محموله های سرورهای هوش مصنوعی از سال 2022 تا 2026 با CAGR 10.8٪ افزایش می یابد.

در طول سال‌های 2020-2021، زمانی که همه‌گیری کووید-19 در اوج خود بود، خریداران اجزای کلیدی موجودی‌های خود را بالاتر از حد معمول به دلیل نگرانی در مورد کمبود ناشی از بیماری همه‌گیر در زنجیره عرضه افزایش دادند. در نتیجه، تقاضا برای راه حل های HBM به طور قابل توجهی در مدت مشابه افزایش یافته است. با این حال، انتظار می رود رشد این تقاضا در سال 2023 به دلیل فشار برای انجام اصلاحات موجودی کاهش یابد. TrendForce در حال حاضر پیش‌بینی می‌کند که بازار راه‌حل‌های HBM از سال 2023 تا 2025 با CAGR بالای 40 تا 45 درصد رشد خواهد کرد. به طور خلاصه، شرکت‌های ابری در سراسر جهان در طول سال‌ها روی سرورهای هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری بیشتری خواهند کرد. در حال حاضر، کسب‌وکارها و سازمان‌ها در حال کاهش هزینه‌های IT خود هستند، زیرا اقتصاد جهانی تحت تأثیر تورم بالا و رشد کند قرار گرفته است. با این حال، با برنامه‌هایی مانند ChatBot و موتورهای جستجو که تقاضا برای تحول فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی را افزایش می‌دهند، شرکت‌های ابری هنگام تخصیص هزینه‌های سرمایه، فعالیت‌ها یا پروژه‌های مرتبط را اولویت‌بندی می‌کنند.



مرجع اخبار سخت افزار کامپیوترایران

بهینه سازی موتورهای جستجو مبتنی بر هوش مصنوعی باعث افزایش تقاضا برای HBM می شود
مایکروسافت با دیدن آینده ای روشن در توسعه فناوری های هوش مصنوعی، مبلغ قابل توجهی را در آزمایشگاه معروف تحقیقاتی OpenAI سرمایه گذاری کرده است. علاوه بر این، مایکروسافت در فوریه گذشته نسخه بهبود یافته موتور جستجوی Bing خود را راه اندازی کرد. بینگ جدید یک مدل زبان در مقیاس بزرگ به نام Prometheus و تکنولوژی پشت ChatGPT را ادغام کرده است. Prometheus، به ویژه، همکاری مایکروسافت و OpenAI است. بایدو همچنین ERNIE Bot را در فوریه راه اندازی کرد. ERNIE Bot که در ابتدا به‌عنوان نرم‌افزار مستقل کار می‌کرد، بعداً با موتور جستجوی Baidu ادغام خواهد شد.

در مورد مدل‌ها و مشخصات تراشه‌های کامپیوتری مورد استفاده در پروژه‌های فوق‌الذکر، ChatGPT عمدتاً از A100 NVIDIA استفاده می‌کند و منحصراً از منابع و خدمات مبتنی بر ابر Microsoft Azure استفاده می‌کند. اگر تقاضا برای ChatGPT و سایر برنامه های مایکروسافت ترکیب شود، انتظار می رود که تقاضای مایکروسافت برای سرورهای هوش مصنوعی تا سال 2023 به حدود 25000 واحد برسد. در مورد ERNIE Bot Baidu، ابتدا A100 را از NVIDIA پذیرفت. با این حال، به دلیل محدودیت‌های کنترل صادرات که توسط وزارت بازرگانی ایالات متحده اعمال شده است، ERNIE Bot اکنون به A800 تغییر مکان داده است. اگر تقاضا برای ERNIE Bot و دیگر برنامه‌های بایدو با هم ترکیب شوند، انتظار می‌رود تقاضای سرور هوش مصنوعی Baidu تا سال 2023 به حدود 2000 واحد برسد. سری A100 و A800 و AMD MI250 و MI250X. لازم به ذکر است که A800 به طور خاص برای بازار چین تحت آخرین محدودیت های صادراتی طراحی شده است. از نظر سهم بازار برای پردازنده‌های گرافیکی سرور، NVIDIA اکنون حدود 80 درصد را در اختیار دارد در حالی که AMD حدود 20 درصد را کنترل می‌کند.

بر اساس آخرین نظرسنجی بازار سرور TrendForce، بسیاری از ارائه دهندگان خدمات ابری (CSP) شروع به سرمایه گذاری هنگفت بر روی انواع تجهیزاتی کرده اند که از فناوری های هوش مصنوعی (AI) پشتیبانی می کنند. این توسعه به ظهور برنامه های کاربردی جدید مانند اتومبیل های خودران، هوش مصنوعی اشیاء (AIoT) و محاسبات لبه از سال 2018 پاسخ می دهد. TrendForce تخمین می زند که در سال 2022، سرورهای AI مجهز به GPU برای اهداف عمومی (GPGPU) تقریباً 1 را به خود اختصاص دادند. ٪ از ارسال سالانه سرور جهانی. پیش‌بینی می‌شود در سال 2023، محموله‌های سرورهای هوش مصنوعی به لطف ChatBot و برنامه‌های مشابه که تقاضا در زمینه‌های مرتبط با هوش مصنوعی را ایجاد می‌کنند، 8 درصد سال به سال افزایش یابد. علاوه بر این، انتظار می‌رود محموله‌های سرورهای هوش مصنوعی از سال 2022 تا 2026 با CAGR 10.8 درصد رشد کند.

TrendForce همچنین دریافت که چهار CSP برتر آمریکای شمالی (یعنی گوگل، AWS، متا و مایکروسافت) با هم بیشترین سهم از کل تقاضای سالانه سرور هوش مصنوعی در سال 2022 را داشتند که 66، 2 درصد از مقدار عرضه جهانی سالانه را به خود اختصاص دادند. در مورد چین، بومی‌سازی تولید و خودکفایی در فناوری‌های حیاتی در سال‌های اخیر شتاب بیشتری گرفته است، بنابراین ساخت زیرساخت‌ها برای فناوری‌های هوش مصنوعی نیز در این کشور سرعت گرفته است. در میان CSPهای چینی، ByteDance در سال 2022 پیشرو در خرید سرورهای هوش مصنوعی بود. سهم آن در میزان خرید جهانی سالانه 6.2٪ بود. پس از ByteDance، Tencent، Alibaba و Baidu به ترتیب حدود 2.3٪، 1.5٪ و 1.5٪ را به خود اختصاص دادند.

تنها با تمرکز بر مشخصات GPUهای فوق الذکر، آنهایی که در محاسبات با پهنای باند بالا دخیل هستند و بنابراین به حافظه با پهنای باند بالا (HBM) نیاز دارند، توجه بیشتری را در بازار به خود جلب کرده اند. با استفاده از بیت ها به عنوان مبنایی برای محاسبه، TrendForce دریافت که HBM در حال حاضر تقریباً 1.5٪ از کل بازار DRAM را به خود اختصاص داده است. ارائه دهندگان اصلی راه حل های HBM سامسونگ، SK hynix و Micron هستند. در میان آنها، انتظار می رود SK hynix به ارائه دهنده اصلی راه حل HBM3 تبدیل شود زیرا تنها یکی از آنها قادر به تولید انبوه راه حل HBM3 است که توسط NVIDIA پذیرفته شده است. علاوه بر این، از آنجایی که راه‌حل‌های HBM به طور کلی دارای مانع بسیار بالایی برای ورود به فناوری تولید هستند، فروشندگان حافظه آن‌ها را به عنوان محصولاتی با سود ناخالص بالا می‌بینند.