پردازنده های AMD Ryzen 7000 “Zen 4” دارای طراحی اورکلاک حافظه DDR5 هستند.

پردازنده های AMD Ryzen 7000 "Zen 4" دارای طراحی اورکلاک حافظه DDR5 هستند.
تائو گفت: “اولین پلتفرم DDR5 ما برای بازی، پلتفرم رافائل ما است و یکی از چیزهای عالی در مورد رافائل این است که ما واقعاً سعی خواهیم کرد با اورکلاکینگ سروصدا کنیم و من فقط به آن ادامه خواهم داد. اما سرعت هایی که ممکن است فکر می کردید امکان پذیر نیست، ممکن است با این مشخصات اورکلاک امکان پذیر باشد.” شنیده‌ایم که AMD در حال ابداع یک استاندارد اورکلاک جدید برای حافظه DDR5 است که آن را RAMP (نمایه حافظه شتاب‌داده شده رایزن) می‌نامد، که آن را به عنوان یک استاندارد رقیب با مشخصات XMP 3.0 اینتل قرار می‌دهد.

برای پلتفرم های دسکتاپ فعلی خود با حافظه DDR4، AMD A-XMP را ارائه می دهد، یک نوآوری در سطح سیستم عامل UEFI که تنظیمات را از پروفایل های XMP به تنظیمات سازگار با AMD ترجمه می کند. RAMP متفاوت خواهد بود، زیرا علاوه بر سرعت‌های معمول ساعت حافظه، زمان‌بندی هسته و مقادیر ولتاژ، شامل بسیاری از پارامترهای حافظه دقیق‌تر مخصوص کنترل‌کننده حافظه «Zen 4» می‌شود.

پردازنده های دسکتاپ سوکت AM5 رافائل دومین پردازنده AMD خواهند بود که از DDR5 پشتیبانی می کند (با فرض اینکه قبل از EPYC “Genoa” عرضه شود). پردازنده‌های رایزن 6000 «رمبراند» این شرکت بر اساس معماری «Zen 3+» در حال حاضر با یک رابط حافظه DDR5 عرضه می‌شوند. انتظار می رود سوکت AM5 برخلاف Intel Socket LGA1700 یک پلتفرم انحصاری DDR5 باشد، که به این معنی است که هیچ سازگاری با DDR4 وجود ندارد.



مرجع اخبار سخت افزار کامپیوترایران

اولین پردازنده دسکتاپ AMD با پشتیبانی از حافظه DDR5، سری Ryzen 7000 “Raphael”، بر اساس ریزمعماری “Zen 4″، دارای طراحی متمرکز بر قابلیت اورکلاک حافظه DDR5 است، به طوری که این شرکت می گوید پردازنده ها قادر به مدیریت حافظه DDR5 خواهند بود. به گفته جوزف تائو، مدیر فعال سازی حافظه در AMD، “شاید فکر می کردید غیرممکن است.”