XPG نسخه ی نمایشی “نیا” کامپیوتر بازی دستی با رندر فووید، DRAM قابل تعویض

با ظهور بازار رایانه‌های شخصی بازی دستی، شاهدیم که فروشندگان رایانه‌های شخصی و شرکای آن‌ها با تعدادی از ترفندها و ترفندها برای بهبود نرخ فریم در بازی‌ها، با برخی از آخرین تلاش‌هایشان در نمایشگاه تجاری کامپیوتکس امسال به نمایش درآمدند. شاید جالب‌ترین یافته‌ای که تاکنون به دست آمده از برند فرعی ADATA XPG باشد که در حال نمایش نمونه اولیه رایانه شخصی دستی «نیا» خود است که از ردیابی چشم و رندر پویا برای بهبود عملکرد رندر خود استفاده می‌کند.

برای کسانی که ناآشنا هستند، رندر فووید پویا یک تکنیک گرافیکی است که گاهی برای تقویت عملکرد در برنامه های واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) با بهره گیری از نحوه عملکرد بینایی انسان استفاده می شود. به طور معمول، انسان ها فقط می توانند تصاویر دقیق را در ناحیه مرکزی نسبتا کوچک بینایی ما به نام فووآ درک کنند، در حالی که دید محیطی ما جزئیات بسیار کمتری دارد. رندر پویا فووید، به نوبه خود، با استفاده از ردیابی چشم در زمان واقعی برای تعیین اینکه کاربر به کجا نگاه می کند، و سپس تنها آن ناحیه را با وضوح بالا/کامل رندر می کند، در حالی که مناطق پیرامونی را با وضوح پایین رندر می کند. نتیجه خالص این است که تنها کسری از صفحه نمایش با جزئیات کامل رندر می شود، که باعث کاهش کل میزان کار رندر مورد نیاز و افزایش نرخ فریم در دستگاه های با عملکرد محدود می شود.

همانطور که قبلاً گفته شد، این فناوری گاهی اوقات در هدست‌های AR/VR پیشرفته استفاده می‌شود، جایی که نمایشگرهای با وضوح بالا تنها اینچ از صورت فرد قرار می‌گیرند. این در نهایت یک مورد ایده‌آل برای استفاده از این تکنیک است، زیرا در آن فواصل، تنها بخش کوچکی از صفحه در داخل فووآ قرار دارد.

از سوی دیگر، استفاده از رندر پویا فووید برای یک هندلد، یک برنامه جدیدتر است. همه اصول بصری یکسانی اعمال می‌شوند، اما رزولوشن‌های موجود کمتر هستند و صفحه نمایش دورتر از چشم کاربران است. این باعث می‌شود یک دستگاه دستی حداقل روی کاغذ به یک مورد استفاده کمتر ایده‌آل تبدیل شود، زیرا بخش بزرگ‌تری از صفحه نمایش در حفره قرار دارد و بنابراین باید با وضوح کامل رندر شود. با این وجود، دیدن تلاش‌های XPG و اینکه آیا رندرینگ پویا به اندازه کافی برای رایانه‌های شخصی دستی مفید است، جالب خواهد بود. همانطور که گاهی اوقات در دموهای نمایشگاهی می بینیم، همه چیز آن را از مرحله نمونه اولیه خارج نمی کند.

طبق یک بیانیه مطبوعاتی که توسط ADATA قبل از نمایشگاه تجاری منتشر شد، فناوری ردیابی چشم توسط همکار AMD Eyeware ارائه شده است. نکته قابل توجه، رویکرد مبتنی بر نرم افزار آنها به جای نیاز به دوربین های IR، بر روی وب کم های استاندارد اجرا می شود. بنابراین خود سخت افزار دوربین باید کاملاً ساده باشد.

جدای از رندرهای جذاب، XPG مطمئن می شود که نیا یک پونی تک ترفندی نخواهد بود. ادعای اصلی دیگر این گوشی دستی برای شهرت، قابلیت تعویض سخت افزار آن است. نمونه اولیه دستی نه تنها دارای یک SSD قابل جابجایی M.2-2230 است، بلکه این شرکت از استاندارد ماژول حافظه LPCAMM2 که اخیراً معرفی شده برای معرفی DRAM قابل جابجایی نیز بهره می‌برد. از طریق دریچه ای در پشت دستگاه، صاحبان دستگاه می توانند ماژول های LPCAMM2 LPDDR5X را با نسخه های با ظرفیت بالاتر تعویض کنند. این امر باعث می‌شود که این دستگاه نسبت به دستگاه‌های دستی فعلی که از حافظه‌های لحیم‌شده غیرقابل تعویض استفاده می‌کنند، نسبت به آینده مقاوم باشد.

در تکمیل بسته، نمونه اولیه فعلی مبتنی بر APU Zen 4 Phoenix AMD است که در هر دو خط تلفن همراه فعلی این شرکت (Ryzen Mobile 7000/8000 و Ryzen Z1) استفاده می‌شود. در همین حال، صفحه نمایش دستگاه قابل تنظیم است و به آن اجازه می دهد تا از بدنه دستی زاویه داشته باشد.

با فرض اینکه همه چیز با نمونه اولیه خوب پیش می رود، XPG قصد دارد یک محصول نهایی را در سال 2025 عرضه کند.

مرجع اخبار سخت افزار کامپیوترایران

تحریریه Techpowerup