ایسوس از بهبود انحصاری PBO برای مادربردهای AMD X670 و B650 رونمایی کرد

برای دریافت ایده ای از نوع تغییرات عملکردی که با بهبود PBO انتظار می رود، ایسوس آزمایش های خود را با استفاده از چهار پردازنده مختلف AMD Ryzen انجام داد. هر تراشه با استفاده از یک خنک کننده مایع 280 میلی متری AIO آزمایش شد. برای مقایسه، ایسوس همچنین هر تراشه را با استفاده از تنظیمات پیش فرض PBO آزمایش کرد.

برای شروع فرآیند به‌روزرسانی، رایانه شخصی را خاموش کنید، اما آن را به برق متصل کنید. سپس درایو USB را به پورت پنل ورودی/خروجی پشتی مادربرد با برچسب “BIOS” وصل کنید. دکمه فلاش بک BIOS را برای سه ثانیه یا تا زمانی که LED فلاش بک سه بار چشمک بزند، فشار دهید و نگه دارید. این نشان می دهد که به روز رسانی شروع شده است. سپس نور تا چند دقیقه آینده به آرامی چشمک می زند. وقتی این چشمک زدن متوقف شد، فرآیند به روز رسانی کامل می شود. در این مرحله، درایو فلش را بردارید، رایانه شخصی را مجدداً راه اندازی کنید و فرآیند به روز رسانی به طور خودکار کاربران را به رابط UEFI BIOS مادربرد می برد، جایی که کاربران گزینه ای برای فعال کردن بهبود PBO خواهند داشت.

ایسوس امروز ارتقاء جدید Precision Boost Overdrive (PBO) را معرفی کرد، یک ویژگی انحصاری کنترل دما برای سری مادربردهای X670 و B650 خود که برای پردازنده‌های AMD Ryzen سری 7000 طراحی شده‌اند.

پس از انتخاب سطح مورد نظر، کاربران می توانند آن تنظیمات را ذخیره کرده و از بایوس خارج شوند.

فعال کردن PBO Enhancement در BIOS
اگر کاربران برای فرآیند زیر به کمک نیاز دارند، ویدیوی رسمی پشتیبانی ASUS را تماشا کنید یا دستورالعمل‌های گام به گام را دنبال کنید. مراحل اساسی برای فعال کردن بهبود PBO به شرح زیر است:

پس از ورود کاربران به رابط UEFI BIOS، حالت پیشرفته را فعال کنید. سپس به تب Extreme Tweaker رفته و Precision Boost Overdrive را انتخاب کنید.

تعادل عالی بین حرارت و عملکرد
آخرین پردازنده های سری Ryzen 7000 AMD عملکرد را کنار نمی گذارند. آنها از فضای سر حرارتی موجود نهایت استفاده را می برند تا هر بار بالاترین ساعت موجود را به کاربران ارائه دهند. کاربران ممکن است تصمیم بگیرند که نگران دمای بالاتر CPU نیستند، یا ممکن است تصمیم بگیرند که تعادل متفاوتی بین حرارت و عملکرد را ترجیح دهند. خانواده مادربردهای ASUS X670 و B650 به کاربران این قدرت را می دهند که خودشان این انتخاب را انجام دهند. به لطف بهبود PBO، آنها به راحتی می توانند بین اهداف دمایی مختلف جابجا شوند. در این فرآیند، آنها به خوبی می توانند در مقایسه با تنظیمات پیش فرض، علاوه بر دمای پایین تر، دارای عملکرد بالاتر و فن های کم صداتر باشند.

عملکرد مورد انتظار با PBO Enhancement
چندین عامل بر نحوه تغییر عملکرد CPU پس از فعال کردن بهبود PBO تأثیر می‌گذارند. مدل CPU و مادربرد بیشترین تأثیر را خواهند داشت و به دنبال آن راه حل خنک کننده قرار دارد. تنظیم سطح افزایش PBO نیز تأثیر قابل توجهی خواهد داشت و همچنین عواملی مانند دمای محیط و ویژگی های سایر اجزای دستگاه نیز تأثیر خواهد داشت.

اگر کاربران هنوز به دنبال مادربرد X670 یا B650 مناسب برای نسخه بعدی AMD Ryzen خود هستند، ایسوس طیف گسترده ای از گزینه ها را در خانواده های مادربردهای ROG، ROG Strix، TUF Gaming، ProArt و Prime ارائه می دهد. به راهنمای مادربرد ASUS X670 برای گران‌ترین گزینه‌ها مراجعه کنید یا به مدل‌های رایج‌تر در راهنمای مادربرد B650 نگاهی بیندازید.



مرجع اخبار سخت افزار کامپیوترایران

به روز رسانی BIOS حاوی ویژگی بهبود PBO را از صفحه پشتیبانی ASUS دانلود کنید، سپس محتویات بایگانی ZIP را استخراج کنید. بر روی ابزار BIOS Renamer که با فایل سیستم عامل استخراج شده است، دوبار کلیک کنید، که به طور خودکار این به روز رسانی را به فرمت صحیح با پسوند فایل CAP تبدیل می کند. سپس، فایل تغییر نام یافته را با پسوند CAP به دایرکتوری ریشه یک درایو فلش USB کپی یا منتقل کنید.

ایسوس همچنین مشتاق است که این ویژگی را به ویژه در مادربردهای B650 خود ارائه کند. همانطور که آزمایش داخلی نشان می دهد، بهبود PBO می تواند برای افزایش عملکرد CPU علاوه بر محدود کردن دما مورد استفاده قرار گیرد. دارندگان مادربردهای ASUS X670E با اورکلاک هوش مصنوعی قبلاً راهی برای استخراج قدرت پردازش بیشتر از CPU خود تنها با چند کلیک داشتند. بهبود PBO به ایسوس اجازه می دهد تا بهینه سازی عملکرد آسان را برای مخاطبان بسیار گسترده تری ارائه دهد.

مزایای بهبود PBO با AMD Ryzen 5 7600X آشکارتر است. تنظیم بوست PBO روی سطح 3، تهاجمی ترین گزینه، دمای مشاهده شده CPU را تا 20 درجه سانتی گراد بدون تغییر عملکرد در این تست تا بیش از 0.003٪ کاهش می دهد. کاربران این تراشه می توانند انتظار داشته باشند که بهبود سطح 3 PBO به طور قابل توجهی دمای CPU را بدون تأثیر قابل توجهی بر عملکرد سیستم کاهش دهد.

در منوی باز شده، Enhancement را از لیست کشویی Precision Boost Overdrive انتخاب کنید. سپس یکی از سه محدودیت حرارتی از پیش تعیین شده را انتخاب کنید. سطح 1 حداکثر دمای هدف را روی 90 درجه سانتیگراد تنظیم می کند که یک افت جزئی از 95 درجه سانتیگراد پیش فرض است. سطوح 2 و 3 حداکثر دمای CPU را با شدت بیشتری کاهش می دهند، به ترتیب تا 80 درجه سانتیگراد و 70 درجه سانتیگراد.

این آخرین پردازنده ها مرزهای عملکرد را بیش از هر زمان دیگری پیش می برند. آنها به صورت پویا از فضای سر حرارتی موجود برای ارائه سرعت ساعت بالاتر به کاربران استفاده می کنند. این بدان معناست که کاربران ممکن است دمای CPU بالاتری نسبت به آنچه در دستگاه جدید AMD Ryzen دارند ببینند. برای کنترل کاربران، ایسوس در حال ارائه به روز رسانی بایوس برای مادربردهای X670 و B650 خود با گزینه های جدید برای ویژگی بهبود PBO است که به راحتی حرارت و عملکرد را متعادل می کند. تنها با چند کلیک، کاربران قادر خواهند بود دمای CPU را به شدت کاهش دهند و احتمالاً عملکرد را افزایش دهند و صدای فن را در این فرآیند کاهش دهند.

واضح است: AMD به مشتریان خود اطمینان می دهد که آخرین تراشه هایش می توانند با خیال راحت در دمای اولیه خود کار کنند. پردازنده‌های مدرن محدودیت‌هایی دارند که از رسیدن به دمای واقعاً مضر جلوگیری می‌کنند. علاوه بر این، کاربران احتمالاً حداکثر دمای 95 درجه سانتیگراد را تا زمانی که حجم کاری را راه اندازی نکنند که تمام هسته های CPU را درگیر می کند، نخواهند دید. در طول عملیات روزانه، از حجم کاری کم تا بیشتر جلسات بازی، کاربران معمولا دمای CPU بسیار پایین‌تری را مشاهده می‌کنند.

با یک به روز رسانی آسان بایوس شروع کنید
اولین قدم این است که مادربرد را به آخرین سیستم عامل به روز کنید. ایسوس این ویژگی جدید را به تمام مادربردهای خانواده X670 و B650 خود از طریق به روز رسانی بایوس معرفی می کند. برای مرجع، در زیر لیست محصول به همراه پیوندهایی به صفحات پشتیبانی محصول مرتبط و شماره های نسخه BIOS مربوطه آمده است که ASUS این ویژگی را تحت آن اضافه می کند.

شروع در بالا با AMD Ryzen 9 7950X و Ryzen 9 7900X: در تنظیمات پیش فرض، این سیستم در تست چند هسته ای Cinebench R23 امتیاز 37811 را کسب کرد. فعال کردن PBO Enhancement Level 1 باعث کاهش دما به میزان 5 درجه سانتیگراد می شود و در عین حال عملکرد را افزایش می دهد زیرا با این تنظیمات PBO Enhancement، کاربران فقط محدودیت دما را تعیین نمی کنند، بلکه بهینه سازی ولتاژ و PBO را فعال می کنند. تنظیم بوست PBO روی سطح 3 عملکرد را تنها 3.5 درصد کاهش داد در حالی که حداکثر دما را تا 25 درجه سانتی گراد کاهش داد. این سازشی است که بسیاری از علاقه مندان با خوشحالی انجام می دهند.