TB

قبل از بررسی اعداد بنچمارک، مصرف برق و اثربخشی محلول حرارتی، شرحی از راه اندازی و روش ارزیابی بستر آزمایش ارائه شده است.

راه اندازی و روش ارزیابی بستر آزمایش

دستگاه‌های ذخیره‌سازی متصل مستقیم (از جمله درایوهای شست) با استفاده از Quartz Canyon NUC (در اصل، نسخه Xeon / ECC Ghost Canyon NUC) با پیکربندی 2 x 16 گیگابایت DDR4-2667 ECC SODIMM و یک PCIe 3.0 3.0 SSPSD3P3ENV8IM ارزیابی می‌شوند. 1 ترابایت از ADATA.

جذاب ترین جنبه Quartz Canyon NUC وجود دو اسلات PCIe (به صورت الکتریکی، x16 و x4) برای کارت های افزودنی است. در غیاب یک GPU مجزا – که نیازی به بستر آزمایشی DAS نیست – هر دو اسلات موجود هستند. در واقع، ما همچنین یک SSD یدکی SanDisk Extreme PRO M.2 NVMe را به شکاف M.2 22110 متصل به CPU در پایه پایه اضافه کردیم تا از تنگناهای DMI هنگام ارزیابی دستگاه‌های Thunderbolt 3 جلوگیری کنیم. این هنوز اجازه می دهد تا دو کارت افزودنی در x8 (x16 الکتریکی) و x4 (x4 الکتریکی) کار کنند. از آنجایی که Quartz Canyon NUC دارای درگاه USB 3.2 Gen 2×2 نیست، کارت الحاقی SST-ECU06 Silverstone در اسلات x4 نصب شد. همه دستگاه های غیر Thunderbolt با استفاده از پورت Type-C فعال شده توسط SST-ECU06 تست می شوند.

مشخصات بستر آزمایش در جدول زیر خلاصه شده است:












پیکربندی AnandTech DAS Bed Test 2021
سیستم Intel Quartz Canyon NUC9vXQNX
CPU Intel Xeon E-2286M
حافظه ADATA Industrial AD4B3200716G22
32 گیگابایت (2×16 گیگابایت)
DDR4-3200 ECC @ 22-22-22-52
درایو سیستم عامل ADATA Industrial IM2P33E8 NVMe 1TB
درایو ثانویه SanDisk Extreme PRO M.2 NVMe 3D SSD 1TB
کارت الحاقی میزبان SilverStone Tek SST-ECU06 USB 3.2 Gen 2×2 Type-C
سیستم عامل Windows 10 Enterprise x64 (21H1)
با تشکر از ADATA، Intel و SilverStone Tek برای اجزای ساخت

سخت افزار بستر آزمایش تنها یک بخش از ارزیابی است. در چند سال گذشته، حجم کاری معمولی ذخیره سازی مستقیم متصل شده برای کارت های حافظه نیز تکامل یافته است. ویدیوهای 4K با نرخ بیت بالا در 60 فریم بر ثانیه کاملاً متداول شده‌اند و ویدیوهای 8K شروع به ظاهر شدن کرده‌اند. به لطف بافت‌ها و آثار هنری با وضوح بالا، اندازه نصب بازی حتی در کنسول‌های بازی قابل حمل نیز به‌طور پیوسته افزایش یافته است. با در نظر گرفتن این موارد، طرح ارزیابی ما برای SSD های قابل حمل و UFD شامل بارهای کاری متعددی است که در بخش های مربوطه به تفصیل توضیح داده شده است.

  • بارهای کاری مصنوعی با استفاده از CrystalDiskMark و ATTO
  • ردیابی های دسترسی به دنیای واقعی با استفاده از معیار ذخیره سازی PCMark 10
  • بارهای کاری روبوکپی سفارشی که منعکس کننده استفاده معمولی از DAS است
  • تست استرس نوشتن متوالی

در قسمت بعدی مروری بر عملکرد SK hynix Tube T31 در این بنچمارک ها داریم. قبل از ارائه نکات پایانی، ما برخی از مشاهدات را در مورد اعداد مصرف برق SSD و همچنین راه حل حرارتی داریم.

مرجع اخبار سخت افزار کامپیوترایران

تحریریه Techpowerup