پردازنده IBM Osprey 433 کیوبیت را به ابررایانه های کوانتومی مدولار می آورد

IBM یکی از مرزهای استفاده از خواص طبیعی ذرات کوانتومی برای پردازش اطلاعات در مقیاس سازمانی است. با پیشرفت های مداوم در پردازش اطلاعات کوانتومی، این شرکت از اکتشافات جدید برای دو برابر کردن اندازه پردازنده های کوانتومی خود استفاده می کند. با استفاده از خصوصیات کوانتومی به جای روشن/خاموش معمولی بیت ها در پردازنده های معمولی، پردازنده های کوانتومی می توانند اطلاعات را در مقیاسی بسیار بزرگتر پردازش کنند. سال گذشته IBM از پردازنده کوانتومی Eagle با 127 کیوبیت رونمایی کرد. امسال، این شرکت 433 کیوبیت را برای تامین انرژی نسل بعدی زیرساخت‌های سازمانی و مرکز داده به میز عرضه می‌کند.



مرجع اخبار سخت افزار کامپیوترایران این IBM Osprey نام دارد و شامل 433 کیوبیت IBM است که تا دمای برودتی و در یک محیط کنترل شده خنک شده است. اگرچه قدرت محاسباتی CPU نسبتاً چشمگیر به نظر می رسد، اما همچنان یک پیاده سازی کوانتومی پر سر و صدا است، مستعد نویز بیرونی است و برای کار کردن به دماهای بسیار پایینی مانند -273 درجه سانتیگراد نیاز دارد. برای مبارزه با برخی از این موانع، Osprey کابل‌های چند سطحی را اضافه می‌کند تا انعطاف‌پذیری برای مسیریابی سیگنال و چیدمان دستگاه فراهم کند و در عین حال فیلتر روی برد را برای کاهش نویز و بهبود پایداری اضافه می‌کند. در همان زمان، آی‌بی‌ام کابل‌های انتقال سیگنال جدیدی را توسعه داد که 70 درصد ارزان‌تر است و همین نتیجه را ایجاد می‌کند و بازارپسندی این طرح را افزایش می‌دهد. برای عملکرد، IBM موفق شد حجم کوانتومی را از 128 به 512 چهار برابر کند و عملکرد رانندگی کوانتومی را 10 برابر از 1.4k به 15k عملیات لایه مدار در ثانیه (CLOPS) برساند.

جالب اینجاست که این شرکت از تحویل سیستم ماژولار خود به نام IBM Quantum System Two خبر داده است که انتظار می رود سال آینده در Quantum Summit 2023 رونمایی شود. در ویدیوی زیر، می‌توانیم نمای کلی زیرساخت کلی و توانایی آن برای استقرار سخت‌افزار اضافی با استفاده از کرایواستات‌ها و کوپلرهای دوربرد برای اتصال پردازنده‌ها را مشاهده کنیم.