TrendForce می‌گوید رشد محموله‌های سرور و افزایش قیمت‌ها، رشد درآمد کل 2Q22 Enterprise SSD را به 31% QoQ رساند.


بر اساس تحقیقات TrendForce، بهبود عرضه مواد و افزایش تقاضا برای SSD های سازمانی از مراکز داده های آمریکای شمالی و مشتریان سازمانی در سه ماهه دوم، مرتبط با حادثه آلودگی Kioxia در سه ماهه اول، مشتریان را بر آن داشت تا برای جلوگیری از کمبود عرضه در آینده، خرید خود را افزایش دهند. تولیدکنندگان نیز به دلیل قیمت بالای SSD های سازمانی، نیازهای مشتریان سرور را در اولویت قرار می دهند. در سه ماهه دوم، درآمد کلی بازار SSD سازمانی با 31.3 درصد افزایش به 7.32 میلیارد دلار رسید.

سامسونگ به عنوان یک رهبر بازار، با ازسرگیری عرضه SSD سازمانی، درآمد سازمانی SSD خود را به 3.26 میلیارد دلار افزایش داد. به خصوص در سه ماهه دوم، زمانی که سفارشات برای سایر محصولات مصرفی همچنان کاهش یافت، SSD سازمانی به خروجی شرکت برای کاهش ظرفیت تولید تبدیل شد. در حال حاضر، سامسونگ برای حفظ موقعیت پیشرو در بازار، در حال حاضر به طور مداوم در حال سرمایه‌گذاری در توسعه نسل بعدی محصولات مشخصات گیربکس، مانند محصول CXL 2.0 است که در اوایل آگوست در کنفرانس Flash Summit عرضه شد.

لازم به ذکر است که محصول جانشین SSD سازمانی 128 لایه فعلی سامسونگ 236 لایه است، اما برنامه تولید انبوه این فرآیند ممکن است تا 2H23 کاهش یابد. SK Hynix و Solidigm یک SSD سازمانی 176 لایه را در اوایل سال آینده راه اندازی خواهند کرد. علاوه بر این، Micron در حال حاضر 176 لایه را به طور انبوه تولید کرده است در حالی که به نظر می رسد سامسونگ فشار قیمتی را احساس می کند، به خصوص که YMTC به تازگی یک SSD PCIe 4.0 سازمانی را منتشر کرده است. با توجه به این موضوع، سامسونگ قصد دارد سال آینده محصولات 176 لایه ای را در چین عرضه کند تا با تولیدکنندگان دیگر رقابت کند. تحت سیاست محلی سازی چین و رقابت با SSD های سطح بالا که توسط تولیدکنندگان دیگر راه اندازی شده است، سهم بازار SSD سازمانی سامسونگ در چین به طور قطع زیر سوال خواهد رفت.

در سه ماهه دوم، Solidigm در نهایت عرضه IC کنترلر اصلی را متوقف کرد و شاهد رشد قابل توجهی بود، در حالی که SK hynix به گسترش همکاری خود با مشتریان آمریکای شمالی ادامه داد تا محموله های SSD PCIe را افزایش دهد. محصول 128 لایه این شرکت به تدریج به یک مرکز عرضه تبدیل شده است و باعث رشد درآمد 32.1 درصدی SSD سازمانی گروه SK به 1.79 میلیارد دلار می شود. استراتژی تجاری SSD گروه SK در حال متبلور شدن است و این شرکت سال آینده راه حل های 176 لایه TLC را به تولید انبوه خواهد رساند. از نظر QLC، Solidigm یک فرآیند 192 لایه ای را معرفی می کند و حتی محصولات PLC (Penta Level Cell) را نیز برنامه ریزی می کند. TrendForce می‌گوید که از آنجایی که SK Group محصولات مختلفی را با قیمت‌های مختلف برنامه‌ریزی می‌کند تا تمام نیازهای ذخیره‌سازی مشتریان سرور را برآورده کند، این شرکت این فرصت را خواهد داشت که سهم بازار خود را گسترش دهد و فاصله خود را با تولیدکنندگان بزرگ در آینده کاهش دهد.

درآمد سه ماهه دوم میکرون با افزایش 31.7 درصدی نسبت به سه ماهه به 798 میلیون دلار رسید و در رتبه سوم قرار گرفت. اگرچه محصولات 176 لایه PCIe 4.0 این شرکت هنوز راه اندازی نشده اند، فرآیند NAND Flash پیشرفته و مزیت های هزینه آن نسبت به سایر سازندگان، شرکت های بیشتری را برای بررسی محصولات PCIe 4.0 Micron جذب کرده است. Micron همچنان به افزایش محموله های SSD سازمانی خود ادامه می دهد تا اطمینان حاصل کند که شتاب رشد درآمد آینده به دلیل محصولات مصرفی ضعیف کاهش نمی یابد.

در رده چهارم، درآمد SSD سازمانی WDC در سه ماهه دوم سال 22، 766 میلیون دلار بود که دو برابر سه ماهه قبل است، که عمدتاً به دلیل تأثیر حادثه آلودگی مواد خام در سه ماهه اول است. مشتریان برای جلوگیری از عدم قطعیت کمبود عرضه، موجودی را از قبل پر می کردند، در حالی که WDC مشتریان سرور را برای افزایش حاشیه سود و در نتیجه ایجاد درآمد در اولویت قرار می داد. WDC همچنان امیدوار است رقابت محصولات SSD سازمانی را بهبود بخشد، اما به دلیل کمبود نیروی انسانی تحقیق و توسعه، این شرکت به تدریج بر مشتریان آمریکای شمالی تمرکز خواهد کرد و حمایت آن از بازار چین به تدریج ضعیف می شود، عمدتاً به دلیل فرآیند تأیید برای شمال. پایگاه مشتری مرکز داده فرامقیاس آمریکا نسبتا طولانی است و استانداردهای تأیید پیچیده است. برای اطمینان از افزایش سهم بازار در آینده، آمریکای شمالی به عنوان مرکز اصلی فروش برای افزایش قدرت رقابتی SSD سازمانی WDC ترجیح داده می شود.

علاوه بر افزایش مجدد سفارشات خرید در سه ماهه دوم، حادثه آلودگی آن نیز برخی از مشتریان شرکتی را مجبور به پیش خرید محصولات کرد و درآمد Kioxia را به 708 میلیون دلار آمریکا رساند و در رتبه پنجم قرار گرفت. Kioxia علاوه بر افزایش مداوم نسبت محموله‌های PCIe 4.0، راه‌اندازی محصولات SSD سازمانی بیشتری را نیز تسریع کرده است. علاوه بر تولید انبوه محصولات PCIe 5.0 در 2H22، این شرکت همچنین نسل جدیدی از راه حل های SAS 3.0 را راه اندازی کرد. با تمرکز آشکار Kioxia بر توسعه محصولات برای بازار سازمانی و در دسترس بودن محصولات PCIe 5.0، این شرکت باید فرصتی برای گسترش سهم بازار خود از محصولات SSD سازمانی در سال آینده داشته باشد.



مرجع اخبار سخت افزار کامپیوترایران