توسعه دهنده Massive Work Studio اعلام کرده است که ارتقای عملکرد بلندپروازانه Intel Graphics رقیب NVIDIA DLSS و AMD FSR، Intel XeSS (Xe Super Sampling) در 20 می 2022 با اصلاحی برای “Dolmen” عرضه خواهد شد. این با گزارش مارس 2022 ما مطابقت دارد که به شروع “اوایل تابستان” اشاره داشت. این بدان معناست که Intel Graphics به زودی یک درایور برای iGPU های مبتنی بر Xe LP و پردازنده گرافیکی گسسته Iris Xe MAX خود برنامه ریزی کرده است. و همچنین اولین سری از گرافیک موبایل Arc 3 “Alchemist” که با پشتیبانی XeSS راه اندازی می شود.
مانند FSR و DLSS، XeSS با یک بازی پشتیبانیشده کار میکند تا صحنههای سهبعدی شطرنجی را با وضوح کمتر از وضوح نمایشگر ارائه کند، و آنها را با استفاده از یک الگوریتم پیچیده که افت کیفیت تصویر را به حداقل میرساند، با افزایش خالص نرخ فریم، مقیاسبندی میکند. XeSS نقش مهمی را در برنامههای اینتل برای تصاحب سهمی از بازار گرافیک بازی با پردازندههای گرافیکی گسسته Arc “Alchemist” ایفا خواهد کرد. به نظر میرسد که XeSS مانند AMD FSR 2.0 کار میکند، با ارتقاء دهنده آن از بردارهای حرکتی و دادههای زمانبندی موتور بازی برای بازسازی جزئیات در فریمهای خروجی استفاده میکند. همچنین، درست مانند FSR، XeSS برای پردازندههای گرافیکی برندهای دیگر باز خواهد بود.