پلتفرم دسکتاپ نسل بعدی اینتل سوکت LGA1851، “Meteor Lake-S” با تعداد هسته 6P+16E را معرفی کرد.

انتظار می رود اینتل با نسل پانزدهم “Arrow Lake-S” (2024-25) تعداد هسته های پردازنده را به سطوح فعلی بازگرداند. انتظار می‌رود این تراشه‌ها با پیکربندی‌های هسته‌ای تا 8P+16E عرضه شوند. در حالی که انتظار می‌رود هسته‌های E ثابت بمانند، هسته‌های P علاوه بر افزودن هسته‌های بیشتر، عملکرد را افزایش می‌دهند. “کاشی محاسباتی” (تراشه با هسته های پردازنده) “Meteor Lake-S” بر روی گره 4 اینتل ساخته شده است (ویژگی های isopower قابل مقایسه با TSMC 5nm). در حالی که آن‌های “Arrow Lake-S” بر روی گره 20A اینتل ساخته خواهند شد (اینتل 20A را تبدیل به یک نود پیشرفت قابل رقابت با گره‌های زیر 2 نانومتری TSMC می‌کند).



مرجع اخبار سخت افزار کامپیوترایران

“Raptor Lake” آخرین پردازنده مشتری سیلیکونی یکپارچه اینتل است قبل از اینکه این شرکت به عنوان بخشی از استراتژی IDM 2.0 خود به تراشه های ساخته شده بر روی گره های ریخته گری مختلف روی آورد. نسخه دسکتاپ مشتری “Meteor Lake” که “Meteor Lake-S” نام دارد، دارای حداکثر پیکربندی هسته CPU 6P+16E (یعنی 6 هسته عملکرد با 16 هسته کارآمد) خواهد بود. این تراشه دارای 6 هسته P “Redwood Cove” و 16 هسته E “Crestmont” است. هر دوی اینها باید بهبودهای IPC را دریافت کنند، بنابراین پردازنده در نهایت سریعتر (و امیدواریم کارآمدتر) از برترین Raptor Lake-S باشد. به ویژه، باید بتواند بر کمبود 2 هسته P غلبه کند.

اینتل ممکن است در نهایت با مشکل تمایز محصول مشابهی روبرو شود که در نسل یازدهمین پردازنده‌های دسکتاپ Rocket Lake-S با آن مواجه بود، جایی که تعداد هسته‌های CPU از نظر فیزیکی پایین در مقایسه با نسل قبلی (8 هسته در مقابل 10 هسته برای Comet Lake-S) “)؛ به این معنی که Core i7-11700K و i9-11900K در نهایت پردازنده های 8 هسته ای/16 رشته ای بودند. در اینجا می‌توانیم ببینیم که 6P+16E پیکربندی پایه تقریباً همه SKUهای اصلی است که بر اساس سرعت ساعت تقسیم‌بندی شده‌اند. در حالی که SKUهای رده متوسط ​​در نهایت 6P+8E هستند.

به دنبال سرعت دو نسل از پردازنده‌های دسکتاپ در هر سوکت، اینتل با معرفی سوکت جدید LGA1851، صفحه LGA1700 فعلی را برمی‌گرداند. بسته پردازنده احتمالاً ابعادی مشابه LGA1700 خواهد داشت و ممکن است دو سوکت با خنک‌تر سازگاری داشته باشند. اولین ریزمعماری پردازنده ای که در LGA1851 معرفی می شود، نسل چهاردهم “Meteor Lake-S” خواهد بود. این تراشه‌ها نسبت به «Raptor Lake» تعداد هسته‌های CPU نسبت به نسل‌ها کمتر خواهند بود، اما IPC را هم در هسته‌های P و هم در هسته‌های E به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهند.

علاوه بر CPU، انتظار می‌رود Meteor Lake-S معماری گرافیکی Xe-LPG جدیدی را برای iGPU راه‌اندازی کند که می‌تواند الزامات لوگوی DirectX 12 Ultimate را برآورده کند. انتظار می‌رود که iGPU پردازنده Meteor Lake-S دارای 4 هسته Xe باشد که برابر با 64 EU و 512 سایه‌زن یکپارچه است. این هنوز هم نسبت به iGPU “Raptor Lake-S” با 32 EU پیشرفت قابل توجهی خواهد بود.