مشکل PMIC با سرور DDR5 RDIMM گزارش شد، کاهش قیمت DRAM سرور DDR5 همگرایی

همانطور که قبلا ذکر شد، مسائل PMIC و فرآیند تولید متکی بر فرآیندهای قدیمی تر، همگی تاثیر کوتاه مدتی بر تامین DRAM سرور DDR5 دارند. SK hynix به تدریج تولید و فروش 1α-nm را افزایش داده است، که برخلاف 1y-nm، هنوز به طور کامل توسط مصرف کنندگان تأیید نشده است. فرآیندهای تولید فعلی هنوز تحت سلطه 1y-nm از سامسونگ و SK hynix و 1z-nm از Micron هستند. تولید 1α و 1β-nm باید در 2H23 افزایش یابد.

TrendForce تخمین می زند که قیمت DRAM سرور 32 گیگابایتی DDR5 احتمالاً به 80-90 دلار در آوریل و مه کاهش می یابد، زیرا نرخ اجرای DRAM سرور DDR5 در کوتاه مدت کاهش می یابد. با این حال، این تخمین قیمت کمی بالاتر از میانگین تخمین 75 دلار آمریکا در سه ماهه دوم است. در مقابل، انتظار می رود قیمت DDR4 در سه ماهه دوم 23-18٪ کاهش یابد، در حالی که قیمت DDR5 انتظار می رود 13-18٪ کاهش یابد. این نشان دهنده کاهش قیمت سه ماهه بیشتر برای DDR4 نسبت به DDR5 است، زیرا شکاف قیمت بین این دو افزایش می یابد.هوش مصنوعی به افزایش غیرمستقیم تقاضا کمک می کند، ماژول های 128 گیگابایتی با ظرفیت بالا شاهد کاهش قیمت ها در ماه آوریل هستند
محبوبیت انفجاری ChatBOT باعث افزایش تقاضا برای ارسال سرورهای AI شده است که منجر به بحث در مورد HBM و افزایش قدرت خرید یک سرور 128 گیگابایتی DDR5 RDIMM برای مطابقت با معماری محاسباتی ChatGPT 4.0 شده است. این منجر به افزایش تقاضا برای RDIMMهای با ظرفیت بالا در اوایل سه ماهه دوم سال 23 شد، عمدتاً از سوی CSPهای ایالات متحده. TrendForce گزارش می دهد که RDIMM های 128 گیگابایتی به پکیج Through-Silicon VIA (TSV) نیاز دارند، زیرا تراشه واحد DDR5 عمدتاً 16 گیگابایت است. با این حال، فروشندگان عمده نمی توانند ظرفیت تولید TSV خود را در کوتاه مدت افزایش دهند که منجر به افزایش بیشتر قیمت ماژول های DDR5 با ظرفیت بالا می شود. از SK hynix در این ماه. این با روند نزولی فعلی قیمت DDR4 و سایر محصولات DDR5 در تضاد است.

به طور کلی، در مقایسه با DDR4، ماژول های DDR5 به اجزای PMIC نیاز دارند که احتمال خطرات سازگاری را معرفی می کند. در همین حال، مشتریان نیز تولید انبوه مدل‌های پلتفرم سرور جدید را به تاخیر انداخته‌اند. اگرچه فروشندگان DRAM از اوایل سال 2022 نمونه هایی را برای فروشندگان و خریداران پردازنده ارسال کرده اند، اما با افزایش تولید سرورهای جدید، مشکلات عملی تازه شروع به ظهور کرده اند. TrendForce تخمین می زند که تغییرات حاصل در تفاوت قیمت بین DDR4 و DDR5 در سه ماهه دوم و سوم سال جاری منعکس خواهد شد. با افزایش سرعت تولید محصولات جدید، شکاف قیمتی همگرا خواهد شد.



مرجع اخبار سخت افزار کامپیوترایران

TrendForce گزارش می دهد که تولید انبوه پلتفرم های سرور جدید، مانند Intel Sapphire Rapids و AMD Genoa قریب الوقوع است. با این حال، گزارش‌های اخیر بازار حاکی از وجود مشکل سازگاری PMIC برای سرورهای DDR5 RDIMM است. فروشندگان DRAM و فروشندگان PMIC در حال کار برای حل این مشکل هستند. TrendForce معتقد است که این دو اثر خواهد داشت: اول، فروشندگان DRAM به طور موقت PMIC های بیشتری را از سیستم های قدرت یکپارچه (MPS) خریداری می کنند، که PMIC ها را بدون هیچ مشکلی فراهم می کند. ثانیاً، عرضه به ناچار در کوتاه مدت تحت تأثیر قرار خواهد گرفت، زیرا تولید DRAM سرور DDR5 فعلی هنوز از فرآیندهای قدیمی‌تر استفاده می‌کند، که منجر به همگرایی قیمت DRAM سرور DDR5 از 15 تا 20 درصدی می‌شود که قبلاً 13 ~ تخمین زده می‌شد به 2 Q23. . 18 درصد