به طور مشابه، یکی دیگر از برندهای الکترونیک مستقر در ایالات متحده که از طریق SOCهای داخلی خود نفوذ قابل توجهی به دست آورده است، تصمیم گرفته است تا یک خوشه تولید کامل برای محصولات خود در ویتنام ایجاد کند. از این کشور، این برند نه تنها لپ تاپ بلکه هدفون، گوشی هوشمند و غیره را نیز روانه بازار خواهد کرد. TrendForce تخمین می زند که ویتنام 10 درصد از محموله های لپ تاپ خود را برای سال 2023 تشکیل می دهد.
از آنجایی که تقاضای بازار در سه ماهه چهارم 22 کم بود، فعالیتهای تبلیغاتی مرتبط با فصل مرسوم سنتی در پایان سال، پویایی تجاری زیادی ایجاد نکرد. در مورد بازارهای منطقه ای، برندهای لپ تاپ (PC OEM) قیمت های خود را در ایالات متحده و چین کاهش داده اند، اما نتایج فروش آنها هنوز انتظارات را برآورده نکرده است. این تحول عمدتاً به عواملی مانند تورم بالا نسبت داده شد که باعث کاهش درآمد قابل تصرف مصرفکنندگان شد. با توجه به اینکه نتایج فروش سه ماهه 22 ضعیف بوده است، تلاش ها برای خلاص شدن از موجودی موجودی کل دستگاه ها می تواند تا سه ماهه دوم ادامه یابد. علاوه بر این، سفارشهای ارسال شده از طریق کانالها بسیار محدودتر خواهند شد.

علاوه بر این، تعطیلات سال نو قمری برای سال 2023 زودتر از سالهای گذشته فرا میرسد و برندهای لپتاپ پیشبینی کردهاند که تکامل شیوع کووید-19 در چین به یک متغیر بازار بزرگ پس از تعطیلات تبدیل خواهد شد. در کنار دید کم تقاضا، اینکه آیا محموله های دستگاه تحت تأثیر دور جدیدی از کمبود قطعات ناشی از بیماری همه گیر قرار می گیرند نیز نگرانی بزرگی بوده است. با توجه به این وضعیت، برندهای لپ تاپ موجودی مدل های محبوب خود را افزایش داده اند. علاوه بر این، آنها محمولههای برخی از سفارشها را زودتر از موعد مقرر قبل از پایان سال 2022 تکمیل کردند. با توجه به این اقدامات، انتظار میرود محمولههای جهانی لپتاپ با 9.5 درصد QoQ کاهش یابد و به 35.1 میلیون دستگاه برای 1T23 برسد. این پیش بینی برای نتیجه سه ماهه اول کمترین میزان در 10 سال گذشته است.
در مورد مدل دوم، این شامل راه اندازی خطوط مونتاژ و افزایش تولید دستگاه ها در یا نزدیک یک بازار عمده مصرف کننده است. یک برند مستقر در ایالات متحده (که جدا از دو مورد ذکر شده در بالا است) حجم تولید دستگاه را در خطوط مونتاژ خود در مکزیک افزایش می دهد تا به بازار آمریکای شمالی خدمات بهتری ارائه دهد. علاوه بر این، همین برند به دنبال شرکای در هند برای راه اندازی خطوط مونتاژ محلی است که محصولاتی را برای مصرف کنندگان محلی تولید می کند. از آنجایی که تولیدکنندگان خارجی که در هند فروشگاه راه اندازی می کنند مشوق مالیاتی قابل توجهی خواهند داشت، این برند می تواند از مزیت قیمت قابل توجهی نیز برخوردار شود. داده های سازمان ملل نشان می دهد که جمعیت هند تا سال 2023 از چین پیشی خواهد گرفت و به پرجمعیت ترین کشور جهان تبدیل خواهد شد. بنابراین، برندهای الکترونیک در سراسر جهان در حال آماده شدن هستند تا بازار هند را به میدان اصلی نبرد خود تبدیل کنند. یکی از پیشرفتهای بالقوهای که بازار در آینده نزدیک منتظر آن است این است که آیا هند میتواند همان مدلی را که در چین برای برونسپاری و فروش لوازم الکترونیکی وجود دارد، تکرار کند.
مرجع اخبار سخت افزار کامپیوترایران
زنجیره تامین در حال تغییر است و برندهای مستقر در ایالات متحده محرک اصلی تلاشهای جابجایی ODM هستند
ادامه مناقشه تجاری بین ایالات متحده و چین به افزایش تنش های ژئوپلیتیکی در سراسر جهان منجر شده است. بنابراین، برندهای بزرگ الکترونیکی استراتژی های زنجیره تامین خود را در سال های اخیر بررسی کرده اند. در میان آنها، برندهای مستقر در ایالات متحده در تغییر مکان تولید دستگاه و یافتن منابع جایگزین برای تامین قطعات، تهاجمی ترین بوده اند. در حالی که فشارهای سیاسی و اقتصادی عوامل شناخته شده ای هستند که برندهای مستقر در ایالات متحده را به سمت تغییر استراتژی های خود سوق می دهند، خود این برندهای بزرگ نیز این مقیاس را دارند که بقیه شرکت کنندگان زنجیره تامین را متقاعد کنند که از آنها الگوبرداری کنند. طبق آخرین مشاهدات TrendForce، ملاحظات استراتژیک در مورد تحولات ژئوپلیتیکی آینده می تواند منجر به تولید دو مدل لپ تاپ در خارج از چین شود.
مدل اول بر ویتنام تمرکز خواهد کرد زیرا این کشور دارای مزایای جغرافیایی و جمعیتی است. مواد و قطعات از چین را می توان به سرعت به کارخانه های مونتاژ در ویتنام منتقل کرد. در عین حال، ویتنام دارای نیروی کار نسبتاً جوان و ارزانی است. مزیت جمعیت شناختی می تواند مهم ترین انگیزه برای برندها و ODM ها برای قرار گرفتن در آنجا باشد. در حال حاضر، ODM هایی مانند Compal، Wistron و Foxconn در پاسخ به درخواست مشتریان آمریکایی خود، ساخت خطوط مونتاژ لپ تاپ را در ویتنام آغاز کرده اند. علاوه بر این، در میان برندهای لپتاپ مستقر در ایالات متحده، رهبر مدل کسبوکار هدفی را برای افزایش سهم محمولههای دستگاههای خود از ویتنام تا سال 2023 به 20 درصد تعیین کرده است. درصد تا سال 2027