این هفته بر روی رایانه شخصی، دو بازی انحصاری اصلی پلی استیشن 5 – Final Fantasy XVI و God of War: Ragnarok – برای رایانه شخصی عرضه می شوند. AMD امروز یک درایور پیشنمایش منتشر کرد، در حالی که انویدیا بنچمارکهایی برای این دو بازی دارد که نشان میدهد چه نوع عملکردی میتوانیم از این پورتهای کنسول AAA انتظار داشته باشیم. طبق معمول، بنچمارکهای انویدیا بر روی پردازندههای گرافیکی سری RTX 40 با و بدون فعال بودن DLSS 3 Frame Generation تاکید میکنند، در حالی که یادداشتهای وصله AMD شامل چندین اصلاحات بازی و بهبود Radeon Boost و HYPR-RX است که دومی HYPR-Tune نامیده میشود.
Final Fantasy XVI امروز، 17 سپتامبر عرضه می شود، در حالی که God of War: Ragnarok در 19 سپتامبر عرضه می شود. از بین این دو، FFXVI تقریباً به طور قطع از پورت رایانه شخصی بیشتر سود می برد، زیرا Ragnarok یک عنوان بین نسلی است که در PS5 کاملاً خوب به نظر می رسد. FFXVI در PS5 هنگام هدف قرار دادن 60 فریم در ثانیه به FSR 1 AMD چسبیده بود، و به طرز وحشتناکی تار به نظر می رسید، که ترکیبی از مبارزات اکشن با ظرافت بالا و استراتژی پیچیده RPG را که باعث درخشش FFXVI می شود، از بین می برد.
پورتهای PC هر دو بازی از فناوریهای تولید فریم مدرن و ارتقاء مقیاس از هر دو AMD و Nvidia پشتیبانی میکنند. البته آنها همچنین امکان نرخ فریم بدون پوشش، رزولوشن های فوق عریض و موارد دیگری را که در چند سال گذشته از پورت های پلی استیشن به رایانه شخصی انتظار داشتیم را نیز می دهند. اگر رایانه شخصی قدرتمندی دارید و قصد خرید پلی استیشن 5 پرو را ندارید، این راه قطعی برای تجربه این دو بازی است.
بنچمارکهای عملکردی که توسط Nvidia تبلیغ میشوند، بهبود 2X FPS مورد انتظار را پس از فعال کردن DLSS 3 FG در FFXVI نشان میدهند – اما مهمتر از آن، آنها نشان میدهند که همه چیز از RTX 4060 تا 4090 میتواند به FPS قابل پخش (40-60) با DLSS 3 دست یابد. و حداکثر تنظیمات قبل از فعال کردن تولید فریم، حداقل در 1080p. در 1440p و 4K، دستیابی به اهداف بالاتر بهتر است به کارت های رده بالاتر RTX 40 مانند RTX 4070 Super و بالاتر واگذار شود. Ragnarok کمی سریعتر اجرا می شود، که خیلی تعجب آور نیست زیرا این یک نوع بازی متفاوت است و احتمال کمتری دارد که گرفتار شود.
انویدیا به چند بازی دیگر نیز اشاره میکند، از جمله Dead Rising Deluxe Remaster که در 19 سپتامبر عرضه میشود و در هنگام راهاندازی از DLSS 3 و پشتیبانی Reflex پشتیبانی میکند. این موتور روی همان RE Engine استفاده شده توسط Street Fighter 6، Devil May Cry 5 و بازیهای مدرن Resident Evil اجرا میشود، بنابراین از زمان انتشار بازی اصلی در سال 2006، تغییرات بصری قابل توجهی داشته است.
مثل همیشه هنگام بحث در مورد تولید فریم، مهم است که توجه داشته باشید که هیچ مقدار جادوگری فناوری یا روغن مار نمیتواند باعث شود که رندر بازی با سرعت 30 فریم بر ثانیه در داخل، پاسخگویی ورودی یک بازی را که با سرعت 60 فریم در ثانیه اجرا میشود، داشته باشد. در حالی که وفاداری بصری راهحلهای تولید فریم – که باید دقیقتر هموارسازی فریم یا درونیابی فریم نامیده شود – همچنان در حال بهبود است، این مشکل تاخیر ورودی را تغییر نمیدهد. 120 فریم در ثانیه با فریمژن به این معنی است که ورودی با سرعت 60 فریم در ثانیه انجام میشود، و بنابراین احساس میکنید که بازی با سرعت 60 فریم در ثانیه اجرا میشود. 60 فریم در ثانیه با فریمژن 30 و غیره احساس می شود. به همین دلیل است که می خواهید یک FPS قابل پخش داشته باشید قبل از FG را فعال کنید، مبادا یک بازی دریافت کنید به نظر می رسد به نوعی با سرعت 30 تا 40 فریم در ثانیه قابل پخش است، زمانی که ورودی های شما در واقع با سرعت 15 تا 20 فریم در ثانیه به صورت اسلاید نمایش داده می شوند.
در همین حال، پیشنمایش Adrenalin Software 24.20.11.01 یادداشتهای انتشار AMD، اصلاحات و پیشرفتهای متعددی را برای بازیها از جمله FFXVI، Ghost of Tsushima، Black Myth: Wukong و Warhammer 40,000: Space Marine 2 نشان میدهد. پشتیبانی پیش از پرتاب نیز برای F,rostpunk2 اضافه شده است. بروزرسانی DirectX11 God of War: Ragnarok و The Sims 4.
فراتر از اصلاحات متفرقه، قانعکنندهترین بخش بهروزرسانی درایور پیشنمایش AMD در این برهه از زمان «پشتیبانی گسترده HYPR-Tune» است. HYPR-RX AMD یک راه حل جهانی است که امکان تولید فریم از طریق AMD FMF 2 به جای FSR 3 را در کنار سایر اقدامات کاهش تأخیر فراهم می کند. با این حال، به خوبی سیستم Anti-Lag موتور و پشتیبانی از تولید فریم نیست. HYPR-Tune اکنون گزینههای AMD FSR 3، ارتقاء مقیاس، فریمژن و Anti-Lag را در بازی فعال میکند، که ترجیحاً به پیشفرض AFMF 2 است.
مرجع اخبار سخت افزار کامپیوترایران
تحریریه Techpowerup