کاهش قیمت DRAM سه ماهه چهارم به دلیل تقاضای ضعیف مصرف کننده به 13 تا 18 درصد افزایش خواهد یافت.

از نظر DRAM گرافیکی، TrendForce انتظار دارد دور دیگری از کاهش قیمت کارت‌های گرافیک را کاهش دهد. با این حال، انواع مختلف تبلیغات ترمینال فقط می توانند موجودی از قبل موجود را حذف کنند، که ارزش محدودی در ایجاد تقاضای جدید دارد. تقاضا برای 8 گیگابایت و 16 گیگابایت GDDR6 به دلیل تعدیل موجودی خریدار به طور همزمان کاهش یافت. با وجود اینکه فروشندگان DRAM قیمت ها را در سه ماهه سوم 22 کاهش دادند، حجم خرید خریداران افزایش نیافته است. در نتیجه، موجودی DRAM گرافیکی از قبل موجود همچنان به انباشته شدن ادامه می‌دهد و فشار بیشتری را همراه با تولید تدریجی چکمه‌های اسلایس قبلی ایجاد می‌کند. از منظر 4Q22، اگرچه تنها دو تامین کننده 8 گیگابایتی GDDR6، سامسونگ و SK hynix وجود دارد، به دلیل فشار زیاد موجودی، دو طرف به ناچار با کاهش قیمت های طرف مقابل برای سفارشات رقابت خواهند کرد. بنابراین، کاهش GDDR6 8GB در 4 Q22 می تواند بیشتر از GDDR6 16GB باشد و قیمت ها را حدود 10-15٪ کاهش دهد.

از نظر DRAM رایانه شخصی، به دلیل تقاضای ضعیف لپ‌تاپ، نصب‌کننده‌های PC بر روی کاهش موجودی DRAM تمرکز خواهند کرد. در حالی که عرضه DRAM واقعاً تولید را کاهش نداده است زیرا سود عملیاتی مطلوب باقی مانده است، تولید بیت همچنان افزایش می‌یابد و فشار بر موجودی‌های تامین‌کننده به طور فزاینده‌ای آشکار می‌شود. از منظر DDR4 و DDR5، کاهش قیمت مورد انتظار در 4 Q22 13-18٪ است که DDR5 بیش از DDR4 کاهش می یابد. با این حال، با ادامه افزایش ضریب نفوذ DDR5، همراه با قیمت واحد بالاتر، ضریب نفوذ DDR5 در بخش DRAM رایانه شخصی 13 تا 15 درصد در سه ماهه چهارم سال 22 افزایش خواهد یافت، که از میانگین قیمت واحد DRAM کلی PC پشتیبانی می کند. (در ترکیب DDR5 و DDR4) اندکی و قیمت DRAM رایانه شخصی در سه ماهه چهارم سال 22 تقریباً 10 تا 15 درصد کاهش خواهد یافت.

از نظر DRAM سرور، پایانه‌های سرور خرید بیت‌های DRAM سرور خود را به دلیل تاخیر در پلتفرم جدید خود کاهش دادند و انتظار می‌رود که ارسال کامل سرور در سه ماهه چهارم کاهش یابد. موجودی DRAM سرور کلاینت تقریباً برای 9-12 هفته در سطح بالایی خواهد بود. در همان زمان، با کاهش سرعت خرید شرکت‌های OEM چینی و ارائه‌دهندگان خدمات ابری، سازندگان بر روی قیمت و حجم مذاکره با ارائه‌دهندگان خدمات ابری آمریکای شمالی تمرکز کردند. با این حال، تولید را نمی توان به طور موثر هضم کرد، که فشار را بر موجودی های تولیدکنندگان تشدید می کند. علاوه بر این، به استثنای برنامه‌های الزام‌آور قیمت‌های تلفیقی دو سه‌ماهه که در ابتدا در سه‌ماهه سوم معامله شد، نمی‌توان رد کرد که در پایان سال جاری، فروشندگان قیمت‌های پایین‌تری را برای خرید پیش‌خرید در سه‌ماهه اول سال جاری به خریداران پیشنهاد کنند. در نتیجه، کاهش قیمت سه ماهه DDR4 در سه ماهه چهارم سال 22 به 13 تا 18 درصد خواهد رسید. DDR5 رسماً در سه ماهه چهارم سال 22 وارد تولید انبوه خواهد شد و قیمت نمونه 25 تا 30 درصد نسبت به قیمت نمونه سه ماهه قبلی کاهش یافته است. با این حال، نرخ نفوذ تولید انبوه اولیه تنها حدود 5٪ است. در نتیجه، تأثیر بر قیمت کلی سرور DRAM (ترکیب DDR5 و DDR4) محدود است و انتظار می‌رود قیمت‌های DRAM سرور در سه ماهه چهارم سال 22 تقریباً 13 تا 18 درصد کاهش یابد.

طبق تحقیقات TrendForce، افزایش تورم تقاضا برای کالاهای مصرفی را تضعیف کرده و اوج فصل اوج را هموار کرده است. در سه ماهه سوم 22، مصرف بیت حافظه و محموله ها همچنان کاهش سه ماهه را نشان می دهند. به دلیل کاهش قابل توجه تقاضای حافظه، خریداران ترمینال نیز خرید خود را به تعویق انداختند که منجر به تشدید فشار بیشتر بر موجودی‌های فروشنده شد. در عین حال، استراتژی های فروشندگان مختلف DRAM برای افزایش سهم بازار خود بدون تغییر باقی می ماند. مواردی از «مذاکرات قیمت تلفیقی سه‌ماهه سوم/سه‌ماهه چهارم» یا «مذاکره در مورد مقدار قبل از قیمت‌گذاری» در بازار وجود داشت که دلایلی بود که قیمت‌های DRAM را به 13 تا 18 درصد در سه‌ماهه چهارم 22 افزایش داد.

از نظر DRAM موبایل، برندهای گوشی های هوشمند به تنظیم موجودی DRAM موبایل خود ادامه می دهند. انتظار می رود سطح موجودی در 7 تا 9 هفته تا پایان سه ماهه سوم 22 نگهداری شود و متغیرها در بازار فروشندگان باقی بمانند. در نتیجه، برندهای گوشی‌های هوشمند به کاهش اهداف تولید سالانه خود ادامه می‌دهند، که این امر دشواری تخلیه DRAM تلفن همراه را افزایش می‌دهد. همانطور که نسبت فرآیندهای پیشرفته مورد استفاده توسط تولیدکنندگان همچنان در حال رشد است، سهم آنها در خروجی بیت DRAM موبایل افزایش یافته است. استراتژی مذاکره قیمت تلفیقی این کارخانه‌ها در نیمه دوم سال 22 هنوز به ثمر نشسته است، بنابراین تقاضا از سوی برندهای مشتری افزایش نیافته است. اگرچه انتظار می‌رود محصولات جدید اپل تقاضای بازار را در سه ماهه چهارم سال 22 افزایش دهند، اما به دلیل فشار موجودی انباشته قبلی و افزایش عرضه در سه ماهه چهارم، فشار بر موجودی کارخانه بدتر خواهد شد. انتظار می‌رود قیمت DRAM موبایل در سه ماهه چهارم 22 حدود 13 تا 18 درصد کاهش یابد و ممکن است به وخامت آن ادامه دهد.

از نظر DRAM مصرف کننده، اگرچه شبکه از کاهش کمبود مواد و ارتقاء زیرساخت در اروپا و ایالات متحده سود می برد، تثبیت محموله های DRAM مصرف کننده، جبران کاهش تقاضا برای سایر محصولات نهایی دشوار است. در یک چرخه قیمت نزولی، مشتریان موجودی را در سطوح سالم نگه داشته اند و فعالانه انبار نمی کنند. انتظار می رود تقاضای DRAM مصرف کننده ضعیف باقی بماند. تحت تأثیر تجدید نظرهای نزولی در تولید گوشی های هوشمند در طول سال، تقاضا برای سنسورهای تصویر (CIS) نیز کاهش یافت. در نتیجه، تولیدکنندگان کره‌ای سرعت مهاجرت فرآیندهای قدیمی (DDR3/DDR4) به CIS را کاهش داده‌اند، که منجر به تولید مداوم حجم زیادی از بیت‌های DRAM و فشار موجودی شده است که کاهش آن دشوار شده است. از آنجایی که مازاد عرضه کاهش نیافته است، انتظار می‌رود قیمت‌های DDR3 و DDR4 در سه ماهه چهارم 22 10 تا 15 درصد کاهش یابد و قیمت‌های مصرف کننده کلی 10 تا 15 درصد کاهش یابد.



مرجع اخبار سخت افزار کامپیوترایران