چین از CPU های AMD و Intel به تراشه های داخلی در رایانه های شخصی دولتی می چرخد

چین از CPU های AMD و Intel به تراشه های داخلی در رایانه های شخصی دولتی می چرخد

به گزارش فایننشال تایمز، چین تغییر سیاستی را برای حذف پردازنده های آمریکایی از رایانه ها و سرورهای دولتی آغاز کرده است. هدف از این تصمیم حذف تدریجی پردازنده‌های AMD و Intel از سیستم مورد استفاده سازمان‌های دولتی چین است که به معنای فروش کمتر برای سازندگان تراشه مستقر در ایالات متحده و فروش بالاتر پردازنده‌های مرکزی چین است.

دستورالعمل های تدارکاتی جدید که در پایان سال 2023 بی سر و صدا معرفی شد، نهادهای دولتی را موظف می کند تا پردازنده ها و سیستم عامل های “ایمن و قابل اعتماد” را در خریدهای خود در اولویت قرار دهند. این دستورالعمل بخشی از یک تلاش هماهنگ برای تقویت فناوری داخلی است و به موازات فشار مشابهی در شرکت های دولتی برای پذیرش فناوری طراحی شده در چین است.

فهرست پردازنده ها و سیستم عامل های تایید شده که توسط مرکز ارزیابی امنیت فناوری اطلاعات چین منتشر شده است، منحصرا شرکت های چینی را نشان می دهد. 18 پردازنده تایید شده وجود دارد که از ترکیبی از معماری ها، از جمله x86 و ARM استفاده می کنند، در حالی که سیستم عامل ها بر اساس نرم افزار منبع باز لینوکس هستند. قابل ذکر است، این لیست شامل تراشه های هواوی و Phytium است که هر دو در لیست سیاه صادرات ایالات متحده قرار دارند.

این تغییر به سمت فناوری داخلی، سنگ بنای استراتژی ملی چین برای استقلال فناوری در بخش‌های نظامی، دولتی و دولتی است. این دستورالعمل ها دستورالعمل های واضح و دقیقی را برای استفاده انحصاری از پردازنده های چینی ارائه می دهد که گام مهمی در تلاش چین برای اتکا به خود در فناوری است.

به شرکت‌های دولتی دستور داده شده است تا انتقال خود به CPUهای داخلی را تا سال 2027 تکمیل کنند. در همین حال، نهادهای دولتی چین باید گزارش‌های پیشرفت در مورد تعمیرات اساسی سیستم فناوری اطلاعات خود را به صورت فصلی ارائه کنند. اگرچه برخی از فناوری‌های خارجی همچنان مجاز خواهند بود، اما تاکید بر اتخاذ جایگزین‌های محلی است.

انتظار می‌رود که دور شدن از سخت‌افزار خارجی تأثیر قابل‌توجهی بر شرکت‌های فناوری آمریکایی بگذارد. چین بازار عمده ای برای AMD (با 15 درصد فروش در سال گذشته) و اینتل (27 درصد از درآمد اینتل) است که سهم قابل توجهی از فروش آنها را به خود اختصاص داده است. علاوه بر این، مایکروسافت، در حالی که ارقام خاصی را فاش نمی کند، تصدیق کرده است که چین درصد کمی از درآمدهای آن را تشکیل می دهد. و در حالی که فروش دولتی تنها کسری از فروش کلی چین است (در مقایسه با تجارت کامپیوترهای تجاری بزرگتر)، دولت چین به هیچ وجه مشتری کوچکی نیست.

تحلیلگران مورد سوال فایننشال تایمز پیش‌بینی می‌کنند که انتقال به پردازنده‌های داخلی برای پردازنده‌های سرور سریع‌تر از رایانه‌های شخصی مشتری پیش می‌رود، زیرا اکوسیستم نرم‌افزاری پیچیده‌تر نیاز به جایگزینی دارد. آنها تخمین می زنند که چین از سال 2023 تا 2027 باید حدود 91 میلیارد دلار سرمایه گذاری کند تا زیرساخت های فناوری اطلاعات در صنایع دولتی و مجاور را بازسازی کند.

مرجع اخبار سخت افزار کامپیوترایران

تحریریه Techpowerup