اینتل به نقطه عطف کلیدی در تحقیقات تولید تراشه های کوانتومی دست یافته است

جیمز کلارک، مدیر سخت افزار کوانتومی در اینتل گفت: «اینتل به پیشرفت خود در جهت تولید کیوبیت های اسپین در سیلیکون با استفاده از فناوری ساخت ترانزیستور خود ادامه می دهد. توان عملیاتی و یکنواختی بالا نشان می‌دهد که ساخت تراشه‌های کوانتومی بر روی گره‌های فرآیند ترانزیستوری تاسیس شده اینتل، استراتژی درست و شاخص قوی موفقیت در زمانی است که فناوری‌ها برای تجاری‌سازی بالغ می‌شوند.

کلارک گفت: «در آینده، ما به بهبود کیفیت این دستگاه‌ها و توسعه سیستم‌های مقیاس بزرگ‌تر ادامه خواهیم داد، با این نقاط عطف به عنوان بلوک‌های سازنده برای کمک به ما در حرکت سریع به جلو عمل می‌کنند.



مرجع اخبار سخت افزار کامپیوترایران

این تحقیق با استفاده از تراشه تست چرخش سیلیکونی نسل دوم اینتل انجام شد. این تیم با آزمایش دستگاه ها با استفاده از cryoprober اینتل، یک دستگاه تست نقاط کوانتومی که در دمای برودتی (1.7 کلوین یا -271.45 درجه سانتیگراد) کار می کند، 12 نقطه کوانتومی و چهار حسگر را جدا کردند. این نتیجه بزرگترین دستگاه چرخش الکترون سیلیکونی صنعت را با یک الکترون در هر مکان در سراسر یک ویفر سیلیکونی کامل 300 میلی‌متری نشان می‌دهد.

کیوبیت‌های اسپین سیلیکونی امروزی معمولاً در یک دستگاه ارائه می‌شوند، در حالی که تحقیقات اینتل موفقیت را در کل ویفر نشان می‌دهد. تراشه‌ها که با استفاده از لیتوگرافی فرابنفش شدید (EUV) تولید می‌شوند، یکنواختی قابل‌توجهی را نشان می‌دهند، با نرخ بازدهی 95 درصد در کل ویفر. استفاده از کرایوپربر با اتوماسیون نرم افزاری قوی بیش از 900 نقطه کوانتومی منفرد و بیش از 400 نقطه دوگانه الکترون آخر را فعال کرده است که می توان آنها را تا یک درجه بالای صفر مطلق در کمتر از 24 ساعت مشخص کرد.

آزمایشگاه‌های اینتل و سازمان‌های تحقیقاتی قطعات، بالاترین بازده و یکنواختی صنعت تا به امروز را برای دستگاه‌های کیوبیت اسپین سیلیکونی توسعه‌یافته در مرکز تحقیق و توسعه ترانزیستور اینتل نشان داده‌اند. Intel، Gordon Moore Park در Ronler Acres در هیلزبورو، اورگان. این دستاورد یک نقطه عطف بزرگ برای مقیاس‌بندی و تولید تراشه‌های کوانتومی در فرآیندهای تولید ترانزیستور اینتل است.

علاوه بر این، بازده بین ویفرها به اینتل این امکان را می‌دهد تا جمع‌آوری داده‌ها را در سراسر ویفر در رژیم تک‌الکترونی خودکار کند و بزرگترین نمایش نقاط کوانتومی منفرد و دوگانه را تا به امروز ممکن می‌سازد. این افزایش راندمان و یکنواختی در دستگاه‌هایی که در دماهای پایین‌تر نسبت به تراشه‌های آزمایشی قبلی اینتل مشخص می‌شوند، گامی مهم در جهت افزایش مقیاس هزاران یا میلیون‌ها کیوبیت مورد نیاز برای یک کامپیوتر کوانتومی تجاری است.

افزایش عملکرد و یکنواختی دستگاه های مشخص شده در دماهای پایین در مقایسه با تراشه های آزمایشی قبلی اینتل به اینتل اجازه می دهد تا از کنترل فرآیند آماری برای شناسایی مناطقی از فرآیند تولید برای بهینه سازی استفاده کند. این امر یادگیری را تسریع می‌کند و گامی مهم در جهت افزایش هزاران یا میلیون‌ها کیوبیت مورد نیاز برای یک کامپیوتر کوانتومی تجاری را نشان می‌دهد.

تحریریه Techpowerup