نتایج مرموز SiSoftware دو پردازنده گرافیکی جدید Intel Arc را با 10 و 12 هسته Xe نشان می‌دهد – احتمالاً Battlemage، اما ساعت‌ها و حافظه نهان L2 باعث عدم قطعیت می‌شوند.

Intel Arc A770 Limited Edition

یک جفت لیست بنچمارک SiSoftware از دو پردازنده گرافیکی جدید اینتل با 10 و 12 هسته Xe و 12 گیگابایت VRAM در هر دو نتیجه رونمایی کرده اند. ممکن است این دو پردازنده گرافیکی کارت‌های گرافیکی Battlemage آینده باشند، اگرچه سرعت کلاک نسبتاً پایین و تعداد هسته‌های محدود فضایی برای بحث باقی می‌گذارد. آنها همچنین می توانند پیکربندی های جایگزین کیمیاگر، فهرست های جعلی یا حتی راه حل های گرافیکی یکپارچه بالقوه باشند. اما بیایید در مورد آنچه در حال حاضر می دانیم صحبت کنیم.

Battlemage جانشین آتی Arc Alchemist است که در بازار کارت‌های گرافیک اختصاصی هدف قرار خواهد گرفت. همچنین به عنوان یک راه حل گرافیکی یکپارچه در آینده برای معماری های CPU آینده اینتل (از جمله Lunar Lake) استفاده خواهد شد. شایعه شده است که اینتل تاریخ انتشار Q3 2024 را هدف قرار داده است، که به خوبی مطابقت دارد و این یک نشت احتمالی Battlemage است.

با توجه به لیست SiSoftware، مشخصات هر دو GPU به ظاهر غیر قابل توجه است. کمترین قدرت را ارائه می دهد که فقط 1440 ALU سایه زن دارد، در حالی که SKU قوی تر دارای 1728 ALU سایه زن است. برای در نظر گرفتن این موضوع، Arc A580 دارای 3456 سایه زن است، در حالی که Arc A380 این رقم را به 1024 شیدر کاهش می دهد. اما کنجکاوی های دیگری برای بحث وجود دارد. بسته به تعداد شیدرهای موجود در هر هسته Xe، در نهایت با 10 و 12 هسته Xe یا به طور بالقوه 20 و 24 هسته Xe می‌شویم. اینکه کدام پاسخ صحیح است، بسیار مهم است، همانطور که در زیر به آن خواهیم پرداخت.

سرعت کلاک نیز به طرز چشمگیری پایین است و تنها 1.8 گیگاهرتز است که مسلماً می تواند به دلیل آزمایشات اولیه سیلیکون و راننده باشد. تنها مشخصات تا حدودی بالاتر این است که هر دو دارای 12 گیگابایت VRAM هستند که بهتر از 8 گیگابایت موجود در پردازنده‌های گرافیکی میان رده A580 و A750 است. با این حال، این کارت‌ها از تراشه‌های 1 گیگابایتی با رابط 256 بیتی استفاده می‌کنند، بنابراین هنوز ممکن است این کارت‌ها Alchemist باشند که فقط با تراشه‌های 2 گیگابایتی و رابط 192 بیتی پیکربندی شده‌اند.

و سپس 8 مگابایت حافظه نهان L2 وجود دارد. این عدد برای یک کارت 12 گیگابایتی کمی عجیب است، زیرا پردازنده‌های گرافیکی Alchemist اینتل 4 مگابایت یا 2 مگابایت در هر کنترلر 64 بیتی دارند. A750 و A770 هر دو دارای 16 مگابایت حافظه نهان L2 هستند در حالی که A580 دارای 8 مگابایت است، اما مشخص نیست که چگونه تراشه‌هایی با رابط احتمالاً 192 بیتی می‌توانند به 8 مگابایت کش برسند – 2.67 مگابایت در هر رابط 64 بیتی بعید به نظر می‌رسد. و چنین مقدار کمی از L2 نیز برای معماری آینده Battlemage منطقی نیست. البته، حافظه نهان L2 را می توان از رابط های حافظه جدا کرد، و اینتل ممکن است حافظه نهان L3 داشته باشد که در این نتایج “درز” نشان داده نمی شود، اما ما به طور قطع نمی دانیم.

در مقایسه با پردازنده‌های گرافیکی Arc Alchemist موجود اینتل، این دو پردازنده گرافیکی تعداد هسته‌های سایه‌زن بسیار کمی را ارائه می‌کنند – بیشتر از Arc A380 اما بسیار کمتر از Arc A580. همچنین توجه داشته باشید که نمی‌توانیم احتمال اینکه این تراشه‌های موبایل اولیه برای اهداف آزمایش و اشکال‌زدایی هستند را رد کنیم. سیستم مورد استفاده یک مادربرد Intel Z790 را نشان می‌دهد، اما اگر این اطلاعات فاش شده از یک آزمایشگاه سخت‌افزار باشد، می‌توان پردازنده‌های گرافیکی موبایل را با دسکتاپ آزمایش کرد.

از نظر موقعیت‌یابی، با توجه به تعداد هسته‌های Xe، به نظر می‌رسد که اینها راه‌حل‌های گرافیکی بودجه‌ای تا متوسط ​​هستند. ما همچنین داده‌های گزارش‌شده SiSoftware را به صورت اسمی می‌پذیریم، که یک «ظرفیت» 160 CU و 192 CU را با 1440 و 1728 «سایدر» فهرست می‌کند. اینتل از CU یا Compute Units برای پردازنده‌های گرافیکی خود استفاده نمی‌کند، زیرا AMD است، در حالی که Nvidia از “Streaming Multiprocessors” استفاده می‌کند، اما SiSoftware از یک برچسب CU برای هر سه استفاده می‌کند. به نظر می‌رسد این پردازنده‌های گرافیکی اینتل از «CU ضرب در نه» برای ارقام سایه‌زن استفاده می‌کنند، با عدد CU پایه 16 برابر تعداد Xe-core – یا اگر می‌خواهید قدیمی باشید، تعداد واحدهای اجرایی از پردازنده‌های گرافیکی قدیمی‌تر اینتل است. .

پاک مثل گل؟ بیایید یک مثال ملموس تر با یک پیکربندی GPU شناخته شده ارائه دهیم. این لیست Arc A380 می گوید 128 CU و 1152S. Arc A380 واقعی دارای هشت هسته Xe با 1024 ALU سایه زن است که در میان شانزده موتور برداری (که قبلاً واحد اجرایی نامیده می شد) در هر هسته Xe پخش شده است. همچنین یک ALU “برای هدف ویژه” (ریاضی توسعه یافته) اضافی برای هر موتور برداری وجود دارد. بنابراین، 8 * 16 * 9 = 1152 ALU سایه زن. اما به نظر نمی‌رسد که محاسبات مشابه SiSoftware برای پردازنده‌های گرافیکی بزرگ‌تر سری A Arc به هر دلیلی اعمال شود (آنها از هسته‌های Xe * 16 * 8، بدون در نظر گرفتن ALU ریاضی توسعه یافته استفاده می‌کنند). در اینجا نحوه تجزیه چیزها آمده است:

برای پیمایش افقی انگشت خود را بکشید

مرجع اخبار سخت افزار کامپیوترایران