ماژول های عظیم برای سرورهای عظیم

ماژول های عظیم برای سرورهای عظیم

Micron این هفته اعلام کرد که نمونه برداری از 256 گیگابایت مولتی پلکسر ترکیبی (MCR) DIMM خود را آغاز کرده است، ماژول های حافظه با بالاترین ظرفیت شرکت تا به امروز. این MCRDIMMهای کاملاً جدید مبتنی بر DDR5 برای سرورهای نسل بعدی، به ویژه سرورهایی که توسط پردازنده‌های Xeon Scalable 'Granite Rapids' اینتل طراحی شده‌اند، طراحی شده‌اند که از ۱۲ یا ۲۴ اسلات حافظه در هر سوکت پشتیبانی می‌کنند. استفاده از این ماژول‌ها می‌تواند ماشین‌های مرکز داده را با حافظه 3 یا 6 ترابایتی فعال کند، با رتبه‌های ترکیبی که امکان نرخ داده اثر DDR5-8800 را فراهم می‌کند.

Sanjay Mehrotra، مدیر اجرایی Micron، در اظهارات آماده شده برای تماس درآمدی شرکت در این هفته، گفت: “ما همچنین نمونه برداری از ماژول MCRDIMM 256 گیگابایتی خود را آغاز کردیم که عملکرد را بیشتر می کند و محتوای DRAM را در هر سرور افزایش می دهد.”

علاوه بر اعلام نمونه‌برداری از این ماژول‌ها، Micron همچنین آنها را در کنفرانس GTC NVIDIA نشان داد، جایی که فروشندگان سرور و مشتریان به طور یکسان در ساخت سرورهای جدید برای نسل بعدی شتاب‌دهنده‌های هوش مصنوعی غوغا می‌کنند. همکاران ما از Tom's Hardware موفق شده اند چند عکس از DIMM های 256 گیگابایتی DDR5-8800 MCR Micron بگیرند.



اعتبار تصویر: سخت افزار تام

ظاهراً MCRDIMM های 256 گیگابایتی DDR5-8800 میکرون در دو نوع عرضه می شوند: یک ماژول بلندتر با 80 تراشه DRAM که در هر دو طرف توزیع شده است و یک ماژول با ارتفاع استاندارد با استفاده از بسته های انباشته شده 2Hi. هر دو مبتنی بر آی سی های یکپارچه 32 گیگابایتی DDR5 هستند و برای پاسخگویی به پیکربندی های مختلف سرور با سرورهای 1U MCRDIMM با ارتفاع استاندارد طراحی شده اند. RDIMM در حالت DDR5-4800 حدود 10 وات مصرف می کند. من هیچ ایده ای در مورد مصرف انرژی نسخه ای که از بسته های 2Hi استفاده می کند ندارم، اگرچه انتظار دارم کمی گرمتر باشد و خنک شدن آن سخت تر باشد.



اعتبار تصویر: سخت افزار تام

DIMM های ترکیبی رتبه های چند پلکسر (MCR) ماژول های حافظه دو رتبه ای هستند که دارای یک بافر تخصصی هستند که به هر دو رتبه اجازه می دهد به طور همزمان کار کنند. این بافر دو رتبه فیزیکی را قادر می‌سازد تا به‌گونه‌ای عمل کنند که گویی ماژول‌های جداگانه‌ای هستند که به صورت موازی کار می‌کنند، که امکان بازیابی همزمان 128 بایت داده از هر دو رتبه در هر چرخه ساعت را فراهم می‌کند (در مقایسه با 64 بایت در هر چرخه وقتی صحبت از ماژول‌های حافظه معمولی می‌شود). ، به طور موثر عملکرد یک ماژول را دو برابر می کند. البته، از آنجایی که ماژول ها رابط فیزیکی ماژول های استاندارد DDR5 (یعنی 72 بیت) را حفظ می کنند، بافر با سرعت انتقال داده بسیار بالا با میزبان کار می کند تا داده های واکشی شده را به CPU میزبان منتقل کند. این سرعت ها از مشخصات استاندارد DDR5 فراتر رفته و در این مورد به 8800 MT/s می رسد.

در حالی که MCR DIMM ماژول های حافظه را کمی پیچیده تر از RDIMM های معمولی می کند، عملکرد و ظرفیت زیرسیستم حافظه را بدون افزایش تعداد ماژول های حافظه درگیر افزایش می دهد، که ساخت مادربردهای سرور را آسان تر می کند. این ماژول‌ها نقش مهمی در توانمند ساختن نسل بعدی سرورها برای رسیدگی به برنامه‌های کاربردی فزاینده، به ویژه در زمینه هوش مصنوعی دارند.

منابع: Tom's Hardware، Micron

مرجع اخبار سخت افزار کامپیوترایران