یک الگوریتم مقیاسبندی توسط طراحی به زمانهای فریم اضافه میکند (زمان لازم برای ارائه یک تصویر برای نمایش)، و در تستهای Digital Foundry، تهاجمیترین پیشتنظیم XeSS، Performance، از 720p به 1440p میرسد و 2 میلیثانیه به زمان فریم اضافه میکند. افزایش مقیاس از 1080p به 4K در همان حالت، 3.4 میلیثانیه به زمان فریم اضافه میکند که از 8.8 میلیثانیه به 12.2 میلیثانیه کاهش مییابد (3.4 میلیثانیه افزایش). افزایش زمان فریم با توجه به عملکرد بهدستآمده، مبادله خوبی است: افزایش خیرهکننده 88 درصدی نرخ فریم برای ارتقاء مقیاس از 1080p به 4K، و افزایش 52 درصدی با افزایش مقیاس از 720p به 1440p. زمانی که تنظیمات از پیش تعیین شده را به حالت کیفیت بالا میبرید، زمانهای فریم افزایش مییابد، که بازی را در وضوحهای نزدیکتر به وضوح اصلی ارائه میکند، بنابراین عملکرد بهدستآمده کوچکتر میشود. XeSS پیش تنظیمی را ارائه می دهد که آن را «کیفیت فوق العاده» می نامد، که بازی را با وضوحی نزدیک به وضوح اصلی ارائه می دهد، در حالی که افزایش نرخ فریم 16-23٪ را ارائه می دهد، با خروجی ای که عملاً تشخیص آن از وضوح اصلی غیرممکن است.
XeSS یک فناوری مقیاسبندی «نسل دوم» همتراز با DLSS 2.0 و FSR 2.0: Digital Foundry
Digital Foundry میگوید Intel XeSS نسل دوم فناوری مقیاسپذیری است که با DLSS 2.0 و FSR 2.0 برابری میکند، که دسترسی اولیه اولیه به کارت گرافیک Arc A770 با XeSS و آخرین نسخه Shadow of the Tomb Raider را داشت. که علاوه بر DLSS شامل XeSS می شود. این نشریه A770 + XeSS را با GeForce RTX 3070 + DLSS مقایسه کرد و در آزمایشات خود دریافت که XeSS کیفیت تصویر قابل مقایسه یا بهتری را در زمانهای فریم پایین ارائه میدهد. XeSS از یک الگوریتم AI-ML برای بازسازی جزئیات استفاده می کند که توسط هسته های XMX در پردازنده های گرافیکی Xe-HPG “Alchemist” تسریع می شود. بنابراین XeSS در حال حاضر تنها از پردازندههای گرافیکی Arc پشتیبانی میکند، با این حال، این شرکت در حال کار بر روی نسخه DP4a (مدل برنامهنویسی) است تا XeSS بتواند روی دیگر معماریهای GPU در همه برندها اجرا شود.