سامسونگ چیپ های حافظه GDDR7 را در کاتالوگ محصولات خود فهرست می کند

سامسونگ چیپ های حافظه GDDR7 را در کاتالوگ محصولات خود فهرست می کند

اکنون که JEDEC مشخصات حافظه GDDR7 را منتشر کرده است، سازندگان حافظه شروع به معرفی محصولات اولیه خود کرده اند. اولین خروجی این نسل سامسونگ است که محصولات GDDR7 خود را بی سر و صدا به کاتالوگ محصولات رسمی خود اضافه کرده است.

در حال حاضر، سامسونگ دو دستگاه GDDR7 را در وب‌سایت خود فهرست کرده است: تراشه‌های 16 گیگابیت با نرخ انتقال داده تا 28 GT/s و نسخه سریع‌تر با سرعت انتقال داده تا 32 GT/s (که مطابق با قسمت‌های اولیه است. که سامسونگ در اواسط سال 2023 اعلام کرد). این تراشه ها دارای یک سازماندهی 512M x32 هستند و در یک بسته بندی 266 پین FBGA عرضه می شوند. تراشه‌ها از قبل نمونه‌گیری می‌کنند، بنابراین مشتریان سامسونگ – فروشندگان GPU، فروشندگان استنتاج هوش مصنوعی، فروشندگان محصولات شبکه و موارد مشابه – باید تراشه‌های GDDR7 را در آزمایشگاه‌های خود داشته باشند.

مشخصات GDDR7 حداکثر ظرفیت هر تراشه 64 گیگابیت (8 گیگابایت) و نرخ انتقال داده 48 GT/s را نوید می دهد. در همین حال، تراشه های نسل اول GDDR7 (همانطور که تاکنون اعلام شده است) دارای ظرفیت نسبتاً متوسط ​​16 گیگابیت (2 گیگابایت) و سرعت انتقال داده تا 32 GT/s خواهند بود.

از نظر عملکرد، نسل اول GDDR7 باید نسبت به GDDR6 و GDDR6X بهبود قابل توجهی در پهنای باند حافظه ایجاد کند. با این حال، تا زمانی که سازندگان حافظه به سمت گره‌های فرآیند مبتنی بر EUV نسل بعدی خود حرکت نکنند، بهبود ظرفیت/دانسیته اتفاق نخواهد افتاد. در نتیجه، اولین کارت‌های گرافیک مبتنی بر GDDR7 بعید است که ظرفیت حافظه را بهبود ببخشند. اگرچه کمی دورتر از جاده نگاه می کنیم، سامسونگ و SK Hynix قبلاً به Tom's Hardware گفته بودند که قصد دارند در سال 2025 به تولید انبوه تراشه های 24 گیگابیت GDDR7 برسند.

در غیر این صورت، قابل ذکر است که SK Hynix نیز تراشه های GDDR7 خود را در GTC NVIDIA هفته گذشته به نمایش گذاشت. بنابراین رقابت سامسونگ باید در ارائه نمونه ها و در نهایت حافظه تولید انبوه عقب باشد.

منبع: سامسونگ (از طریق @harukaze5719)

مرجع اخبار سخت افزار کامپیوترایران

تحریریه Techpowerup