یک کارت گرافیک کوچک برای همه رایانه های شخصی

یک کارت گرافیک کوچک برای همه رایانه های شخصی

ایسوس در این هفته به جدیدترین سازنده کارت گرافیک رایانه شخصی تبدیل شده است که یک کارت گرافیک زیر 75 واتی را بر اساس طراحی 6 گیگابایتی GeForce RTX 3050 کم مصرف NVIDIA معرفی کرده است. و یک قدم جلوتر برای دارندگان رایانه های شخصی کوچک، ایسوس از پیکربندی پردازنده گرافیکی کم مصرف NVIDIA برای تولید یک کارت گرافیک نیمه قد استفاده کرده است که می تواند در سیستم های با مشخصات کم جا شود.

همانطور که ایسوس می گوید، GeForce RTX 3050 LP BRK 6GB GDDR6 یک «بازدهی بزرگ در یک بسته کوچک» است و برای یک برد گرافیکی دو اسلات با مشخصات پایین، واقعاً اینطور است. این واحد دارای سه خروجی نمایشگر، از جمله DVI-D، HDMI 2.1، و DisplayPort 1.4a با پشتیبانی از HDCP 2.3 است که این کارت گرافیک را گزینه مناسبی برای یک دسکتاپ با نمایشگر دوگانه و یک PC سینمای خانگی (پردازنده گرافیکی GA107 Nvidia می کند). از همه کدک های محبوب به جز AV1 پشتیبانی می کند. علاوه بر این، یک خروجی DVI-D کارت را قادر می‌سازد تا نمایشگرهای قدیمی را هدایت کند، که حتی بیش از نیم دهه پس از بازنشستگی DVI-D، همچنان به عنوان قطعات یدکی در اطراف خود باقی می‌مانند. در همین حال، از آنجایی که کارت فقط حدود 70 وات مصرف می کند، به هیچ کانکتور برق کمکی PCIe نیاز ندارد، که در برخی مواقع در سیستم های ارزان قیمت سازندگان رایانه های شخصی بزرگ موجود نیست.

زیربنای این کارت GeForce RTX 3050 6 گیگابایتی فوق الذکر است که از پردازنده گرافیکی GA107 با 2304 هسته CUDA استفاده می کند و با 6 گیگابایت حافظه GDDR6 متصل به یک گذرگاه حافظه باریک 96 بیتی (از 128 بیت برای نسخه کامل 8 گیگابایتی پایین تر است). RTX 3050 6GB با فرکانس بوست کمتر 1470 مگاهرتز (1500 مگاهرتز در حالت OC)، عملکرد محاسباتی را کاهش داده است و 6.77 FP32 TFLOPS در مقابل 9.1 FP32 TFLOPS RTX 3050 کامل ارائه می دهد.

در نتیجه، کارت گرافیک پایین GeForce RTX 3050 6 گیگابایتی بسیار یک کارت سطح ابتدایی است، اگرچه نیاز به انرژی پایین برای چنین کارتی نیز چیزی است که آن را خاص می کند. این باید برای بازی های سطح پایین – شکست دادن GPU های یکپارچه – کافی باشد، اگرچه گفتن این نکته کافی است که با کارت های رده بالا و پرقدرت نیز رقابت نخواهد کرد.

Asus GeForce RTX 3050 LP BRK 6 GB GDDR6 با اندازه کوچک خود، به نظر می رسد کاندیدای خوبی برای ارتقای سیستم های ارزان قیمت از OEM ها و همچنین تعمیر رایانه های شخصی قدیمی باشد. چیزی که باید دید این است که چقدر قیمت رقابتی خواهد بود. این برد گرافیکی در حال حاضر یک رقیب کم حاشیه از MSI دارد – که قیمت آن 185 دلار است – بنابراین ایسوس تنها فروشنده ای نیست که در اینجا رقابت می کند.

مرجع اخبار سخت افزار کامپیوترایران