طبق گزارش TrendForce، محموله جهانی لپ تاپ در سال 2023 تنها 176 میلیون دستگاه پیش بینی می شود.

علاوه بر این، اگرچه تقاضای ناشی از بیماری همه گیر به تدریج ضعیف شده است و مانع از رشد بازار لپ تاپ های ممتاز در سال 2022 شده است، TrendForce مشاهده کرد که لپ تاپ های بازی و طراح همچنان گاوهای نقدی باقی خواهند ماند. در مواجهه با معضل کاهش تدریجی محموله های جهانی لپ تاپ، ماهیت پر حاشیه بازار تقسیم شده اهمیت بیشتری پیدا کرده است. تولیدکنندگان بزرگ لپ‌تاپ و برندهای پردازنده مانند اینتل و انویدیا همگی برای رشد با یکدیگر رقابت می‌کنند، تجربه کاربری مصرف‌کننده را از طریق مشخصات بالا و سفارشی‌سازی افزایش می‌دهند، در حالی که تقاضای بالقوه بازار را افزایش می‌دهند تا به دسته‌ای لپ‌تاپ تبدیل شوند که قادر به رشد مداوم در آینده است.

از آنجایی که اقتصاد جهانی با وجود بادهای معکوس همچنان در مسیر خود قرار دارد، صندوق بین‌المللی پول (IMF) نرخ رشد اقتصادی سال 2023 را حدود 2.7 درصد پیش‌بینی می‌کند که نسبت به سال 2022 که سخت‌ترین زمستان اقتصادی در 20 سال گذشته خواهد بود، 0.5 درصد کاهش داشته است. به طور کلی، TrendForce تخمین می زند که هیچ نشانه آشکاری از بهبود در بازار جهانی لپ تاپ در سال 2023 وجود ندارد. اگرچه کاهش سالانه در محموله ها به 6.9 درصد کاهش یافته است، اما تنها به 176 میلیون دستگاه خواهد رسید.



مرجع اخبار سخت افزار کامپیوترایران

بر اساس گزارش TrendForce، انتظار می‌رود فروش جهانی لپ‌تاپ در سه‌ماهه چهارم سال 22 به 42.9 میلیون دستگاه کاهش یابد که 7.2 درصد نسبت به سه ماهه سه‌ماهه و 32.3 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است که نسبت به مدت مشابه قبل از همه‌گیری کاهش یافته است. علاوه بر این، تقاضای بازار تحت تأثیر عوامل منفی مانند موجودی انبار، جنگ روسیه و اوکراین و افزایش تورم است که منجر به بازنگری نزولی در محموله‌های لپ‌تاپ در بازار لپ‌تاپ در سال 2022 به 189 میلیون دستگاه می‌شود که کاهش 23 درصدی نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد. با نسبت محموله ها در نیمه اول و دوم سال 53:47، اولین سناریوی سنگین در ده سال گذشته.

با این حال، فشار تورمی و ژئوپلیتیک متغیرهای محیطی عمومی باقی می‌مانند و بخش لوازم الکترونیکی مصرفی بار عمده این عدم قطعیت را متحمل شده است. مقیاس حمل و نقل آینده بازار رایانه های لپ تاپ باید همیشه به این پیشرفت های مرتبط اشاره کند. علاوه بر این، از آنجایی که چین پس از بیستمین کنگره ملی حزب کمونیست چین و روابط متخاصم بین این کشور و ایالات متحده، همچنان سیاست سختگیرانه‌ای را برای مقابله با ویروس کرونا اتخاذ می‌کند، استراتژی‌های زنجیره تامین نیز توسط تولیدکنندگان اصلی مورد بررسی قرار می‌گیرد. طبق تحقیقات TrendForce، با توجه به ویژگی‌های پایه صنعتی سنگین و بزرگ مرتبط با قطعات کامپیوتر لپ‌تاپ، در حال حاضر تنها تولیدکنندگان بزرگ آمریکایی توسعه تولید را در ویتنام ترویج می‌کنند. اگرچه سازماندهی مجدد زنجیره صنعتی برای جدا شدن از چین مدتی است که در حال انجام است، هنوز هم باید توسط مارک ها و ODM ها در کوتاه مدت ترویج شود.

بر اساس این تحقیقات، عدم تعادل ساختاری بین عرضه و تقاضا در بازار لپ‌تاپ در حال حاضر حل‌نشده باقی مانده است و باعث شده است که فروش لپ‌تاپ‌ها در سال جاری روند نزولی سه ماهه را نشان دهد. TrendForce معتقد است که پس از بازگشت تدریجی فشار موجودی فعلی به سطح سالم، کروم‌بوک‌ها می‌توانند اولین موج محصولاتی باشند که تقاضا در سه ماهه دوم سال 23 افزایش می‌یابد و شتاب رشد چرخه‌ای سنتی باید در بازار بازگردد. میلیون واحد در سال 2022 به 16.2 میلیون واحد رسید.

همانطور که در بالا ذکر شد، فشار در بازار لپ تاپ های مصرفی و تجاری ادامه خواهد داشت. اگرچه تقاضا برای اولی برای پنج فصل در حال تعدیل بوده است، انتظار می‌رود که شتاب فصل اوج نقش مهمی ایفا کند. همراه با کمک معرفی پردازنده‌های جدید، محموله‌های لپ‌تاپ‌های مصرفی به تقاضای سنتی فصل اوج نزدیک می‌شوند، اما کاهش در طول سال اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. تقاضای کسب‌وکار با افزایش نرخ دلار مواجه است که منجر به نرخ‌های وام‌گیری شرکت‌ها و سناریوهای پس از همه‌گیری، از جمله تعدیل هزینه‌های سرمایه، کوچک‌سازی و اخراج کارکنان می‌شود، که به کاهش حتی بیشتر از لپ‌تاپ‌های مصرفی منجر می‌شود.