کل درآمد 10 کارخانه بزرگ ریخته گری جهانی در سه ماهه سوم 6 درصد در سه ماهه سوم رشد داشته است، اما عملکرد درآمد صنعت ریخته گری وارد دوره اصلاح در سه ماهه چهارم خواهد شد.

در میان ریخته‌گری‌هایی که رتبه‌های ششم تا دهم در رتبه‌بندی درآمد سه ماهه 22 را به خود اختصاص دادند، گروه HuaHong و Tower شاهد افزایش درآمد QoQ بودند، در حالی که PSMC، VIS و Nexchip شاهد کاهش QoQ بودند. Nexchip بیشترین کاهش را در بین 10 شرکت برتر تجربه کرد که عمدتاً به دلیل عدم تعادل بین تقاضا و ظرفیت تولید بود. به طور خاص، فروشندگان آزمایشی آی سی از جمله Novatek، Chipone و Ilitek به دلیل افزایش فشار موجودی، اصلاحات نزولی را در ورود ویفر خود انجام داده بودند. در همین حال، Nexchip به افزایش ظرفیت خود ادامه داد. در نتیجه، درآمد Nexchip در سه ماهه سوم 22.5 درصد کاهش یافت و به 371 میلیون دلار در سه ماهه سوم 22 رسید. میزان استفاده از توانایی او نیز به 80 تا 85 درصد کاهش یافت.

با توجه به استفاده از ظرفیت ریخته گری در سه ماهه چهارم، UMC به تمرکز بر تنظیم ترکیب محصولات خود برای تخصیص ظرفیت تولید بیشتر به تراشه های مورد استفاده در تجهیزات الکترونیکی خودرو و تجهیزات صنعتی ادامه خواهد داد. با این حال، نرخ بهره برداری از ظرفیت آن 10 درصد دیگر کاهش می یابد زیرا سفارشات کمتر برای تراشه های مورد استفاده در لوازم الکترونیکی مصرفی منجر به افزایش ظرفیت تولید بیکار می شود. GlobalFoundries همچنین نمی تواند میزان استفاده از ظرفیت خود را حفظ کند زیرا معاملات طولانی مدت کافی برای ریخته گری ویفر 8 اینچی تضمین نکرده است. در مورد HuaHong، شرکت تابعه آن HLMC شاهد کاهش نرخ بهره برداری از ظرفیت گره 55 نانومتری خود که MCU، تراشه های Wi-Fi و حسگرهای تصویر CMOS مورد استفاده در مخاطبان بزرگ الکترونیکی را تولید می کند، خواهد بود. به طور مشابه، نرخ استفاده از ظرفیت PSMC برای ریخته گری ویفر 8 اینچی و 12 اینچی به ترتیب به 60 تا 65 درصد و 70 تا 75 درصد به دلیل اصلاحات مداوم سفارش مربوط به سنسورهای تصویر CMOS، DDI و سایر تراشه های منطقی کاهش می یابد. VIS همچنین نرخ بهره برداری از ظرفیت خود را به حدود 70 درصد کاهش خواهد داد. در نهایت، Nexchip ممکن است تصحیحات نزولی را از سفارشات دریافتی IC های راننده و سایر تراشه های مورد استفاده در لوازم الکترونیکی مصرفی (مانند PMIC ها و سنسورهای تصویر CMOS) تجربه کند. در عین حال، کارخانه ریخته گری مجبور است خط تولید خود را تنظیم کند زیرا سایر فناوری های پردازش آن هنوز به استاندارد تولید انبوه نرسیده اند. با توجه به این عوامل، نرخ بهره برداری از ظرفیت Nexchip به حدود 50-55٪ کاهش می یابد.



مرجع اخبار سخت افزار کامپیوترایران

دولت آمریکا در 7 اکتبر کنترل صادرات خود را علیه چین تشدید کرد. و این پیشرفت قطعا SMIC را تحت تأثیر قرار داد زیرا مشتریان آن برای افزایش مصرف پلاکت مرددتر شدند. با این حال، وقتی صحبت از مخارج سرمایه‌ای به میان می‌آید، SMIC در مقایسه با بسیاری از ریخته‌گری‌های دیگر که فعالیت‌های خود را به دلیل تغییرات در محیط بازار و مشکل زمان‌های تحویل سفارش برای تجهیزات کاهش داده‌اند، رویکرد مخالف را اتخاذ می‌کند. در مقابل باد مخالف، SMIC هزینه سرمایه خود را برای سال 2022 با 32 درصد افزایش به 6.6 میلیارد دلار رساند. SMIC می خواهد خرید تجهیزات جدید را برای سه کارخانه جدید خود در شنژن، پکن و شانگهای تسریع کند تا خطرات مربوط به کنترل صادرات ایالات متحده را به حداقل برساند. در نتیجه، هزینه‌های سرمایه‌ای خود را برای پرداخت پیش‌پرداخت تجهیزات جدید که برای استقرار در سال 2023 برنامه‌ریزی شده است، افزایش داده است.

کارخانجات ریخته گری در سه ماهه چهارم سال جاری شاهد کاهش شدید درآمد خواهند بود زیرا سفارشات قطعات نیمه هادی مصرفی با اصلاحات نزولی بزرگتری روبرو خواهد شد.
در بازار لوازم الکترونیکی مصرفی، مصرف موجودی کمتر از حد انتظار بوده است، بنابراین بهبود در کوتاه مدت بعید است. با ادامه بحران، سفارشات ریخته گری برای تراشه های مورد استفاده در لوازم الکترونیکی مصرفی با اصلاحات نزولی بزرگتری مواجه خواهد شد. این به نوبه خود بر حمل و نقل ویفر ریخته گری و نرخ استفاده از ظرفیت تأثیر می گذارد. برای سه ماهه چهارم، TrendForce تخمین می زند که اکثریت 10 ریخته گری برتر جهانی یا رشد ضعیف تر یا درآمد کمتری را نشان خواهند داد. این موج اصلاحات سفارش بر TSMC رهبر صنعت نیز تأثیر خواهد گذاشت. در حالی که TSMC ممکن است شاهد کاهش بیش از حد انتظار در سفارشات 7/6 نانومتری باشد، تولید درآمد آن همچنان توسط سفارشات 5/4 نانومتری پشتیبانی می شود. حتی اگر درآمد TSMC برای 4Q22 کاهش QoQ را ثبت نکند، احتمالاً در مقایسه با 3 Q22 پایدار خواهد بود.

از نظر عملکرد انفرادی ریخته گری در سه ماهه 22، پنج گروه برتر توسط TSMC و پس از آن سامسونگ، UMC، GlobalFoundries و SMIC قرار گرفتند. سهم جمعی از بازار جهانی آنها (از نظر درآمد) 89.6٪ بود. بیشتر کارخانه‌های ریخته‌گری مستقیماً تحت تأثیر مشتریانی قرار گرفتند که فعالیت‌های انبارداری خود را کاهش دادند یا سفارشات خود را به میزان قابل توجهی تنظیم کردند. تنها TSMC توانست به دلیل تقاضای زیاد اپل برای ذخیره سازی ذخیره سازی SoC که در مدل های جدید آیفون در سال جاری به کار گرفته شده است، سود قابل توجهی به دست آورد. TSMC شاهد افزایش درآمد سه ماهه 11.1 درصدی خود به 20.16 میلیارد دلار بود و سهم بازار مربوطه به 56.1 درصد افزایش یافت. این رشد عمدتاً به گره‌های ≤7 نانومتری نسبت داده شد که سهم آنها از درآمد ریخته‌گری به طور پیوسته افزایش یافت و در سه ماهه سوم به 54 درصد رسید. برعکس، سامسونگ در واقع شاهد کاهش جزئی QoQ به میزان 0.1 درصد در درآمد ریخته‌گری بود، حتی اگر از تقاضای قطعات مربوط به سری جدید آیفون نیز بهره مند شد. تا حدی تحت تاثیر تضعیف وون کره، سهم سامسونگ از بازار به 15.5 درصد کاهش یافت.

در مورد UMC، درآمد آن در سه ماهه سوم با 1.3 درصد افزایش به حدود 2.48 میلیارد دلار در سه ماهه سوم 22 رسید. عملکرد UMC با تقویت دلار آمریکا و ظرفیت جدید تولید 28 نانومتری که ویفرهای گران‌تری تولید می‌کند، پشتیبانی می‌شود. گلوبال فاندریز با افزایش 4.1 درصدی درآمد سه ماهه به حدود 2.07 میلیارد دلار رسید. این رشد به افزایش QoQ در محموله های ویفر و همچنین بهینه سازی بیشتر ویفر ASP و ترکیب محصول نسبت داده شد. علاوه بر این، GlobalFoundries نرخ استفاده از ظرفیت خود را بالای 90٪ حفظ کرد. SMIC با کسب آخرین جایگاه در گروه پنج برتر، با رشد جزئی 0.2 درصدی سه ماهه در سه ماهه به حدود 1.91 میلیارد دلار درآمد. SMIC دارای خط تولیدی است که به سمت اجزای نیمه هادی مصرف کننده منحرف شده است، بنابراین با توجه به تمرکز مشتریانش بر کاهش موجودی، افزایش QoQ کوچکتر و همچنین کاهش کیفیت QoQ در عملکرد درآمد در برنامه های مختلف و دسته بندی های محصول را تجربه کرد. این امر به ویژه برای تراشه های مورد استفاده در گوشی های هوشمند و انواع مختلفی از لوازم الکترونیکی مصرفی قابل توجه بود. با این وجود، درآمد SMIC همچنان به افزایش خود ادامه داد زیرا بهینه سازی ویفر ASP آن مشکل ترکیب محصول و ارسال کمتر ویفر را جبران کرد.

طبق تحقیقات TrendForce، کل درآمد 10 کارخانه بزرگ ریخته گری جهانی 6 درصد در سه ماهه سوم رشد کرد و به 35.21 میلیارد دلار در سه ماهه سوم سال 22 رسید زیرا عرضه سری جدید آیفون در نیمه دوم فعالیت موجودی قابل توجهی را در زنجیره تامین اپل ایجاد کرد. . با این حال، اقتصاد جهانی ضعیف عمل می کند و عواملی مانند سیاست چین برای مهار شیوع کووید-19 و تورم بالا همچنان بر اعتماد مصرف کنندگان تأثیر می گذارد. در نتیجه، تقاضای فصل اوج در نیمه دوم سال ناامید کننده بود و مصرف موجودی کندتر از حد انتظار پیشرفت می کند. این وضعیت همچنین منجر به اصلاحات نزولی قابل توجهی در سفارشات ریخته گری شد. برای سه ماهه چهارم، TrendForce انتظار دارد که کل درآمد 10 کارخانه ریخته گری جهانی کاهش QoQ را ثبت کند و به رونق دو سال گذشته پایان دهد، زمانی که یک روند ناگسستنی رشد درآمد QoQ وجود داشت.