کاشی های حاشیه نویسی MCM Xeon 4 Intel “Sapphire Rapids”.

کاشی های حاشیه نویسی MCM Xeon 4 Intel "Sapphire Rapids".

Intel Xeon Scalable “Sapphire Rapids” یک پردازنده سازمانی آینده با تعداد هسته های CPU تا 60 است. این تعداد هسته با استفاده از چهار دای متصل به هم با استفاده از EMIB به دست می آید. Locuza که رسانه های اجتماعی را با حاشیه نویسی منطقی اداره می کند، یکی از آنها را برای “Sapphire Rapids” بر اساس یک عکس فوری با وضوح بالا که توسط اینتل در ارائه ISSCC 2022 فاش شد، پست کرد.آخرین نوع کاشی شامل پیوندهای UPI 24 برابری است که به عنوان یک اتصال بین سوکت عمل می کند. هر یک از چهار دای دارای این ویژگی هستند که باعث می شود “Sapphire Rapids” از نظر فنی قادر به 8P باشد.



مرجع اخبار سخت افزار کامپیوترایران

هر قالب همچنین دارای یک کاشی کنترلر حافظه با یک DDR5 PHY 128 بیتی (160 بیتی شامل ECC) است. این رابط دو کانال DDR5 را کنترل می کند که معادل چهار کانال فرعی 40 بیتی است. این بسته در مجموع از هشت کانال DDR5 (16 کانال فرعی) پشتیبانی می کند. رابط PCIe/CXL برای “Sapphire Rapids” عظیم است. هر قالب دارای مجتمع ریشه PCI-Express Gen 5 + CXL 1.1 با 32 خط یا 128 خط PCI-Express Gen 5 یا CXL 1.1 است.

کاشی شتاب دهنده شامل شتاب دهنده جریان داده اینتل (DSA)، فناوری QuickAssist (QAT) است. و DLBoost 2.0، یک جزء سخت افزاری که ایجاد و آموزش شبکه های عصبی یادگیری عمیق را تسریع می کند.

هر یک از چهار دای موجود در “Sapphire Rapids” یک پردازنده چند هسته ای کامل است که با هسته های پردازنده، پل شمالی یکپارچه، رابط های حافظه و PCIe و سایر پلتفرم های ورودی/خروجی کامل می شود. چیزی که چهار مورد از آنها را گرد هم می آورد، استفاده از پنج پل EMIB در هر تراشه است. این به هسته های CPU تراشه اجازه می دهد تا به طور شفاف به I/O و حافظه کنترل شده توسط هر یک از تراشه های دیگر به طور شفاف دسترسی داشته باشند. منطقا، “Sapphire Rapids” هیچ تفاوتی با AMD “Naples” ندارد، که از IFOP (Infinity Fabric over بسته) برای اتصال چهار قالب “Zeppelin” 8 هسته ای استفاده می کند، اما به نظر می رسد تلاش در اینجا به حداقل رساندن تأخیر حاصل از یک بسته یکپارچه است. اتصال، به یک اتصال متقابل با پهنای باند بالا و تأخیر کم که از پل های سیلیکونی با سیم کشی میکروسکوپی با چگالی بالا بین آنها استفاده می کند (شبیه به یک interposer).

در هر قالب، پلان طبقه مشابه چندین نسل قبلی پردازنده های سازمانی اینتل است. اینتل از Mesh Interconnect استفاده می‌کند و بلوک‌های IP مختلف را روی یک شبکه قرار می‌دهد و آنها را در یک شبکه باس حلقه‌ای به هم متصل می‌کند. مش یک سازش بین گذرگاه حلقه و اتصال کامل نقطه به نقطه است. هر جزء مجزا از مش “کاشی” نامیده می شود. این قالب حاوی پانزده هسته پردازشی Golden Cove است که هر کدام دارای 2 مگابایت حافظه نهان اختصاصی L2 و یک تکه 1.875 مگابایتی از حافظه نهان سطح آخر است که به 28800 کیلوبایت (28.125 مگابایت) حافظه نهان L3 بین 60 هسته پردازنده کمک می کند. کل حافظه کش L3 برای بسته 112.5 مگابایت است.