مایکروسافت در آخرین شهادت خود به CMA بریتانیا (کمی عجیب) پیشنهاد کرد که سونی راهی برای پاسخگویی خود به سری Call of Duty بیابد: “مایکروسافت 10 سال را برای سونی کافی میداند، به عنوان ناشر اصلی کنسول و پلتفرم، برای توسعه جایگزینهایی برای Call of Duty…. دوره 10 ساله به نسل بعدی کنسولها نیز گسترش خواهد یافت…. علاوه بر این، اثر عملی درمان به دوره 10 ساله فراتر خواهد رفت، زیرا بازیهای دانلود شده در داخل آخرین سال درمان را میتوان تا آخر عمر آن کنسول (و فراتر از آن، با سازگاری با عقب) اجرا کرد.”
سونی بودجه لازم برای گسترش استودیوی توسعه شخص اول خود را دارد، اما برای ایجاد یک عملیات چند سایتی که بتواند در همان سطحی که در حال حاضر عناوین Call of Duty را به طور منظم تولید می کنند، به منابع زیادی نیاز دارد. . . سونی اواسط سال گذشته، سازنده سری Destiny، Bungie را خریداری کرد که بیش از 800 کارمند دارد، اما این استودیو در MMO تخصص دارد، البته در قالب شوتر اول شخص. توسعهدهنده هلندی Guerrilla Games به خاطر تولید انحصاریهای پلیاستیشن شهرت دارد و در ساخت بازیهای تیراندازی اولشخص همانند CoD، در قالب سری Killzone، سابقهای دارد. آخرین ورودی، Shadow Fall، در سال 2013 منتشر شد و Guerrilla به سمت توسعه بازیهای نقشآفرینی اکشن Horizon سوم شخص رفت. کتابخانه PlayStation FPS تا حد زیادی با سایر پلتفرمها مشترک است، سری Call of Duty نمونهای از آن است، زیرا مایکروسافت همچنین پیشنهاد میکند تا دامنه بازیها را در کنسولهای نینتندو گسترش دهد. Deathloop یک کنسول فعلی انحصاری برای پلی استیشن 5 است، اما توسعه دهنده آن بخشی از گروه بزرگتر Bethesda است که توسط مایکروسافت در بهار 2021 خریداری شد. شرکت سونی 5 میلیارد دلار برای سرمایه گذاری های جدید در سال 2023 دارد – دیدن آن جالب خواهد بود. چقدر می توان برای رشد عملیات توسعه بازی خود در سراسر جهان هزینه کرد. مایکروسافت به وضوح تواناییهای مالی رقیب خود را زیر نظر دارد و معتقد است که امکانات لازم را برای شروع در رقیبی در اندازه CoD دارد.