گزارش ها حاکی از آن است که OpenAI و مایکروسافت پروژه 100 میلیارد دلاری مرکز داده را برای یک ابررایانه هوش مصنوعی برنامه ریزی می کنند

The OpenAI logo is being displayed on a smartphone, with the Microsoft logo visible on the screen in the background, in this photo illustration taken in Brussels, Belgium

طبق گزارش‌ها، مایکروسافت و OpenAI در حال کار بر روی یک دیتاسنتر عظیم هستند تا یک ابررایانه متمرکز بر هوش مصنوعی با میلیون‌ها پردازنده گرافیکی را در خود جای دهد. اطلاعات گزارش می دهد که این پروژه می تواند “بیش از 115 میلیارد دلار” هزینه داشته باشد و این ابررایانه که در حال حاضر “Stargate” در OpenAI نامیده می شود، مستقر در ایالات متحده خواهد بود.

این گزارش می گوید که مایکروسافت هزینه مرکز داده را پرداخت می کند، که می تواند “100 برابر پرهزینه تر” از برخی از بزرگترین مراکز عملیاتی امروزی باشد. Stargate بزرگترین پروژه در یک رشته از پروژه های دیتاسنتر خواهد بود که دو شرکت امیدوارند در شش سال آینده بسازند و مدیران امیدوارند تا سال 2028 آن را اجرا کنند.

طبق این گزارش، OpenAI و مایکروسافت در حال ساخت این ابرکامپیوترها در فازهای مختلف هستند و Stargate یک سیستم فاز 5 خواهد بود. سیستم فاز 4 هزینه کمتری خواهد داشت و ممکن است تا سال 2026 راه اندازی شود. اطلاعاتمنابع می گویند، و ممکن است به دنبال شروع در Mt. Pleasant، ویسکانسین باشد. این سیستم می‌تواند به چندین Stargate نیاز داشته باشد که می‌تواند به قدرت زیادی (“حداقل چندین گیگاوات”) نیاز داشته باشد که مایکروسافت و OpenAI در حال بررسی منابع جایگزین انرژی مانند هسته‌ای هستند.

منابع پیشنهاد کردند که یک مرکز داده در این مقیاس چالش برانگیز خواهد بود، تا حدی به این دلیل که طراحی های موجود مستلزم “قرار دادن پردازنده های گرافیکی بیشتر در یک رک نسبت به آنچه مایکروسافت برای افزایش کارایی و عملکرد تراشه ها است.” این به معنای ابداع راه‌های جدید برای خنک نگه داشتن همه چیز است.

به نظر می رسد که شرکت ها نیز به طور بالقوه از این مرحله طراحی برای دور شدن از اتکا به Nvidia استفاده می کنند. این گزارش ادعا می کند که OpenAI می خواهد از استفاده از کابل های InfiniBand انویدیا در Stargate اجتناب کند، حتی اگر مایکروسافت از آنها در پروژه های فعلی استفاده می کند. OpenAI ادعا می کند که ترجیح می دهد از کابل های اترنت استفاده کند.

مرجع اخبار سخت افزار کامپیوترایران

تحریریه Techpowerup