طبق گزارش TrendForce، درآمد جهانی DRAM در سه ماهه چهارم بیش از 30 درصد کاهش یافت زیرا فروشندگان امتیازات قیمتی قابل توجهی برای افزایش محموله‌ها دادند.

طبق تحقیقات TrendForce، درآمد جهانی DRAM در سه ماهه چهارم با 32.5 درصد کاهش به 12281 میلیون دلار در سه ماهه چهارم سال 22 رسید. افت QoQ برای 4 Q22 بزرگتر از افت QoQ 28.8٪ برای سه ماهه 22 است و تقریبی افت QoQ 36٪ برای سه ماهه آخر سال 2008 است، زمانی که اقتصاد جهانی در بحبوحه یک بحران مالی بزرگ قرار داشت. علت اصلی کاهش شدید درآمد در سه ماهه چهارم، افت کلی ASP بود. فروشندگان DRAM در سه ماهه سوم سال 22 به دلیل انجماد تقاضای خریدار، انبار سریعی را تجربه کردند. متعاقباً، تأمین‌کنندگان در مذاکرات قیمت برای قراردادهای 4 Q22 بسیار تهاجمی‌تر بودند زیرا آنها برای سهم بازار می‌جنگیدند. در میان دسته بندی های عمده محصولات DRAM، سرور DRAM بیشترین کاهش قیمت را در سه ماهه چهارم سال 22 تجربه کرد. قیمت‌های قراردادی محصولات DRAM سرور DDR4 و DDR5 به ترتیب 23 تا 28 درصد و 30 تا 35 درصد کاهش یافت.

سه فروشنده اصلی DRAM، سامسونگ، SK hynix و Micron، همگی شاهد کاهش قابل توجه درآمد QoQ برای 4 Q22 بودند. سامسونگ تهاجمی ترین رقابت قیمت در طول سه ماهه بود، بنابراین توانست با وجود کاهش عمومی تقاضا، محموله ها را افزایش دهد. درآمد DRAM سامسونگ 5540 میلیون دلار بود که 25.1 درصد نسبت به سه ماهه سوم کاهش داشت. حتی با این نتیجه، سامسونگ کمترین افت درآمد را در بین سه شرکت برتر مشاهده کرد. SK hynix گزارش داد که درآمد DRAM 35.2 درصد کاهش یافته و به 3398 میلیون دلار رسیده است. به طور کلی، هر دو فروشنده کره جنوبی محموله های خود را افزایش دادند زیرا سه ماهه چهارم سال مالی 2022 برای آنها سه ماهه آخر سال مالی 2022 بود. با این حال، امتیازات قیمتی قابل توجهی که محموله های بیشتری را امکان پذیر می کرد همچنین باعث سقوط ASP های آنها شد. این به نوبه خود در کاهش درآمد آنها منعکس شد.

با توجه به برنامه های سه تامین کننده اصلی برای افزایش ظرفیت تولید در سال 2023، سامسونگ خطوط تولید به ارث رسیده از خط 15 را بهینه خواهد کرد، بنابراین این کارخانه شاهد افت حاشیه ای در عرضه ویفرهای DRAM خواهد بود. P3L جدید ساخته شده، که تمرکز تلاش‌های افزایش ظرفیت سامسونگ است، تولید آزمایشی را در سه ماهه اول سال 23 آغاز کرد و مسئول اصلی افزایش کل مصرف ویفر DRAM فروشنده برای امسال خواهد بود. SK hynix در سه ماهه چهارم سال 22 اعلام کرد که تولید را کاهش می دهد، بنابراین انتظار می رود استفاده از ظرفیت DRAM از 92 درصد در سه ماهه اول به 82 درصد در سه ماهه دوم 23 کاهش یابد. در میان سایت های تولیدی SK hynix، پایگاه در شهر Wuxi چین بیشترین کاهش تولید را خواهد داشت. در مقابل، SK hynix برنامه خود را برای افزایش اندکی تولید M16 در کره جنوبی حفظ می کند زیرا این fab فرآیند تولید پیشرفته DRAM خود را به کار می گیرد. در مورد Micron، این شرکت به طور همزمان در OMT (عملیات آن در تایوان) و در پایگاه هیروشیما تولید را کاهش می دهد. نرخ استفاده از ظرفیت DRAM میکرون به 84 درصد کاهش یافته است و انتظار می‌رود تا سال 2023 در این سطح باقی بماند. OMT همچنین فرآیند 1بتا نانومتری را تا سال 2023 به کار خواهد گرفت و انتظار می رود ویفر در اواسط سال وارد شود و در نیمه دوم تولید انبوه شود.

در مورد فروشندگان DRAM مستقر در تایوان، نانیا شاهد کاهش 30 درصدی درآمد QoQ در سه ماهه چهارم سال 22 بود. حتی با وجود اینکه نانیا کاهشی ناچیز در محموله‌ها را تجربه کرد، درآمد او به طور قابل توجهی تحت تأثیر کاهش قیمت قرارداد قرار گرفت. نانیا در حال حاضر از فرآیند 20 نانومتری به عنوان فناوری اصلی تولید DRAM خود استفاده می‌کند و سهم خروجی فرآیند 1 آمپر نانومتری آن نسبتاً کم بوده است. علاوه بر این، نانیا شروع به کاهش تولید در سه ماهه چهارم سال 22 کرد و حاشیه عملیاتی آن در حال حاضر به -19 درصد رسیده است. میزان استفاده از ظرفیت DRAM آن به حدود 70 درصد کاهش یافته است. PSMC گزارش داد که درآمد DRAM در سه ماهه چهارم 22 به میزان 39.5 درصد کاهش یافته است. لازم به ذکر است که درآمد DRAM PSMC فقط شامل فروش محصولات DRAM برند خود و تولید داخل است. این محاسبه شامل ریخته گری DRAM نمی شود. مشتریان PSMC در بخش DRAM مصرف کننده همچنان بر کاهش موجودی متمرکز هستند، بنابراین تقاضا از سوی آنها هنوز افزایش نیافته است. اگر ذوب DRAM در محاسبه لحاظ شود، افت QoQ PMSC 27.4٪ است. در نهایت، برای Winbond، سهم Known Good Dies (KGD) در محموله‌های DRAM آن بسیار زیاد بوده است. در نتیجه، محموله های آن در طول نیمه دوم نیمه دوم به کاهش خود ادامه دادند زیرا مشتریان آن موجودی های خود را تعدیل کردند. برای سه ماهه چهارم، درآمد DRAM Winbond نسبت به سه ماهه 30.3 درصد کاهش یافت. در مورد سایت‌های تولید Winbond، Fab6 در Taichung در حال حاضر نرخ بهره‌برداری از ظرفیت حدود 50% را حفظ می‌کند، در حالی که fab KH در Kaohsiung وارد فاز تولید آزمایشی شده است. از نظر فناوری ساخت، KH اکنون فرآیند 25S نانومتری را راه‌اندازی می‌کند، اما فروشنده همچنین انتظار دارد که فرآیند 20 نانومتری آن برای ورود ویفر در اواسط سال جاری آماده شود.



مرجع اخبار سخت افزار کامپیوترایران

در مورد Micron، درآمد DRAM آن در سه ماهه 41.2 درصد کاهش یافت و به حدود 2829 میلیون دلار رسید. سه ماهه های مالی میکرون، فصل های تقویمی نیستند و زودتر از فصل های مالی سایر فروشندگان به پایان می رسند. در نتیجه، Micron کاهش بیشتری را در محموله‌ها تجربه کرد و در نتیجه بیشترین کاهش درآمد را در بین فروشندگان متحمل شد. از نظر سودآوری، فروشندگان DRAM به طور کلی کاهش شدید حاشیه عملیاتی را در سه ماهه چهارم سال 22 تجربه کردند، بنابراین انتظار می رود آنها برای سه ماهه اول از سود به زیان تبدیل شوند.

تحریریه Techpowerup