محققان کره ای با تراشه هوش مصنوعی جدید انویدیا را شرمنده می کنند – ادعا می کنند 625 برابر قدرت کمتر، 41 برابر کوچکتر

KAIST, South Korea

تیمی از دانشمندان مؤسسه علوم و فناوری پیشرفته کره (KAIST) تراشه هوش مصنوعی «مکمل-ترانسفورماتور» خود را در کنفرانس بین‌المللی مدارهای حالت جامد اخیر (ISSCC) در سال 2024 شرح دادند. ادعا می شود تراشه جدید C-Transformer اولین تراشه شتاب دهنده هوش مصنوعی با قدرت فوق العاده کم در جهان است که قادر به پردازش مدل زبان بزرگ (LLM) است.

در یک بیانیه مطبوعاتی، محققان انویدیا را شرمنده کردند و ادعا کردند که C-Transformer 625 برابر انرژی کمتری مصرف می کند و 41 برابر کوچکتر از پردازنده گرافیکی A100 Tensor Core تیم سبز است. همچنین نشان می‌دهد که دستاوردهای تراشه‌های ساخته‌شده سامسونگ عمدتاً از فناوری پردازش نورومورفیک اصلاح‌شده ناشی می‌شود.

(اعتبار تصویر: KAIST)

اگرچه به ما گفته می‌شود که تراشه KAIST C-Transformer می‌تواند همان وظایف پردازش LLM را مانند یکی از پردازنده‌های گرافیکی قدرتمند A100 انویدیا انجام دهد، اما هیچ‌کدام از مطالب مطبوعاتی و کنفرانسی ما هیچ معیار عملکرد مقایسه‌ای مستقیمی ارائه نکرده‌ایم. این یک آمار قابل توجه است که به دلیل نبود آن مشخص است، و افراد بدبین احتمالاً حدس می زنند که مقایسه عملکرد هیچ لطفی به C-Transformer نمی کند.

مرجع اخبار سخت افزار کامپیوترایران

تحریریه Techpowerup