همکاری RIKEN و Intel در “Road to Exascale”

به منظور پاسخگویی به این تقاضا، RIKEN، تنها موسسه تحقیقاتی جامع علوم طبیعی در ژاپن، در حال حاضر RIKEN را در سال 2023 اجرا می‌کند. [see project diagram here]، یک پروژه عرضی. TRIP پلتفرم‌های تحقیقاتی پیشرفته RIKEN (ابر رایانه‌ها، تأسیسات پرتوهای سنکروترون در مقیاس بزرگ، پروژه‌های منابع زیستی و غیره) را به هم متصل می‌کند، تحول دیجیتال تحقیقاتی را تسریع و مقیاس می‌کند (تحقیق DX)، و موتوری برای تغییرات اجتماعی فراهم می‌کند. به منظور ارتقای این امر، تسریع تحقیقات در زمینه محاسبات نسل بعدی، مانند بهبود عملکرد ابر رایانه‌ها و رایانه‌های کوانتومی ضروری است.

اینتل دارای سابقه طولانی در نوآوری فرآیندهای اساسی است که به ما اجازه داده است تا به تکامل قانون مور ادامه دهیم. از طریق نوآوری مداوم در زمینه هایی مانند محاسبات با کارایی بالا و محاسبات کوانتومی، اینتل به قانون مور وفادار می ماند. با رشد سریع هوش مصنوعی، اینتل اکنون بر روی دموکراتیزه کردن هوش مصنوعی با فعال کردن عملکرد سخت افزاری عظیم و بهره وری توسعه دهندگان متمرکز شده است. اینتل همچنین فعالانه روی نوآوری‌هایی در محاسبات کوانتومی کار می‌کند که پارادایم‌های محاسباتی جدیدی را ارائه می‌کند و همه بخش‌های صنعتی را متحول می‌کند. همانطور که حجم کار و برنامه‌ها پیچیده‌تر می‌شوند، محاسبات کوانتومی ابررایانه‌ها و محاسبات با کارایی بالا را تقویت می‌کند.



مرجع اخبار سخت افزار کامپیوترایران

با افزایش مقیاس کلان داده ها، پیچیدگی بیشتر زیرساخت های محاسباتی برای یادگیری ماشین و یادگیری عمیق مورد نیاز است و بهبودهای چشمگیری در عملکرد ابررایانه ها و کامپیوترهای کوانتومی مورد نظر است.

RIKEN و شرکت اینتل (که از این پس اینتل نامیده می شود) یادداشت تفاهمی در مورد همکاری و همکاری برای تسریع تحقیقات مشترک در زمینه های محاسباتی نسل بعدی مانند هوش مصنوعی (هوش مصنوعی)، محاسبات با کارایی بالا و رایانه های کوانتومی امضا کردند. مراسم امضا در 18 می 2023 تکمیل شد. بر اساس این تفاهم نامه، RIKEN با خدمات ریخته گری اینتل (IFS) برای نمونه سازی اولیه این راه حل های جدید همکاری خواهد کرد.

جزئیات همکاری

  • فن آوری رایانه ای مرتبط با ابر رایانه ها و هوش مصنوعی
  • فناوری محاسبات کوانتومی مبتنی بر سیلیکون و فناوری شبیه‌سازی کوانتومی
  • نمونه اولیه با همکاری اینتل Foundry Services (IFS)

در این همکاری، RIKEN و اینتل از قابلیت‌های تحقیقاتی و فناوری هر دو طرف برای بهبود قابل توجه عملکرد در مسیر مقیاس زتا استفاده خواهند کرد (زتا از 10 تا توان 21، 1000 برابر بیشتر از مقیاس اگزا است).