DirectStorage توسط هیچ بازی استفاده نمی شود، مایکروسافت امیدوار است DirectStorage 1.1 با رفع فشرده سازی منابع GPU بتواند این مشکل را حل کند.

با استفاده از این ویژگی، GPU شما نه تنها می‌تواند دارایی‌های بازی را مستقیماً از دستگاه ذخیره‌سازی (یک SSD که از پروتکل‌های NVMe یا AHCI استفاده می‌کند) واکشی کند، بلکه آنها را در حالت فشرده ذخیره‌شده بومی خود استخراج کند. سپس این دارایی‌ها توسط GPU با استفاده از سایه‌زن‌های محاسباتی از حالت فشرده خارج می‌شوند و دارایی‌های فشرده‌شده در حافظه ویدیویی باقی می‌مانند. این تأثیر مستقیمی بر زمان بارگذاری بازی خواهد داشت، زیرا کاهش فشرده سازی منابع دیگر شامل CPU نمی شود. تأثیر آن بر نرخ فریم بازی بسیار کم خواهد بود، زیرا API در درجه اول زمان بارگذاری بازی را سرعت می بخشد، نه خود گیم پلی. آیتم‌های بازی، داده‌های سازمان‌دهی‌شده‌ای هستند، مانند بافت‌ها، فایل‌های مدل سه‌بعدی، موسیقی، جلوه‌های صوتی، تقریباً هر آیتم محتوایی که یک صحنه سه‌بعدی را می‌سازد.

فشرده‌سازی فایل (و فشرده‌سازی) هنوز یک حجم کار محاسباتی سنگین است که از موازی‌سازی سود می‌برد، و در اینجا GPU و حافظه سریع‌تر آن کمک زیادی می‌کنند. پس از ذخیره منابع مربوطه در حافظه ویدیویی، داده های باقیمانده از کانتینرهای منبع از حافظه ویدیو پاک می شود تا فضایی برای بارگیری باقیمانده حافظه بازی باز شود. مایکروسافت در نمونه نمایش فناوری خود، نحوه بارگیری دارایی ها در یک صحنه سه بعدی را نشان داد. در 0.8 ثانیه با DirectStorage 1.1، در مقایسه با 2.36 ثانیه بدون آن. این فقط یک مثال مصنوعی است، می‌توانید تأثیر آن را روی بازی‌های AAA بسیار بزرگ‌تری تصور کنید که ده‌ها ثانیه طول می‌کشد تا سطوح بارگذاری شوند، حتی با SSD‌های NVMe. دزدی در اینجا دستگاه ذخیره سازی نیست، بلکه CPU است که سعی می کند دارایی های مربوطه را باز کند.

در مارس 2022، مایکروسافت رسماً DirectStorage 1.0 API را راه اندازی کرد که امکان تعامل مستقیم بین GPU و دستگاه ذخیره سازی را فراهم می کند. بنابراین بار پردازش پشته ذخیره سازی روی CPU و حافظه اصلی کاهش می یابد. با این حال، این نسخه فاقد یک ویژگی کلیدی موجود در کنسول ها بود: باز کردن بسته بندی دارایی. با پاسخ آرام توسعه دهندگان بازی به DirectStorage 1.0 برای رایانه های شخصی، مایکروسافت سرانجام API را به روز کرد و این ویژگی را با DirectStorage 1.1 معرفی کرد. همراه با DirectStorage 1.1، مایکروسافت GDeflate را معرفی می‌کند، یک فرمت فشرده‌سازی فایل برای دارایی‌های بازی، که توسط NVIDIA توسعه یافته است، و در حال همکاری با تمام تولیدکنندگان پردازنده‌های گرافیکی رایانه‌های شخصی، از جمله AMD و Intel، برای افزودن پشتیبانی از این فرمت است. از دست دادن فایل از طریق به‌روزرسانی درایورهای گرافیکی. این فرمت برای روش‌های فشرده‌سازی و فشرده‌سازی بسیار موازی بر روی تعداد زیادی از رشته‌ها بهینه‌سازی شده است، که باعث می‌شود آنها برای GPUها بهتر بهینه شوند. این لزوماً به این معنا نیست که همه بازی‌ها باید از GDeflate استفاده کنند تا از مزیت کاهش فشرده‌سازی منابع با سرعت GPU در مقایسه با DirectStorage 1.1 استفاده کنند، این فقط یک بهینه‌سازی اضافی برای توسعه‌دهندگان بازی است که روی پروژه‌های جدید کار می‌کنند. وصله کردن بازی‌های منتشر شده برای داشتن GDeflate شامل توزیع مجدد کل دارایی بازی است (که اگر توسعه‌دهنده بخواهد همیشه خوب است).

مایکروسافت قصد دارد DirectStorage 1.1 را برای توسعه دهندگان بازی در اواخر سال 2022 منتشر کند. انتظار می رود اولین بازی های منتشر شده یا وصله شده با پشتیبانی DirectStorage 1.1 در سال 2023 آغاز شود.



مرجع اخبار سخت افزار کامپیوترایران