درآمد SSD سازمانی در سه ماهه سوم به 5.22 میلیارد دلار کاهش یافت و در سه ماهه چهارم 20 درصد دیگر کاهش خواهد یافت.

TrendForce گزارش می دهد که کاهش اخیر عرضه محدود قطعات منجر به افزایش ارسال سرورهای سازمانی شده است. علاوه بر این، ODM ها عمدتاً با تقاضای ByteDance و مناقصه شرکت های مخابراتی چینی توانسته اند شتاب ساخت مرکز داده را حفظ کنند. با این وجود، عملکرد بازار SSD سازمانی به طور کلی تحت تأثیر کاهش قیمت NAND Flash قرار گرفت. برای سه ماهه سوم، درآمد SSD شرکت صنعت NAND Flash با 28.7 درصد کاهش در سه ماهه به 5.22 میلیارد دلار رسید. علاوه بر این، تمام فروشندگان SSD سازمانی نیز عملکرد منفی را برای این دوره ارسال کردند.

با رسیدن به سه ماهه چهارم 22، بادهای معکوس اقتصادی شرکت ها را در بیشتر صنایع مجبور به کاهش هزینه های سرمایه ای کردند. در همین حال، OEM های سرور اقداماتی را برای مهار انباشت موجودی انجام داده اند، بنابراین حرکت فعالیت های منبع یابی آنها به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. در مورد چین به طور خاص، تغییر وضعیت تقاضای آن بعید است در آینده نزدیک رخ دهد زیرا موج دیگری از مناقصه های مربوط به سرور وجود نخواهد داشت. با افزایش سریع عرضه مازاد در بازار NAND Flash، انتظار می‌رود میانگین کلی قیمت قرارداد (یا ASP) برای SSD‌های سازمانی بیش از 20 درصد QoQ برای سه ماهه چهارم 22 کاهش یابد. این نیز به نوبه خود منجر به کاهش بیش از 20 درصدی QoQ در درآمد SSD سازمانی خواهد شد.



مرجع اخبار سخت افزار کامپیوترایران

درآمد SSD شرکتی Micron در سه ماهه سوم سال 22 به حدود 656.2 میلیون دلار کاهش یافت که دلیل آن یک اصلاح اندک نزولی در تقاضا از سوی OEM های سرور بود. در مورد توسعه محصول، Micron قبلاً SSDهای سازمانی 176L PCIe 4.0 را راه‌اندازی کرده است، اما نمونه‌برداری از مشتریان بیشتر از آنچه در ابتدا برای این محصولات برنامه‌ریزی شده بود طول کشیده است. بنابراین، فروشنده در تسریع ارسال کلی SSD سازمانی PCIe در حال پیشرفت کندتر از حد انتظار اولیه است و SATA در حال حاضر ستون اصلی پیشنهادات فروشنده باقی مانده است. TrendForce معتقد است افزایش محموله های محصولات PCIe 4.0 یکی از اولویت های Micron برای سال آینده خواهد بود. با کاهش تدریجی رشد بازار محصولات SATA، Micron در تلاش خود برای افزایش قابل توجه درآمد SSD سازمانی محدودتر خواهد شد.

گروه SK (شامل SK hynix و Solidigm) شاهد کاهش درآمد سازمانی SSD به حدود 1.21 میلیارد دلار در سه ماهه سوم سال 22 بود. SK Group در حال به دست آوردن تجارت NAND Flash و SSD اینتل است و مزایای حاصل از آن در سال آینده بسیار آشکارتر خواهد شد. Solidigm در سال 2023 شروع به تولید انبوه SSD های PCIe 5.0 می کند که از مشخصات OCP پشتیبانی می کنند. این فرصت هایی را برای همکاری بیشتر بین SK Group و برخی از CSP های آمریکای شمالی ایجاد می کند. علاوه بر این، محصولات نمونه PCIe OCP اکنون توسط OEM های سرور واجد شرایط هستند، بنابراین انتظار می رود تقاضا برای آنها همچنان به رشد خود ادامه دهد. علاوه بر این پیشرفت‌ها، آخرین نظرسنجی TrendForce نشان می‌دهد که SK Group به تکمیل طرح خود برای توسعه یک خط کامل از SSD‌های سازمانی و ایجاد موقعیت‌های بازار برای این محصولات نزدیک است. با طیف کاملی از پیشنهادات TLC، QLC و PLC با قیمت منعطف، SK Group باید بتواند سهم بازار خود را برای SSD های سازمانی در آینده افزایش دهد.

وسترن دیجیتال (WDC) 673 میلیون دلار درآمد SSD سازمانی در سه ماهه سوم سال 22 به ثبت رساند. اگرچه WDC تنها سال گذشته تمرکز خود را بر روی SSD های سازمانی آغاز کرد و هنوز نمونه گیری مشتری برای محصولات PCIe 4.0 خود را تکمیل نکرده است، TrendForce مشاهده کرد که فروشنده همکاری خود را با مشتریان آمریکای شمالی گسترش داده و یک استراتژی قیمت گذاری فعال را تدوین کرده است. بنابراین، شانس خوبی برای پیشی گرفتن از اکثر رقبای خود از نظر درآمد برای 4 Q22 دارد. از سوی دیگر، بررسی پایگاه مشتریان آن نشان می‌دهد که WDC ظاهراً برنامه‌ی پیگیری اساسی برای توسعه محصولاتی که رابط SAS را یکپارچه می‌کنند، ندارد. علاوه بر این، انتظار می رود عملکرد درآمد محصولات PCIe 3.0 آن در سال 2023 به اندازه امسال مناسب نباشد زیرا مشتریان برای دستیابی به نرخ انتقال داده بالاتر، آن را ارتقا می دهند. بنابراین، WDC باید به سرعت مشتریان بیشتری را برای واجد شرایط بودن محصولات PCIe 4.0 خود جذب کند تا بتواند به طور موثر سهم بازار خود را برای SSD های سازمانی حفظ کند.

با نگاهی به درآمد فروشندگان SSD سازمانی برای سه ماهه سوم، سامسونگ تقریباً 2.12 میلیارد دلار درآمد داشته است. سهم بازار آن نیز از 44.5 درصد در سه ماهه دوم به 40.6 درصد کاهش یافت. عملکرد سامسونگ عمدتاً با افت NAND Flash ASP آن جریمه شد. وقتی نوبت به توسعه محصول می رسد، SSD با 128L NAND Flash و PCIe 4.0 پیشنهادات اصلی سامسونگ برای ذخیره سازی سازمانی در سال 2023 باقی خواهند ماند.

در آینده، سامسونگ و رقبای آن ممکن است از فرصت های ارائه شده توسط تنوع پردازنده سرور برای افزایش محموله های SSD استفاده کنند. در حال حاضر، AMD در حال گسترش سهم بازار خود برای پردازنده های سرور از طریق پذیرش فزاینده راه حل های خود در بین CSP ها و ODM ها است. در همان زمان، CSP ها شروع به توسعه CPU های خود می کنند. همچنین، نرخ نفوذ برای پردازنده های سرور مبتنی بر معماری ARM در حال افزایش است و پردازنده های جدید از نرخ انتقال داده بالاتر برای راه حل های ذخیره سازی پشتیبانی می کنند. توسعه قابل توجه دیگر پروژه محاسبات باز (OCP) است. انتظار می رود سهم SSD های سازمانی مطابق با مشخصات OCP در آینده افزایش یابد. به طور کلی، منابع جدیدی برای تقاضا وجود دارد که سامسونگ می تواند از آنها استفاده کند. با این حال، رقابت در بازار SSD سازمانی نیز تشدید خواهد شد، بنابراین سامسونگ برای حفظ سهم بازار خود نزدیک به 50 درصد تلاش خواهد کرد.

Kioxia شروع به سرعت بخشیدن به ارسال محصولات PCIe 4.0 خود در سه ماهه سوم سال 22 کرد. در همین حال، تقاضا برای محصولات SAS ثابت ماند. بنابراین، درآمد SSD سازمانی فروشنده تقریباً 559 میلیون دلار آمریکا بود. با نگاهی به آینده، Kioxia تولید انبوه درایوهای SSD PCIe 5.0 را در پایان سال جاری آغاز خواهد کرد. علاوه بر این، فروشنده اطمینان داده است که مشخصات محصول PCIe آنها از OCP پشتیبانی می کند. با نگاهی به سال 2023، Kioxia این شانس را دارد که درآمد SSD سازمانی خود را در سه ماهه افزایش دهد زیرا مشتریان بیشتری واجد شرایط محصولات PCIe خود هستند. TrendForce همچنین معتقد است که Kioxia می تواند سهم بازار خود را با طیف کاملی از پیشنهادات از جمله SATA، PCIe و SAS افزایش دهد. با این حال، کیوکسیا هنوز باید انعطاف‌پذیری زنجیره تامین خود را بهبود بخشد. حل این مشکل مبرم تعیین خواهد کرد که آیا فروشنده می تواند ثبات خود را برای پاسخگویی به تقاضای مشتری حفظ کند یا خیر.