گزارش درآمد جهانی حافظه فلش NAND با کاهش 25 درصدی QoQ در سه ماهه چهارم با ادامه سقوط ASP

TrendForce گزارش می دهد که Kioxia و Micron شاهد کاهش تولید و قیمت در 4 Q22 بوده اند. درآمد Kioxia به دلیل تقاضای ضعیف مشتریان رایانه‌های شخصی و گوشی‌های هوشمند و مراکز داده که موجودی خود را مجدداً تنظیم می‌کنند، 30.5 درصد کاهش یافت. Micron درآمد سه ماهه 1.1 میلیارد دلاری به دست آورد که افت حیرت آور 34.7 درصدی QoQ را به همراه داشت که منجر به کاهش شدید نرخ بهره برداری از ظرفیت کارخانه های کارخانه شد. خوشبختانه، Micron توانست SSD های 232 لایه ای را برای مشتریان خود در 4 Q22 طبق برنامه ارسال کند، و با توجه به SSD سازمانی 176 لایه QLC، انتظار می رود که عرضه بیت های Micron در سال 2023 به طور پیوسته بهبود یابد و درآمد آنها به تدریج افزایش یابد. یک ربع به ربع دیگر .

سامسونگ به تبلیغ محصولات با ظرفیت بالا به دلیل مزیت هزینه آنها ادامه داد که منجر به افزایش تعداد کل ارسال بیت شد. با این حال، آنها نتوانستند از کاهش ASP جلوگیری کنند و درآمدی معادل 3.48 میلیارد دلار در سه ماهه چهارم سال 22 ایجاد کردند که 19.1٪ QoQ کاهش یافته است. سامسونگ همچنان با حفظ 33.8 درصد از سهم بازار، رتبه اول را حفظ کرده و در حال حاضر هیچ برنامه ای برای کاهش تولید ندارد. رقبای سامسونگ در بازار فلش‌های NAND در سال‌های اخیر به دلیل پیشرفت‌های فناوری توانسته‌اند تولید خود را افزایش دهند و موقعیت سامسونگ را به عنوان سگ برتر تهدید کنند. بدیهی است که به همین دلیل است که در حالی که بقیه صنعت تولید را کند کرده است، سامسونگ همچنان به حفظ هزینه های سرمایه ای و سرمایه گذاری هنگفت در تحقیق و توسعه ادامه می دهد تا از مزیت بیشتری در فناوری و ظرفیت تولید برخوردار شود.

آخرین بررسی‌های TrendForce نشان می‌دهد که بازار جهانی حافظه‌های فلش NAND از 2H22 با باد مخالف تقاضا مواجه بوده است. در پاسخ، زنجیره تامین تلاش کرد تا موجودی را حذف کند و قیمت قرارداد NAND Flash را 20 تا 25 درصد کاهش داد. SSD های سازمانی با افت شدید قیمت 23 تا 28 درصد، بیشترین افت را متحمل شدند. اگرچه تولیدکنندگان در تلاش برای تحریک تقاضا قیمت‌ها را کاهش می‌دهند، اما مشتریان به دلیل ترس از موجودی بیش از حد، تمایلی به خرید قطعات بیشتر ندارند. در نتیجه، محموله بیت های NAND Flash تنها 5.3٪ افزایش یافت در حالی که ASP 22.8٪ کاهش یافت. درآمد جهانی NAND Flash در سه ماهه چهارم 22 به 10.29 میلیارد دلار گزارش شد که 25 درصد نسبت به سه ماهه سوم کاهش داشت.

گروه SK (SK hynix & Solidigm) نیز تحت تأثیر کاهش انبار مشتری و جنگ قیمت قرار گرفت و درآمد سه ماهه چهارم 1.76 میلیارد دلار را به ثبت رساند که 30.9 درصد نسبت به سه ماهه سوم کاهش داشت. با این وجود، محموله‌های بیت‌های آن‌ها افزایش سه ماهه ۶.۷ درصدی را تجربه کردند، عمدتاً به دلایلی: با توجه به اینکه لوازم الکترونیکی مصرفی درصد بالاتری از سبد محصولات SK hynix را نشان می‌دهند، محصولات جدید برای گوشی‌های هوشمند تقاضا را افزایش می‌دهند و SSD‌های سازمانی طبق برنامه ارسال می‌شوند. وسترن دیجیتال (WDC) نیز علیرغم افت ناگهانی قیمت، افزایش 20 درصدی در محموله های بیت در سه ماهه چهارم سال 22 را گزارش داد. با این حال، درآمد NAND Flash آنها تنها به 1.66 میلیارد دلار رسید که 3.8٪ QoQ کاهش یافته است.

درآمد NAND Flash در سه ماهه اول سال 23 به دلیل سه ماهه اول ضعیف به طور سنتی کاهش خواهد یافت
Kioxia، Micron، Western Digital و SK hynix به کاهش تولید خود در آغاز سه ماهه اول سال 23 ادامه خواهند داد و به آنها فرصتی می دهد تا وضعیت موجودی مازاد فعلی خود را کاهش دهند. در نتیجه، افت NAND Flash ASP باید به حدود 10-15٪ کاهش یابد. متأسفانه، با توجه به اینکه سه ماهه اول به طور سنتی به دلیل قدرت خرید پایین مشتری ضعیف است، این بدان معنی است که رشد سفارشات مشتریان محدود خواهد بود. TrendForce انتظار دارد درآمد NAND Flash همچنان به کاهش 8.1٪ در سه ماهه اول 23 ادامه دهد.



مرجع اخبار سخت افزار کامپیوترایران