نتایج شگفت‌انگیز مقایسه IPC بین Raptor Cove، Zen 4 و Golden Cove Spring

با حافظه DDR5-4800 و آزمایش بر روی SPECCPU2017 Rate 1، در فرکانس 3.60 گیگاهرتز، هسته AMD “Zen 4” با بالاترین امتیازات در SPECint، حتی از هسته P “Raptor Cove” پیشی می گیرد. امتیاز 6.66، در مقایسه با 6.63 کلی برای “Raptor Cove” و 6.52 برای “Golden Cove”. در تست های SPECfp، با این حال، هسته “Zen 4” در زیر “Raptor Cove” قرار می گیرد. در اینجا، در مجموع 9.99 در مقابل 9.91 برای “Golden Cove” و 10.21 برای “Raptor Cove” به دست می آید. همه چیز در DDR5-6000 جالب می شود، فرکانسی که AMD آن را “جایگاه شیرین” خود می داند، هسته P نسل سیزدهم “Raptor Cove” با 6.81 از SPECint فراتر می رود، در مقایسه با 6.77 برای “Zen 4” و 6.71 برای “Golden Cove” “. SPECfp می‌بیند که «Zen 4» حتی از «گلدن کوو» در ساعت 10:04 صبح عقب می‌افتد، در حالی که ساعت 10:20 برای «گلدن کوو» و 10:46 صبح برای «Raptor Cove» بود.

شگفتی بزرگ در اینجا این است که هسته های الکترونیکی Gracemont در SPECint چقدر خوب هستند. OneRaichu بین هسته های الکترونیکی “Gracemont” از “Alder Lake” (GLC-12) و “Raptor Lake” (GLC-13)، تمایز قائل شد، زیرا دومی ها دارای دو برابر حافظه پنهان L2 مشترک با گروه E-core هستند. هسته E به سرعت در حال نزدیک شدن به سطوح IPC قابل مقایسه با “Skylake” است، که واقعاً ریاضیات اینتل در ارائه تعداد زیادی هسته E در کنار تعداد کمی از هسته های P به پردازنده های خود است. ایده این است که هسته‌های E تمام بارهای کاری با محاسبات متوسط ​​و فرآیندهای پس‌زمینه را جذب می‌کنند و هسته‌های P را برای کارهای طاقت‌فرسا و فشرده آزاد نگه می‌دارند.



مرجع اخبار سخت افزار کامپیوترایران

OneRaichu که به نمونه های مهندسی سری Ryzen 7000 AMD “رافائل” و “Raptor Lake” نسل سیزدهم اینتل Core دسترسی دارد، مقایسه IPC بین این دو را انجام داد و هسته های E را در “Raptor Lake” غیرفعال کرد و سرعت ساعت را اصلاح کرد. هر دو تراشه تا 3.60 گیگاهرتز و آزمایش آنها بر روی انواع پیکربندی حافظه DDR5. تست IPC با SPEC انجام شد، معیاری که در درجه اول مربوط به سازمانی است، اما می‌تواند برای تعیین محل قرارگیری پردازنده‌های سازمانی با کلاک متوسط ​​مانند EPYC “Genoa” و Xeon Scalable “Sapphire Rapids” در نمودارهای عملکرد مفید باشد. OneRaichu همچنین امتیازهایی را از یک CPU نسل دوازدهم “Alder Lake” به این دلیل اضافه کرد، زیرا “Golden Cove” P-core آن “Sapphire Rapids” را (البته با حافظه نهان L2 بیشتر) قدرت می‌دهد.