اینتل فرآیند 1 نانومتری (10A) را در نقشه راه سال 2027 قرار می دهد، با هدف کارخانه های کاملاً خودکار با هوش مصنوعی با “Cobots”

Intel

ما قبلاً اولین اعلان‌های مهم رویداد Intel Foundry Direct Connect را پوشش داده‌ایم، اما معلوم شد که اینتل در مورد ارائه‌ای که تصور می‌شد تحت NDA باشد، به اشتباه ارتباط برقرار کرده است – اکنون اینتل می‌گوید که ارائه برای گزارش عمومی آزاد است. ما اخبار بیشتری برای به اشتراک گذاشتن داریم: اینتل 10A که قبلاً معرفی نشده بود (مشابه با 1 نانومتر) در اواخر سال 2027 وارد تولید می شود و اولین گره 1 نانومتری این شرکت را نشان می دهد و گره 14A (1.4 نانومتری) آن در سال 2026 وارد تولید می شود. این شرکت همچنین در حال کار برای ایجاد دستگاه‌های کاملاً مستقل با هوش مصنوعی در آینده است.

کیوان اسفرجانی از اینتل، EVP و GM و تولید و تامین مواد ریخته‌گری این شرکت، جلسه‌ای بسیار روشن‌تر برگزار کرد که آخرین پیشرفت‌های شرکت را پوشش داد و نشان داد که چگونه نقشه راه طی سال‌های آینده باز می‌شود.

در اینجا، ما می‌توانیم دو نمودار را ببینیم که اولین نمودار WSPW (شروع ویفر در هفته) شرکت را برای گره‌های فرآیندی مختلف اینتل نشان می‌دهد. متوجه خواهید شد که برچسبی برای محور Y وجود ندارد که به ما اطلاعات مستقیمی از حجم تولید اینتل بدهد. با این حال، این به ما یک ایده محکم از تناسب تولید گره برنامه ریزی شده اینتل در چند سال آینده می دهد.

اینتل در اطلاعیه های قبلی خود تاریخ ورود گره 14A آینده خود را مشخص نکرده است، اما در اینجا، این شرکت نشان می دهد که تولید حجم معنی دار گره Intel 14A را در سال 2026 آغاز خواهد کرد.

مهمتر از آن، اینتل تولید گره 10A که هنوز اعلام نشده است را در اواخر سال 2027 آغاز خواهد کرد و فهرست نودهای تولید شده با فناوری EUV را تکمیل خواهد کرد. پسوند “A” اینتل در قرارداد نامگذاری گره خود نشان دهنده آنگستروم است و 10 آنگستروم به 1 نانومتر تبدیل می شود، به این معنی که این اولین گره کلاس 1 نانومتری این شرکت است.

اینتل هیچ جزئیاتی در مورد گره 10A/1nm به اشتراک نگذاشته است، اما به ما گفته است که گره جدید را حداقل دارای بهبود قدرت/عملکرد دو رقمی طبقه بندی می کند. مدیر عامل اینتل، پت گلسینگر، به ما گفته است که محدودیت برای نود جدید حدود 14 تا 15 درصد بهبود است، بنابراین می‌توان انتظار داشت که 10A حداقل این سطح از بهبود را نسبت به گره 14A داشته باشد. (به عنوان مثال، تفاوت بین اینتل 7 و اینتل 4 15 درصد بهبود بود.)

مرجع اخبار سخت افزار کامپیوترایران

تحریریه Techpowerup