استارت‌آپ هوش مصنوعی Extropic با پردازنده‌های ابررسانا که به جرأت ادعا می‌کند پردازنده‌های گرافیکی، پردازنده‌ها و TPU‌ها را شکست خواهند داد، از پنهان‌کاری بیرون آمد.

Extropic AI acceleration

یک استارتاپ به تازگی از حالت مخفی خارج شده و خبر از توسعه و ساخت نمونه اولیه پردازنده ابررسانا برای هوش مصنوعی می دهد. این شرکت، Extropic، اخیراً یک دور سرمایه‌گذاری اولیه 14.1 میلیون دلاری را بسته است و ادعا می‌کند که به هدف ایجاد شتاب‌دهنده‌های هوش مصنوعی «که نسبت به پردازنده‌های دیجیتال (CPU/GPU/TPU/FPGA) سریع‌تر و کارآمدتر انرژی هستند، دست خواهد یافت. ” این شرکت به رهبری گیوم وردون، محقق سابق کوانتومی Alphabet X، خلاصه “Litepaper” خود را نیز منتشر کرده است که نمایی وسوسه انگیز از پلتفرم سخت افزاری ترمودینامیکی تمام پشته ای که در حال ساخت است ارائه می دهد.

Extropic استدلال می کند که پردازنده های دیجیتال موجود در حال حاضر برای شتاب هوش مصنوعی مناسب نیستند. این مقاله یک الگوی احتمالی جدید از محاسبات را معرفی می‌کند که گفته می‌شود از رایانه‌های دیجیتال بکر و پیچیده‌تر به‌نفع چیزی «بیولوژیکی» و «پر سر و صدا» فاصله گرفته است. نمونه اولیه تراشه‌های ترمودینامیکی غیرفعال اکستروپیک، نوع الگوریتم‌های احتمالی مورد استفاده در هوش مصنوعی را به‌عنوان یک فرآیند مبتنی بر فیزیک سریع و کم‌انرژی اجرا می‌کنند. این باعث می‌شود که آنها برای الگوریتم‌های هوش مصنوعی فعلی بسیار مناسب‌تر از پردازنده‌های محاسباتی سنتی باشند، که به‌طور غیرطبیعی سعی می‌کنند احتمال و عدم قطعیت را در بر بگیرند – ناکارآمدی را معرفی می‌کنند.

(اعتبار تصویر: Extropic)

بحث های بیشتری در مورد علم پشت “رویکرد انقلابی Extropic به شتاب هوش مصنوعی از طریق محاسبات ترمودینامیکی” در این مقاله وجود دارد. با این حال، ما بیشتر علاقه مند بودیم که تراشه نمایشی این شرکت را ببینیم، بدانیم چگونه کار می کند و چه کاری می تواند انجام دهد. در تصویر بالا می توانید تصویر میکروسکوپ یکی از اولین طرح های نورون تراشه Extropic را مشاهده کنید. گفته می‌شود این تراشه‌ها از آلومینیوم ساخته شده‌اند و در دمای پایین کار می‌کنند، بنابراین ابررسانا هستند.

مرجع اخبار سخت افزار کامپیوترایران