نرخ رشد سالانه پیش بینی شده ارسال سرورهای جهانی برای سال 2023 به دلیل کاهش تقاضا از سوی ارائه دهندگان خدمات ابری آمریکای شمالی به 1.87 درصد کاهش یافته است.


در مواجهه با بادهای مخالف در اقتصاد جهانی، چهار ارائه‌دهنده خدمات ابری بزرگ آمریکای شمالی (CSP) مقدار خرید سرور خود را برای سال 2023 کاهش داده‌اند و ممکن است در آینده اصلاحات نزولی بیشتری انجام دهند. متا در بین چهار مورد در کاهش تقاضای سرور پیشتاز است و پس از آن مایکروسافت، گوگل و AWS قرار دارند. TrendForce نرخ رشد سالانه تعداد کل خرید سرور در سال جاری را از پیش بینی اولیه 6.9٪ به آخرین پیش بینی 4.4٪ کاهش داد. با کاهش تقاضا برای CSPها، انتظار می‌رود که ارسال سرورهای جهانی در سال 2023 تنها 1.87 درصد افزایش یابد. در مورد بازار DRAM سرور، انتظار می‌رود که قیمت‌ها در آنجا حدود 20 تا 25 درصد QoQ برای سه ماهه اول کاهش یابد زیرا اصلاحات CSP رو به پایین باعث تشدید مازاد می‌شود. عرضه. وضعیت.

با نگاهی جداگانه به چهار CSP، کاهش سال به سال در مقدار عرضه سرور متا به 3.0 درصد افزایش یافت و ممکن است بدتر شود. بی ثباتی اقتصاد جهانی مهم ترین متغیر برای همه PSD ها باقی مانده است. علاوه بر این، متا همچنین با یک مانع قابل توجه در گسترش فعالیت های خود در اروپا مواجه شده است. به طور خاص، مرکز داده آن در دانمارک نتوانست استاندارد آلایندگی منطقه ای را برآورده کند. انتظار می‌رود که این موضوع مانع از پیشرفت آن در راه‌اندازی مراکز داده اضافی در اتحادیه اروپا شود. علاوه بر این، کسب و کارهای مرتبط با تجارت الکترونیک حدود 98 درصد از درآمد متا را تشکیل می دهند. بنابراین، کاهش تجارت الکترونیک در بحبوحه کاهش اخیر همه‌گیری COVID-19 بر شتاب رشد متا تأثیر گذاشته است. علاوه بر این، تقاضای سرور متا تحت تأثیر سطح بالای موجودی اجزای نگهداری شده توسط ODM های سرور قرار گرفت.

در مورد مایکروسافت، مقدار عرضه سرور آن برای امسال همچنان نرخ رشد دو رقمی را ثبت خواهد کرد زیرا تقاضای خود را در رابطه با سرمایه گذاری های ابری سازمانی به شدت کاهش نداده است. با این حال، نرخ رشد نسبت به پیش‌بینی قبلی که 16.9 درصد بود، به 13.4 درصد کاهش یافت. TrendForce اصلاحات نزولی بیشتر در آینده را رد نمی کند، زیرا موج اخیر کوچک سازی شرکت ها که در بسیاری از صنایع احساس می شود می تواند بر درآمد مایکروسافت از SaaS تأثیر بگذارد. علاوه بر این، با کاهش هزینه‌های شرکت‌ها به دلیل چشم‌انداز اقتصادی نامشخص، مایکروسافت ممکن است شاهد رشد محدودی در درآمدهای مربوط به ابر خود باشد (مانند درآمدهای IaaS و PaaS). علاوه بر همه اینها، کاهش موجودی با سرعت کمتری نسبت به آنچه انتظار می رفت در زنجیره تامین سرور اتفاق می افتد. در نتیجه، تولید برای سرورهایی که روی پلتفرم‌های Gen 9 اجرا می‌شوند (یعنی Sapphire Rapids اینتل، Genoa AMD و Ampere’s Siryn) کاهش یافته است.

در مورد گوگل، نرخ رشد سالانه پیش‌بینی‌شده مقدار عرضه سرور آن برای سال 2023 به 5.2 درصد کاهش یافته است. برنامه خرید سرور گوگل همچنان می تواند تحت تاثیر دو عامل باشد. اول، سرورهای جدیدی که روی Intel Sapphire Rapids یا AMD Genoa اجرا می‌شوند نتوانستند انتظارات Google TCO را برآورده کنند. این می تواند منجر به کاهش تقاضای سرور گوگل برای 2:23 شود. دوم، فروپاشی بازار تجارت الکترونیک در این دوره پس از همه‌گیری، رشد درآمد گوگل از خدمات ابری را محدود می‌کند. بنابراین، گوگل می تواند برنامه استقرار سرور خود را کاهش دهد.

در نهایت، در AWS، سفارشات آن برای اجزایی مانند پردازنده‌ها، کانکتورها و CCL تحت تأثیر عملکرد اخیر در اقتصاد گسترده‌تر قرار گرفته است. به طور کلی، AWS مقیاس سفارشات اجزای خود را تقریباً 30 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داد. بنابراین، نرخ رشد سالانه میزان خرید سرور در سال جاری نیز به 6.2 درصد اصلاح شده است. دو عامل می تواند به بررسی بیشتر ادعای او منجر شود. اولاً، بیشتر سرورهای آن که روی پردازنده‌های داخلی Graviton اجرا می‌شوند، برای ارائه خدمات به مشتریانش در بازار سازمانی استفاده می‌شوند. اگر این مشتریان تقاضای خود را در سال جاری کاهش دهند، AWS نیز تغییراتی را در تقاضای خود برای سرورهای Graviton انجام خواهد داد. دوم، AWS در ابتدا قصد داشت تولید انبوه سرورهای اجرا شده بر روی پلتفرم Graviton 3 را در 3Q23 آغاز کند، اما اکنون نشانه هایی از مهاجرت فوری به پلتفرم جدید Graviton 4 وجود دارد. اگر AWS رسما تصمیم گرفته است مدل هایی را که روی Graviton کار می کنند جایگزین کند 3 با آنهایی که روی Graviton 4 کار می کنند، سپس سهم سرورهایی با پلتفرم پیشرفته تر خیلی دیر خواهد رسید که در رقم ارسال سرور برای آن منعکس شود. سال



مرجع اخبار سخت افزار کامپیوترایران

تحریریه Techpowerup