رشد تقاضای DRAM کم سابقه در سال 2023 با تنها 8.3 درصد، حافظه فلش NAND به دلیل قیمت های پایین تر، رشد ظرفیت نصب شده را افزایش می دهد.

از منظر کاربردهای مختلف، افزایش تورم همچنان بر تقاضا در بازارهای مصرف تأثیر می گذارد، بنابراین تمرکز اصلی برندهای حافظه بر اولویت دادن به اصلاح سهام بوده است. به‌ویژه در دو سال گذشته، کمبود قطعات بالادستی ناشی از همه‌گیری باعث شده است که برندهای حافظه‌دار سفارش‌های خرید را بیش از حد رزرو کنند، در حالی که فروش ضعیف در سمت کانال توزیع منجر به تخلیه کند موجودی نوت‌بوک‌های فعلی شده و منجر به تضعیف بیشتر تقاضای نوت‌بوک شده است. در سال 2023. از نظر DRAM رایانه شخصی، نسبت DDR4 و LPDDR4X در برنامه های رایانه شخصی بیشتر کاهش می یابد در حالی که نرخ نفوذ LPDDR5 و DDR5 همچنان در حال افزایش است. با این حال، حق بیمه قیمت DDR5 رشد تراکم را در رایانه های شخصی محدود می کند. انتظار می‌رود که چگالی DRAM در رایانه‌های شخصی در سال 2023 حدود 7 درصد در سال افزایش یابد. اگر تولیدکنندگان در سال آینده قیمت‌های DDR5 را با شدت بیشتری کاهش دهند، ظرفیت نصب شده می‌تواند تا 9 درصد افزایش یابد، بسته به این که آیا امتیازات قیمت DDR5 می‌تواند به طور موثر با آن سازگار شود یا خیر. DDR4.

از نظر SSD های سرویس گیرنده رایانه شخصی، میانگین ظرفیت نصب شده تخمینی تنها اندکی تا 11 درصد افزایش یافته است، که کمترین میزان در سه سال گذشته است. دلیل اصلی این است که در دو سال گذشته، محموله های لپ تاپ به دلیل تقاضای همه گیر افزایش یافته است و به طور همزمان نرخ نصب SSD را افزایش می دهد. ظرفیت متوسط ​​به راحتی باعث رشد ظرفیت متوسط ​​به دلیل عرضه فشرده قبلی IC های اصلی SSD شد. با این حال، هزینه‌های کلی لپ‌تاپ طی دو سال گذشته به دلیل افزایش قیمت قطعات، روند صعودی خود را حفظ کرده است، که باعث شد تولیدکنندگان رایانه‌های شخصی با نام تجاری برای مقداری تقاضا با ظرفیت نسبتا محافظه‌کار SSD برنامه‌ریزی کنند.

با افزایش تورم، اقتصادهای جهانی عموماً دیدگاه بدبینانه ای نسبت به بازار مصرف دارند. TrendForce معتقد است که تقاضای جایگزینی دوره ای و تقاضای جدید در مناطق نوظهور باعث افزایش جزئی در تولید گوشی های هوشمند خواهد شد. از نظر DRAM موبایل، کمپ اندروید در حال حاضر ظرفیت نصب شده کافی برای پاسخگویی به نیازهای عملیاتی روزانه سیستم ها را دارد. بنابراین، به جز انگیزه ای که توسط برنامه های نوآورانه داده شده و با توجه به هزینه دستگاه های کامل و سهم پایین فروش رده بالا، تمایل برندهای گوشی های هوشمند برای افزایش ظرفیت نصب شده کاهش یافته است. در مورد کمپ iOS، درجه بالایی از بهینه سازی سیستم عامل تقاضا برای ظرفیت DRAM موبایل را کاهش می دهد. تخمین زده می شود که تراکم DRAM موبایل در سال 2023 تنها 5 درصد در سال افزایش می یابد.

از نظر SSDهای سازمانی، پلتفرم‌های جدید Sapphire Rapids و Genoa ارتقاء خود را برای پشتیبانی از استاندارد انتقال PCIe 5.0 آغاز کرده‌اند تا نیازهای محاسبات HPC و داده‌های بزرگ را برآورده کنند. ظرفیت SSD نیز باید به طور همزمان ارتقا یابد تا از عملکرد انتقال PCIe 5.0 اطمینان حاصل شود. این روند به رشد میانگین ظرفیت SSD های سازمانی در سال آینده کمک خواهد کرد. علاوه بر این، با ادامه عرضه بیش از حد کلی NAND Flash در 1 H23، کاهش قیمت NAND Flash باعث افزایش نرخ حمل و نقل محصولات بزرگتر از 4 ترابایت و میانگین نرخ رشد سالانه ظرفیت SSD در 1 H23 خواهد شد. کسب و کار در سال 2023 26٪ برآورد می شود. .

با توجه به اینکه پیش‌بینی‌های ارسال سرور رشد قابل توجهی را در چند سال گذشته نشان داده‌اند، شتاب رشد بعدی کند خواهد شد زیرا مبانی فناوری اطلاعات در حال حاضر بالا هستند. از نظر DRAM سرور، با توجه به ظهور مشخصات حافظه نسل پنجم، پلتفرم‌های جدید Sapphire Rapids و Genoa هزینه کل دستگاه‌ها را افزایش دادند و میانگین ظرفیت سرور با محدودیت‌هایی مواجه شد. به جای رویه قبلی که صرفاً ظرفیت یک ماژول را ارتقا می داد، ملاحظات سمت تقاضا بیشتر بر روی هزینه های سخت افزاری و تمرین استراتژی های ESG متمرکز خواهد شد. انتظار می رود میانگین افزایش ظرفیت DRAM سرور در سال 2023 با افزایش سالانه حدود 7٪ محدود شود.

از نظر فلاش NAND گوشی های هوشمند، با افزایش تدریجی ضریب نفوذ گوشی های هوشمند 5G و برنامه های کاربردی نیاز به ظرفیت نصب شده بیشتری برای پاسخگویی به نیازهای ضبط ویدیو با کیفیت بالا، می توان یک حرکت اساسی برای افزایش تراکم NAND Flash در گوشی های هوشمند مشاهده کرد. در عین حال، مجموعه محصولات آیفون به سمت ظرفیت بالاتر در کل حرکت می‌کند و مدل‌های اندرویدی پیشرفته با 512 گیگابایت به عنوان استاندارد از این روند پیروی کرده‌اند، در حالی که فضای ذخیره‌سازی در محدوده مدل‌های متوسط ​​و پایین رده با ارتقای سخت‌افزاری آینده افزایش خواهد یافت. امکانات. بنابراین، هنوز جا برای رشد در ظرفیت میانگین کلی وجود دارد. انتظار می‌رود که رشد سالانه تراکم NAND Flash گوشی‌های هوشمند در سال 2023 به میزان 22.1 درصد ثابت بماند، کمی کمتر از سال 2022، اما همچنان در سطح بالایی قرار دارد.



مرجع اخبار سخت افزار کامپیوترایران

طبق گفته TrendForce، رشد تقاضای بیت در بازار DRAM در سال 2023 تنها 8.3 درصد خواهد بود، برای اولین بار در تاریخ کمتر از 10 درصد، و رشد بسیار پایین تر از بیت در سمت عرضه در حدود 14.1 درصد است. داده ها نشان می دهد که بازار DRAM حداقل در سال 2023 با مازاد عرضه مواجه خواهد شد و قیمت ها ممکن است به کاهش ادامه دهند. NAND Flash هنوز در وضعیت مازاد عرضه است و اگرچه انتظار می‌رود قیمت‌ها در نیمه اول سال آینده کاهش یابد، NAND Flash دارای کشش قیمت داخلی نسبت به DRAM است و انتظار می‌رود قیمت‌های متوسط ​​باعث رشد تراکم در SSD سازمانی شود. بازار پس از چندین فصل متوالی کاهش یافت. انتظار می رود بیت های تقاضا تا 28.9% افزایش یابد، در حالی که بیت های عرضه حدود 32.1% افزایش خواهند داشت.

تحریریه Techpowerup