آیا اینتل با پردازنده Meteor Lake 6P+16E روی پلتفرم دسکتاپ پیش خواهد رفت؟

در نهایت، سوال پلت فرم وجود دارد. بعید است که “Meteor Lake-S” در پلتفرم LGA1700 فعلی پشتیبانی شود و انتظار می رود اینتل سوکت جدید LGA1851 را برای “Meteor Lake-S” و جانشین آن “Arrow Lake” عرضه کند. با این حال، سوکت جدید می تواند سازگاری خنک کننده را با LGA1700 حفظ کند.



مرجع اخبار سخت افزار کامپیوترایران

اواخر سال گذشته، گزارش شد که اینتل از ریزمعماری بعدی “Meteor Lake” خود برای پلتفرم دسکتاپ صرف نظر می‌کند و در اواخر سال 2023 اولین پلتفرم تلفن همراه خود را با “Arrow Lake” در سال 2024 معرفی می‌کند، که به هر دو مورد می‌پردازد. در همین حال، انتظار می‌رفت اینتل در سال 2023 معماری «Raptor Lake Refresh» را برای رایانه‌های رومیزی منتشر کند. اکنون مشخص شده است که معماری‌های «Raptor Lake Refresh» و «Meteor Lake» به رایانه‌های رومیزی می‌آیند – ما فقط این کار را نمی‌کنیم. نمی دانم چه زمانی

ظاهراً، اینتل با حداکثر تعداد هسته‌های CPU تنها 6 هسته عملکرد و 16 هسته بازدهی ممکن برای Meteor Lake، AMD را در پیش خواهد گرفت. فقط هسته های P و E-هسته ها با “Meteor Lake” IPC را تقویت می کنند. این پردازنده دارای حداکثر شش هسته P “Redwood Cove” با IPC بهبود یافته نسبت به هسته های “Raptor Cove” فعلی است. و هسته های الکترونیکی جدید “Crestmont” را ارائه کنید. خیلی به بهبود CPI دومی بستگی دارد. Leaf_hobby، یک منبع موثق با نشت اطلاعات اینتل در رسانه های اجتماعی، جزئیات جالبی در مورد قابلیت های ورودی/خروجی “Meteor Lake” در پلتفرم دسکتاپ دارد.

ظاهرا، “Meteor Lake-S” (نوع دسکتاپ)، دارای رابط میزبان PCI-Express از 20 خط PCIe Gen 5 و 12 خط PCIe Gen 4 پردازنده است. این مربوط به یک رابط PCI-Express 5.0 x16 PEG، یک رابط PCI-Express 5.0 x4 برای اولین NVMe SSD متصل به پردازنده، یک PCI-Express 4.0 x4 برای یک NVMe SSD دوم متصل به پردازنده است. و 8 خط PCI-Express 4.0 به گذرگاه چیپست DMI.

چیپست همراه Z890، بهترین گزینه چیپست مادربرد دسکتاپ برای Meteor Lake-S، با رابط PCIe تمام نسل 4 عرضه می شود. 24 خط پایین دستی PCIe Gen 4 را ارائه می دهد. با این پلتفرم، اینتل می تواند روی Wi-Fi 7 استانداردسازی کند. (IEEE 802.11be)، یک استاندارد جدید شبکه بی سیم با حداکثر پهنای باند نظری بیش از 40 گیگابیت بر ثانیه.