تست ویدئو با وضوح فوق العاده NVIDIA RTX، پخش جریانی با هوش مصنوعی به سختی تفاوتی ایجاد می کند

مانند تلویزیون NVIDIA Shield که با استقبال خوبی روبرو شد، که می‌تواند محتوای 720p یا 1080p را دریافت کند و با استفاده از سخت‌افزار هوش مصنوعی Tegra X1+ آن را به 4K ارتقا دهد، RTX VSR پیشرفت دیگری است. با استفاده از قوی‌ترین سخت‌افزار در کارت‌های گرافیک مدرن RTX، RTX VSR به‌طور خودکار محتوای پخش‌شده از مرورگر شما را بین 360p تا 1440p در 4K ارتقا می‌دهد، جزئیات را بهبود می‌بخشد و مصنوعات فشرده‌سازی را حذف می‌کند که محتوای پخش شده به صورت مداوم برای آنها شناخته شده است.

پرسش‌های متداول و پست وبلاگ NVIDIA RTX VSR به برخی سؤالات رایج پاسخ می‌دهد و جزئیات بیشتری در مورد نحوه عملکرد این فناوری ارائه می‌دهد.

به روز رسانی: پس از آزمایش بیشتر یک جریان YouTube از محتوای بازی، که روی 480p و 720p تنظیم شده است، ممکن است تفاوت های جدا شده بین RTX VSR فعال در تنظیم «4» و غیرفعال نشان داده شود.

480p فعال است 480p خاموش
720p فعال است 720 غیر فعال

با نگاهی دقیق به بشکه ها، درختان، بافت روی سطوح، متن روی ظرف و خطوط مستقیم، به عنوان مثال سقف پمپ بنزین، می توانیم بهبود کیفیت تصویر را با فعال کردن RTX VSR و تنظیم روی کیفیت “4” مشاهده کنیم.در حالی که قطعاً این بهبودهای کیفیت تصویر وجود دارد، من چند سوال دارم که چند نفر از دارندگان کارت‌های گرافیک سری RTX 30 و 40 وقت خود را صرف تماشای جریان‌های با وضوح پایین می‌کنند، زیرا این پیشرفت‌ها در هنگام استفاده از منابع با وضوح بالاتر بسیار کمتر مشهود است. به نظر می‌رسد این فناوری برای برنامه‌های قابل حمل، جایی که پهنای باند اینترنت در دسترس محدود است، مناسب است، مانند تلفن‌های هوشمند در شبکه‌های تلفن همراه یا لپ‌تاپ‌هایی که در حال حرکت با استفاده از اتصالات بی‌سیم کند هستند. متأسفانه، NVIDIA برای استفاده از RTX VSR به لپ‌تاپ‌ها نیاز دارد که به برق متناوب متصل شوند، به دلیل انرژی اضافی که توسط هسته‌های Tensor برای پردازش تصویر مورد نیاز است (اکثر لپ‌تاپ‌ها از iGPU از طریق Optimus تحت بارهای گرافیکی سبک استفاده می‌کنند، و RTX VSR به GPU مجزا نیاز دارد. فعال بودن)، و هیچ گوشی هوشمندی با ویژگی های RTX وجود ندارد. به نظر من، این یک روش بدون زحمت (پس از راه اندازی اولیه، که حدود یک دقیقه طول می کشد) برای به دست آوردن کیفیت تصویر کمی بهتر است، با افزایش وضوح منبع، با مصرف ناچیز منابع سیستم، مقیاس کمتری ایجاد می کند. همچنین این مورد وجود دارد که بسیاری از ویدیوهای قدیمی از روزهای اولیه اینترنت فقط با وضوح نسبتاً پایین در دسترس هستند، بنابراین این فناوری مطمئناً می تواند برای ارائه کیفیت تصویر بالاتر به کار گرفته شود.



مرجع اخبار سخت افزار کامپیوترایران

می‌توانید به ویدیوی مقایسه NVIDIA نگاهی بیندازید یا خودتان این ویژگی را فعال کنید تا ببینید تلاش‌های NVIDIA چقدر به ثمر نشست. همانطور که با سایر راه حل های یادگیری عمیق مبتنی بر هوش مصنوعی دیدیم، این فناوری در طول زمان به پیشرفت خود ادامه خواهد داد. در وضعیت فعلی، RTX VSR مخصوصاً برای افزایش وضوح ویدیوهای دانلود شده با رزولوشن یا نرخ بیت پایین‌تر، مانند ویدیوهای قدیمی‌تر یا محتوای پخش زنده از Twitch یا YouTube، مناسب است. کسانی که از اتصالات شبکه با سقف یا کندتر استفاده می کنند که گزینه های پخش آنها را محدود می کند، باید قدردان این باشند که بتوانند به طور موثر محتوا را بدون کاهش کیفیت تصویر مصرف کنند. من نمی توانم منتظر بمانم تا ببینم مسیر تکراری به کجا منتهی می شود، زیرا این فناوری می تواند به همان اندازه تأثیری بر رسانه های ویدیویی داشته باشد که ارتقا دهنده های مبتنی بر هوش مصنوعی در بازی ها بودند!

NVIDIA از تخصص خود در شبکه های عصبی و یادگیری عمیق استفاده کرده است تا یک ویژگی جدید و هیجان انگیز را با شاخه درایور R530 خود منتشر کند، یک ارتقاء دهنده جریان ویدئو با هوش مصنوعی که برای استفاده از هسته های تنسور RTX در هنگام پخش محتوای ویدیویی در مرورگرهای مبتنی بر Chromium طراحی شده است. مقاله خبری قبلی RTX Video Super Resolution (VSR) انتشار پایدار Chrome 110 را پوشش داد که شامل پشتیبانی از این فناوری بود. آخرین نسخه Microsoft Edge مبتنی بر Chromium نیز رسما از RTX VSR پشتیبانی می کند. دارندگان کارت‌های گرافیک NVIDIA RTX ممکن است در مورد نحوه فعال کردن این ویژگی، چه در کروم 110 چه در کنترل پنل NVIDIA، متحیر شده باشند، زیرا تنظیمات مربوط به «NvidiaVpSuperResolution» به‌طور پیش‌فرض در Chrome فعال است، اما نسخه آزمایشی همراه مورد نیاز فقط سه هفته بعد آزاد شد

برای استفاده از RTX VSR، به یک کارت گرافیک RTX 30 یا 40 نیاز دارید که آخرین درایور گرافیک NVIDIA GeForce را اجرا کند و در کنترل پنل NVIDIA در قسمت «Adjust the video»، «RTX Video Enhancement» را فعال کنید. زیر منوی “تنظیمات”. چهار پیش تنظیم کیفیت وجود دارد که “1” کمترین و “4” بالاترین است، در حالی که از بیشترین منابع GPU استفاده می شود. دارندگان کارت های سری RTX 20 باید منتظر بمانند تا NVIDIA این ویژگی را برای پردازنده های گرافیکی خود فعال کند، پس از اتمام کار مهندسی برای این معماری. برخی از اسکرین شات های مقایسه، که روی سیستم شخصی من با یک مانیتور 3080 Ti و یک مانیتور 1440p گرفته شده است، به نظر می رسد که این فناوری زمانی که روی ویدیو با وضوح 720p و پایین تر اعمال می شود، بیشتر قابل توجه است.