محموله‌های SSD از طریق کانال‌های توزیع جهانی به 127 میلیون دستگاه در سال 2021 رسید که 11 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت.

نرخ نفوذ مشخصات PCIe همچنان در حال افزایش است، طرح بازار جهانی از شتاب رشد آینده برندهای مختلف خبر می دهد.
این بیماری همه گیر به طور مداوم عرضه SSD را در سال 2021 مختل کرده است. علاوه بر عرضه IC کنترلر SSD، توزیع متنوع مراکز تولید نیز یکی از عوامل کلیدی در تقویت حرکت حمل و نقل بوده است. در آینده، شتاب رشد کارخانه‌های ماژول‌هایی که بر فروش رابط‌های SSD متمرکز شده‌اند به تدریج از SATA به PCIe تغییر خواهد کرد. با این حال، به دلیل افزایش چندگانه سرعت انتقال رابط PCIe، مسائل مربوط به سازگاری نیز پیچیده تر از SSD های SATA است. ارائه خدمات جامع برای کمک به ارتقای محصول SSD می تواند شناخت برند را بهبود بخشد و همچنان به افزایش محموله ها ادامه دهد. TrendForce معتقد است که علاوه بر هزینه، توانایی ارائه خدمات جامع تولید و فروش جهانی عامل مهمی در ادامه افزایش محموله های PCIe SSD در آینده خواهد بود.

مزیت بلندمدت نام تجاری Transcend به دلیل به دست آوردن پشتیبانی از سوی تولیدکنندگان IC کنترلر SSD است و در نتیجه محموله های این شرکت به طور قابل توجهی افزایش یافته است. به ویژه، محصولات SSD آن به طور ویژه برای پاسخگویی به نیازهای ارتقاء لپ تاپ اپل طراحی شده اند. با افزایش سهم بازار لپ‌تاپ اپل، تقاضا برای محصولات Transcend مرتبط افزایش یافته است و سهم بازار از محموله‌های SSD به 5 درصد در سال 2021 افزایش یافته است. Powev از فعالیت طولانی مدت خود در بازار بازی‌های سطح بالا و راه‌حل‌های محصول متنوع آن بهره می‌برد. چون تقاضا برای عملکرد بالا و محصولات مرتبط با بازی شتاب رشد قوی را حفظ می کند، وارد ده کشور برتر شد. گیگابایت همچنین از تلاش‌های این شرکت برای گسترش ارائه قطعات مرتبط با بازی با محصولات مادربرد خود که محموله‌های SSD را هدایت می‌کنند، سود برد.

این رتبه بندی جهانی SSD بر اساس حجم حمل و نقل برندهای داخلی تولیدکنندگان ماژول در بازار کانال توزیع به عنوان یک استاندارد محاسباتی است و تولیدکنندگان NAND Flash در آن گنجانده نشده اند. عرضه تولیدکنندگان NAND Flash تقریباً 42 درصد از کل بازار کانال توزیع را به خود اختصاص می دهد، در حالی که محموله های کارخانه ماژول تقریباً 58 درصد را تشکیل می دهند. زمانی که یافتن اجزای مربوط به SSD دشوار بود، مدیریت زنجیره تامین سازندگان NAND در مقایسه با خانه‌های ماژول موقعیت برتری را به خود اختصاص داد، به طوری که سهم بازار تولیدکنندگان NAND در بازار کلی کانال‌های توزیع نسبت به سال 2020 افزایش یافت.

با توجه به توسعه بازار جهانی SSD در سال 2021، اولاً، SSD ها به دلیل کمبود قطعات مربوط به SSD در اوایل سال 2021 کمبود داشتند و خانه های اصلی ماژول در پاسخ به افزایش قیمت کالاها، استراتژی منبع یابی محدودی را اتخاذ کردند. این افزایش در سود کلی، خانه‌های مدولار بیشتری را نیز بر آن داشته است که از این روند پیروی کنند. برخی از ماژول‌های اصلی به دلیل مزایای زنجیره تامین، از تولیدکنندگان آی سی کنترلر SSD پشتیبانی می‌کنند و در نتیجه سهم بازار خود را افزایش می‌دهند. دوم، به دلیل ناتوانی در تامین ظرفیت تولید ویفر بالادستی در سال های اخیر، آی سی های کنترل کننده تازه معرفی شده از سرزمین اصلی چین به گلوگاهی در تامین کنترلرهای SSD برای برخی از تولیدکنندگان چینی تبدیل شده است. سوم، همه‌گیری در حال تشدید است و تقاضای مرتبط با بازی همچنان قوی است، بنابراین رتبه‌بندی برندهای متمرکز بر محصولات مرتبط با لپ‌تاپ‌های بازی نیز افزایش یافته است.رتبه‌بندی کنونی تولیدکنندگان ماژول‌های SSD روند ثروتمندتر شدن ثروتمندان را حفظ می‌کند و سه رتبه برتر از نظر محموله‌های Kingston، ADATA و Kimtigo باقی مانده‌اند. از بین سه شرکت برتر، تنها سهم بازار کینگستون کاهش یافت. با توجه به تقاضای عظیم تولید آنها، حجم محموله زمانی تحت تاثیر قرار گرفت که عرضه ویفر برای رسیدن به مهلت سفارش بسیار محدود بود. بزرگترین تغییر در این فهرست رتبه بندی Transcend است که از رتبه دهم در سال 2020 به رتبه ششم، همراه با تازه واردان Powev و گیگابایت جهش کرده است.

تحت تأثیر عرضه تنگاتنگ ویفرها، زمان تحویل IC و PMIC کنترلر SSD به 32 هفته در سال 2021 افزایش یافته است. همه فروشندگان IC کنترلر عموماً عرضه از سوی تولیدکنندگان NAND Flash را در اولویت قرار می دهند، بنابراین تولید در کارخانه های ماژول نمی تواند با تقاضای SSD در این کشور مطابقت داشته باشد. بازار خرده فروشی در این مدت در 2H21، عرضه قطعات مربوط به SSD سه ماهه بهبود می‌یابد و سازندگان مختلف ماژول‌ها برای افزایش عملکرد سالانه، محموله‌های SSD خود را افزایش می‌دهند. طبق تحقیقات TrendForce، محموله‌های SSD از طریق کانال‌های توزیع جهانی در سال 2021 به 127 میلیون دستگاه رسید که نرخ رشد سالانه آن 11 درصد بود.

فناوری محصول ذخیره سازی شرکت های چینی همچنان در حال بهبود است، هدف بومی سازی تولید SSD در چین به سرعت نزدیک می شود
TrendForce همچنین مشاهده کرد که در زنجیره تامین SSD، نسبت محلی سازی در چین در حال افزایش است. به خصوص در فناوری آی سی کنترلر، تعدادی از تولیدکنندگان به تدریج شروع به تحقیق و توسعه آی سی های کنترلر PCIe کرده اند و برخی از تولیدکنندگان ماژول حتی با سرورهای چینی برای توسعه SSD همکاری کرده اند. پس از اینکه اینتل شروع به حذف تدریجی عرضه Optane SSD کرد، یک سازنده چینی موجود، DapuStor، قبلاً Kioxia XL Flash را برای راه‌اندازی یک راه‌حل جایگزین با عملکرد مشابه به کار گرفته است، به این امید که پس از خروج اینتل، سفارشات بازار را در این کلاس حافظه ذخیره‌سازی (SCM) جذب کند. تحولات فوق به وضوح نشان می دهد که نقش تولید کنندگان چینی در زنجیره تامین SSD در حال تقویت است و فرصت هایی در آینده برای ادامه تصرف سهم بازار از طریق ادغام در بالادست و پایین دست وجود خواهد داشت.



مرجع اخبار سخت افزار کامپیوترایران