گوگل CPU داخلی بازوی Axion را برای دیتاسنترها توسعه می دهد

گوگل CPU داخلی بازوی Axion را برای دیتاسنترها توسعه می دهد

گوگل یکی از اولین ابرمقیاس‌کننده‌هایی بود که سیلیکون سفارشی را برای سرویس‌های خود ساخت و ابتدا با واحدهای پردازش تانسور (TPU) برای ابتکارات هوش مصنوعی خود و سپس واحدهای رمزگذاری ویدیو (VCU) برای سرویس YouTube شروع کرد. اما بر خلاف همتایان خود در صنعت، این شرکت در اتخاذ طراحی‌های سفارشی CPU کندتر عمل کرده است و ترجیح می‌دهد از تراشه‌های تولید شده از پردازنده‌های اصلی استفاده کند. سرانجام با اعلام این که این شرکت CPU مرکز داده داخلی خود، Axion را توسعه داده است، این در گوگل تغییر می کند.

پردازنده Axion گوگل بر اساس پلتفرم Arm Neoverse V2 (Arm v9) است که طراحی نسل فعلی Arm برای CPUهای سرور با کارایی بالا است و در حال حاضر در تراشه های دیگری مانند Grace انویدیا و Graviton4 آمازون استفاده شده است. در گوگل، Axion برای طیف گسترده‌ای از کارها، از جمله سرورهای وب و برنامه، تجزیه و تحلیل داده‌ها، میکروسرویس‌ها و آموزش هوش مصنوعی هدف قرار گرفته است. گوگل ادعا می‌کند که پردازنده‌های Axion تا 50 درصد عملکرد بالاتر و تا 60 درصد بازده انرژی بهتر در مقایسه با پردازنده‌های مبتنی بر x86 نسل کنونی دارند و همچنین 30 درصد عملکرد بالاتری نسبت به CPU‌های مبتنی بر Arm برای مراکز داده رقیب ارائه می‌دهند. اگرچه همانطور که برای بخش ابری مرموز تجارت گوگل به طور فزاینده ای رایج است، حداقل در حال حاضر این شرکت مشخص نمی کند که Axion را با چه پردازنده هایی در این معیارها مقایسه می کند.

در حالی که گوگل تعداد هسته‌ها یا مشخصات کامل پردازنده‌های Axion خود را فاش نمی‌کند، این شرکت فاش می‌کند که آنها سس مخفی خود را به شکل میکروکنترلرهای ساخته شده تیتانیوم در سیلیکون ترکیب می‌کنند. این میکروکنترلرها برای انجام عملیات اساسی مانند شبکه و امنیت، و همچنین پردازش ورودی/خروجی ذخیره سازی به سرویس ذخیره سازی بلوک هایپردیسک طراحی شده اند. در نتیجه این تخلیه، تقریباً تمام منابع اصلی CPU باید برای بارهای کاری واقعی در دسترس باشد. در مورد زیرسیستم حافظه تراشه، Axion از ماژول های حافظه DDR5 با رتبه دوگانه معمولی استفاده می کند.

رنه هاس، مدیر عامل Arm، گفت: «اعلام CPU جدید Axion توسط گوگل، نقطه عطف مهمی در ارائه سیلیکون سفارشی است که برای زیرساخت های گوگل بهینه شده است و بر روی پلت فرم Arm Neoverse V2 با عملکرد بالا ساخته شده است. “دهه‌ها سرمایه‌گذاری در اکوسیستم، همراه با نوآوری مداوم Google و مشارکت‌های نرم‌افزار منبع باز، بهترین تجربه را برای بارهای کاری که برای مشتریانی که در همه جا در Arm اجرا می‌شوند، مهم است، تضمین می‌کند.”

گوگل قبلاً پردازنده‌های مبتنی بر Arm را برای سرویس‌های خود از جمله BigTable، Spanner، BigQuery و YouTube Ads مستقر کرده است و آماده است نمونه‌هایی را بر اساس پردازنده‌های Axion مبتنی بر Armv9 به مشتریان خود ارائه دهد که می‌توانند از نرم‌افزارهای توسعه‌یافته برای معماری‌های Arm استفاده کنند.

منابع: گوگل، وال استریت ژورنال

مرجع اخبار سخت افزار کامپیوترایران

تحریریه Techpowerup