کاهش 30 درصدی درآمد جهانی DRAM در سه ماهه سوم: از بحران مالی سال 2008 بی سابقه بوده است.

در مورد فروشندگان DRAM مستقر در تایوان، نانیا بیشترین کاهش درآمد QoQ را در بین شش فروشنده برتر در سه ماهه سوم سال 22 تجربه کرد و به 40.8 درصد رسید. نتیجه Nanya به سهم بزرگ DRAM های مصرف کننده در خط تولید خود و همچنین سهم بزرگ مشتریان سرزمین اصلی چین در پایگاه مشتریانش نسبت داده شد. در این سه ماهه چهارم، نانیا در حال حاضر مصرف پلاکت را کاهش داده است، اما سرعت مهاجرت خود را تا 1A نانومتر حفظ کرده است. با این حال، این فناوری همچنان در مرحله نمونه مشتری در سال 2023 خواهد بود، زیرا مشتریان نانیا چشم انداز تقاضای محتاطانه ای دارند و بنابراین مایل به اتخاذ فرآیند پیشرفته تر نیستند. بنابراین، انتظار نمی رود که فرآیند 1A نانومتری تا سال 2024 سهم قابل توجهی در تولید Nanya داشته باشد. با توجه به PSMC، درآمد آن تقریباً 40.0٪ QoQ برای سه ماهه 22 به دلیل کاهش قیمت DRAM مصرف کننده کاهش یافت. درآمد DRAM PSMC که در اینجا ارائه می‌شود، عمدتاً به فروش محصولات DRAM با برند داخلی آن مربوط می‌شود و خدمات ریخته‌گری DRAM آن را استثنا نمی‌کند. با این حال، اگر خدمات ذوب DRAM در محاسبه لحاظ شود، افت QoQ 22.9٪ بود. در نهایت، با نگاهی به Winbond، درآمد سه ماهه 322 آن حتی با یک استراتژی قیمت گذاری نسبتا محافظه کارانه، همچنان کاهش قابل توجه 37.4 درصد QoQ را ثبت کرده است. این به دلیل انقباض قابل توجه در محموله های آن است. Winbond در حال حاضر نرخ بهره برداری از ظرفیت کارخانه Taichung خود را در سه ماهه 22 کاهش داده است. در مورد نصب فاب جدید آن در کائوسیونگ، برنامه ورود به فاز تولید انبوه به دلیل وضعیت نامناسب بازار کمی به تعویق افتاده است. کارخانه Kaohsiung در ابتدا DRAM را با استفاده از فرآیند 25S نانومتر تولید خواهد کرد. این باید با رونمایی از فرآیند 20 نانومتری فروشنده در 2H23 دنبال شود.



مرجع اخبار سخت افزار کامپیوترایران

با نگاهی به عملکرد فروشندگان مختلف DRAM در سه ماهه سوم سال 22، سه فروشنده برتر (یعنی سامسونگ، SK hynix و Micron) همگی درآمد کمتری از QoQ داشتند. سامسونگ 7.40 میلیارد دلار و افت 33.5 درصدی QoQ را به ثبت رساند که بزرگترین در بین سه شرکت برتر بود. درآمد SK hynix در سه ماهه 25.2 درصد کاهش یافت و به حدود 5.24 میلیارد دلار رسید. در مورد Micron، گردش مالی آن تقریباً 4.81 میلیارد دلار بود. از آنجایی که Micron سه ماهه مالی خود را متفاوت نشان می دهد، ASP DRAM آن نسبت به دو فروشنده کره ای افت QoQ کمتری را ثبت کرد. و بنابراین، کاهش درآمد QoQ Micron نیز کمترین میزان را در بین سه شرکت برتر داشت. TrendForce اشاره می‌کند که سه شرکت برتر هنوز هم حاشیه عملیاتی نسبتا بالایی در این زمان دارند. با این وجود دوره اصلاح موجودی کالا که امسال آغاز شده است تا نیمه اول سال آینده ادامه خواهد داشت و به این ترتیب سود آنها ادامه دارد.

با توجه به برنامه های افزایش ظرفیت فروشنده، سامسونگ به دلیل کاهش اخیر تقاضا برای دوربین، به تدریج انتقال قابلیت پردازش ویفر قدیمی خود از DRAM به سنسورهای تصویر CMOS را کاهش داده است. سال آینده، سامسونگ ظرفیت تولید DRAM خود را با وارد شدن به سرویس P3L جدید خود افزایش خواهد داد. با این حال، با توجه به اینکه کاهش موجودی با سرعتی که در ابتدا برنامه ریزی شده بود پیش نمی رود، سامسونگ برای محدود کردن رشد تولید خود، مهاجرت فناوری خود را کند می کند. در مورد SK hynix، این شرکت همچنین رشد تولید خود را در سال آینده با مهار مهاجرت فناوری خود محدود خواهد کرد. با تغییر به Micron، برنامه تولید انبوه را با فرآیند 1 بتا نانومتری به عقب انداخت. این به تعویق افتادن مربوط به سطح بالاتر دشواری توسعه این فناوری و کاهش عمومی تقاضا است. انتظار می‌رود رشد تولید میکرون در سال 2023 ضعیف‌ترین رشد تولید در میان سه شرکت برتر باشد. علاوه بر این، TrendForce این احتمال را رد نمی کند که Micron در واکنش به کاهش سریع حاشیه سود، کاهش تولید ملموس تری انجام دهد.

شرکت اطلاعاتی بازار جهانی TrendForce گزارش می دهد که در سه ماهه سوم سال 22، درآمد کلی صنعت DRAM با 28.9 درصد کاهش در سه ماهه به 18.19 میلیارد دلار رسیده است. این دومین افت بزرگ پس از کاهشی است که صنعت در سال 2008 تجربه کرد، زمانی که اقتصاد جهانی تحت تاثیر یک بحران مالی بزرگ قرار گرفت. در مورد وضعیت بازار DRAM در سه ماهه سوم 22، کاهش سه ماهه قیمت قرارداد به محدوده 10 تا 15 درصد افزایش یافت زیرا تقاضا برای لوازم الکترونیکی مصرفی همچنان رو به کاهش است. محموله‌های DRAM سرور، که در مقایسه با محموله‌های سایر انواع محصولات DRAM روند نسبتاً ثابتی داشتند، نسبت به سه ماهه قبل به طور قابل توجهی کاهش یافت زیرا خریداران شروع به تنظیم سطح موجودی کردند.