تولید گوشی های هوشمند در سه ماهه سوم سال 22 به حدود 289 میلیون دستگاه کاهش یافت زیرا تقاضا برای جبران فشار موجودی و مشکلات اقتصادی کافی نبود.

پس از سامسونگ در ابتدا و اپل در رتبه دوم، رتبه بندی پنج برند برتر جهانی گوشی های هوشمند از نظر تولید برای سه ماهه 22 توسط شیائومی، اوپو و ویوو به ترتیب در رتبه های سوم، چهارم و پنجم تکمیل شده است. در این رتبه بندی، شیائومی برندهای فرعی خود Redmi، POCO و Black Shark را شامل می شود. OPPO شامل Realme و OnePlus است. و Vivo نیز iQoo را در نظر می گیرد. در میان آنها، تنها شیائومی تقریباً همان حجم تولید دستگاه را نسبت به سه ماهه قبل حفظ کرد، در حالی که دو مدل دیگر شاهد کاهش کیفیت کیفیت بودند. همه مجبور به افزایش تولید در نیمه دوم سال جاری به دلیل فشار برای اصلاح موجودی مازاد شدند. آنها همچنین باید با قرنطینه های COVID-19 در بازار داخلی و کاهش رشد اقتصادی اخیر هند مقابله کنند. در سه ماهه چهارم سال 22، انتظار می‌رود این سه برند چینی رشد یکنواختی را در تولید دستگاه نشان دهند.

با توجه به عملکرد برندهای بزرگ گوشی های هوشمند در سه ماهه سوم سال 22، سامسونگ حدود 64.2 میلیون دستگاه در تولید دستگاه به ثبت رساند که تنها 3.9 درصد افزایش QoQ را ثبت کرد. این نتیجه کاهش تولید این برند از سه ماهه دوم سال 22 و حفظ چشم انداز محتاطانه نسبت به وضعیت آینده بازار است. با توجه به ادامه فشار موجودی، انتظار می‌رود سامسونگ برای سه ماهه چهارم سال 22 مجدداً افت QoQ را اعلام کند. وقتی صحبت از توسعه محصول به میان می آید، سامسونگ پیشرو در گوشی های هوشمند تاشو بوده است. امسال، سهم بازار جهانی گوشی‌های هوشمند تاشو 1.1 درصد برآورد شده است. و در این بخش، انتظار می رود سامسونگ سهم بازار تقریباً 90 درصدی را در اختیار داشته باشد. در سال 2023، انتظار می‌رود سهم بازار جهانی گوشی‌های هوشمند تاشو به 1.5 درصد افزایش یابد و انتظار می‌رود سامسونگ سهم بازار نزدیک به 80 درصد را در این بخش حفظ کند.

اپل 50.8 میلیون واحد تولید آیفون را در سه ماهه سوم سال 22 به ثبت رساند که روند رشد ثابتی را نشان می دهد. اپل از تخصیص مجدد تقاضا که در ابتدا به گوشی های هوشمند هوآوی اختصاص داشت و همچنین قیمت گذاری بهینه برای مدل های جدید آیفون سود برده بود. همچنین، سه ماهه سوم معمولاً دوره افزایش تولید است زیرا اپل قصد دارد فروش مدل های جدید آیفون را در سه ماهه چهارم به اوج خود برساند. پس از عرضه سری آیفون 14، بیشتر تقاضا برای مدل‌های جدید آیفون به سمت سری‌های فرعی پرو تغییر کرده است. بر این اساس، اپل نیز توزیع سهم مدل های مختلف جدید در تولید آیفون را تعدیل کرده است. با این حال، پایگاه EMS Foxconn در شهر ژنگژو چین اخیراً به دلیل شیوع محلی COVID-19 با کاهش نرخ بهره‌برداری از ظرفیت مواجه شده است. از آنجایی که این پایگاه همچنین سایت اصلی اپل برای تولید مدل‌های آیفون پرو است، این اتفاق بر کل تولید آیفون در سه ماهه چهارم سال 22 تأثیر خواهد گذاشت.سامسونگ، اپل و هوآوی تراشه‌هایی مانند SOC موبایل را برای حفظ گروهی از مشتریان و ایجاد موقعیت مؤثر در بازار برای مدل‌های دستگاه‌های پیشرفته خود توسعه داده‌اند. و از آنجایی که این سه برند توانسته اند ارزش بیشتری را با قطعات داخلی ایجاد کنند، دیگر برندهای بزرگ چینی راه آنها را دنبال می کنند و متعهد به حفظ تیم های اختصاصی طراحی تراشه هستند. به عنوان مثال، شیائومی SoC موبایل Pengpai S1، تراشه پردازش تصویر Pengpai C1 و تراشه شارژ سریع Pengpai P1 120W را توسعه داده است. اوپو همچنین از یک ISP محتاط به نام MariSilicon X رونمایی کرد و انتظار می‌رود یک نقطه دسترسی داخلی در 1T24 معرفی کند. در مورد Vivo، چیپست های V1 و V2 را به عنوان راه حل هایی برای بهینه سازی الگوریتم پردازش تصویر دوربین گوشی های هوشمند راه اندازی کرد. با نگاهی به این نمونه‌ها، TrendForce معتقد است که اگر برندهای چینی از تراشه‌های داخلی برای ارتقای سطح شهرت خود استفاده می‌کنند، مهم‌ترین هدف آنها تقویت زنجیره تامین داخلی است، زیرا چین و ایالات متحده اکنون در رقابتی قرار دارند که ژئوپلیتیک رو به رشدی دارد.

طبق آخرین تحقیقات TrendForce، تولید جهانی گوشی های هوشمند در سه ماهه سوم سال 22 در مجموع حدود 289 میلیون دستگاه بوده است که نشان دهنده کاهش جزئی QoQ 0.9٪ و کاهش سالانه 11٪ است. بنابراین، بازار گوشی‌های هوشمند وضعیت تقاضای بسیار ضعیفی را نشان داد زیرا «قانون آهنین» رشد مثبت در سه ماهه سوم پس از سال‌ها اجرا شکسته شد. کاهش تولید گوشی های هوشمند در فصل اوج امسال بیشتر به دلیل اولویت برندهای گوشی های هوشمند در مصرف موجودی کانال برای کل دستگاه ها و حفظ یک برنامه تولید نسبتا محافظه کارانه برای 3T22 بود. علاوه بر این، آنها به کاهش اهداف تولید خود به دلیل باد مخالف در اقتصاد جهانی ادامه دادند.

با توجه به وضعیت بازار گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه چهارم، نتایج رویدادهای تبلیغاتی اخیر مربوط به روز مجردها در چین نشان می‌دهد که برندهای گوشی‌های هوشمند با کاهش هزینه‌ها در افزایش فروش دستگاه‌های هوشمند مؤثر نبوده‌اند. به طور کلی، اعتماد مصرف کننده به شدت تحت تأثیر بادهای مخالف مختلف اقتصادی قرار گرفته است. TrendForce تخمین می زند که تولید جهانی گوشی های هوشمند در سه ماهه چهارم سال 22 در مجموع 316 میلیون دستگاه خواهد بود که منجر به رشد QoQ 9.3 درصدی می شود. مقایسه سالانه همیشه کاهش را نشان می دهد. TrendForce اشاره می کند که بازار گوشی های هوشمند در سه ماهه سوم سال 21 نشانه هایی از ضعیف شدن را نشان می دهد. از آن زمان تاکنون، شش فصل متوالی کاهش سالانه در تولید دستگاه ثبت کرده است. زمانی که تصحیح موجودی کانال تا حد زیادی کامل شد، تقاضا در نهایت باز خواهد گشت، اما انتظار نمی‌رود این چرخش تا سه ماهه دوم رخ دهد.



مرجع اخبار سخت افزار کامپیوترایران

در بلندمدت، شیائومی، اوپو و ویوو با چالش‌های مهمی روبرو خواهند شد. اولاً، چین، به عنوان یک بازار اصلی و خانگی، در حال حاضر به شدت اشباع شده است. اعمال سیاست صفر کووید توسط دولت چین باعث توقف بیشتر تقاضای داخلی در دوره اخیر شده است. در عین حال، آنر به یک تهدید مستقیم در رقابت برای سهم بازار داخلی تبدیل شده است. برای حفظ رشد، شیائومی، اوپو و ویوو باید روی توسعه‌های خارج از کشور تمرکز کنند و در عین حال سهم بازار داخلی خود را حفظ کنند.

برای فرار از پیامدهای مناقشه ایالات متحده و چین، برندهای چینی گوشی های هوشمند از تقویت زنجیره تامین داخلی با توسعه تراشه های خود حمایت خواهند کرد.