فروش GPU بیشترین کاهش سه ماهه از رکود سال 2009 را داشته است: JPR

برای آشنایی بیشتر با این گزارش مهم یا دانلود هم اکنون اینجا را کلیک کنید. برای اطلاعات بیشتر، با شماره 415/435-9368 تماس بگیرید یا به وب‌سایت Jon Peddie Research به نشانی www.jonpeddie.com مراجعه کنید.



مرجع اخبار سخت افزار کامپیوترایران

Jon Peddie، رئیس JPR، خاطرنشان کرد: «سه ماهه سوم معمولاً نقطه اوج سال برای فروشندگان GPU و PC است، و حتی اگر فروشندگان در سه ماهه دوم سقوط کردند، نتایج بسیار کمتر از انتظارات آنها باقی ماند.

Jon Peddie Research گزارش می‌دهد که رشد بازار جهانی واحد پردازش گرافیک رایانه شخصی (GPU) به 75.5 میلیون واحد در سه ماهه سوم سال 22 رسیده است و محموله‌های پردازنده‌های رایانه شخصی نسبت به مدت مشابه سال قبل -19 درصد کاهش یافته است. به طور کلی، پردازنده‌های گرافیکی نرخ رشد مرکب سالانه 2.8 درصدی در دوره 2022-2026 خواهند داشت و تا پایان دوره پیش‌بینی به پایه نصب شده 3138 میلیون واحد خواهند رسید. طی پنج سال آینده، نفوذ GPUهای گسسته (dGPU) در رایانه شخصی به سطح 26 درصد افزایش خواهد یافت.

همه شرکت‌ها دلایل متفاوت و گاهی مشابهی برای کاهش سرعت ارائه کردند: تعطیلی ماینینگ کریپتو، باد مخالف قوانین عدم تحمل چین و تعطیلی تدریجی، تحریم‌های ایالات متحده، وضعیت کاربران به دلیل افزایش خرید در دوران کووید، اثر آزبورن بر روی AMD در حالی که گیمرها منتظر AIB های جدید، تورم و افزایش قیمت AIB، کاهش بیش از حد موجودی و ماه ضعیف امشب هستند.

قیمت و در دسترس بودن
ساعت بازار JPR در دسترس است و با قیمت 2750 دلار به فروش می رسد. این گزارش شامل یک کتاب کار اکسل با داده های مورد استفاده برای ایجاد نمودارها، خود نمودارها و اطلاعات اضافی است. قیمت اشتراک سالانه Market Watch JPR 5500 دلار است و شامل چهار شماره سه ماهه است. مشترکین کامل خدمات JPR TechWatch (گزارش دو هفته‌ای شرکت) و یک کپی از Market Watch را به عنوان بخشی از اشتراک خود دریافت می‌کنند.

پردازنده‌های گرافیکی شاخص‌های پیشرو در بازار بوده‌اند، زیرا یک GPU قبل از ارسال رایانه شخصی توسط فروشندگان وارد سیستم می‌شود. اکثر فروشندگان نیمه هادی کاهش را برای سه ماهه آینده پیش بینی می کنند، به طور متوسط ​​-0.21٪. در سه ماهه آخر، آنها 2.79-% را هدایت می کردند که بسیار بالا بود.

Peddie گفت: “به طور کلی احساس این است که محموله های Q4 کاهش می یابد، اما ASP ها افزایش می یابد، عرضه خوب خواهد بود و همه تعطیلات خوبی خواهند داشت.”

JPR همچنین مجموعه‌ای از گزارش‌ها را در مورد بازار کارت‌های گرافیک مکمل و بازار سخت‌افزار رایانه‌های شخصی منتشر می‌کند که کل بازار شامل سیستم‌ها و لوازم جانبی را پوشش می‌دهد و 31 کشور را بررسی می‌کند.

مجموع محموله‌های GPU در سال گذشته، که شامل همه پلتفرم‌ها و انواع GPU می‌شود، 25.1- کاهش داشت، گرافیک دسکتاپ کاهش -15.43 درصد، و لپ‌تاپ‌ها -30 درصد، بزرگترین افت از رکود سال 2009. سهم کلی بازار AMD درصد نسبت به سه ماهه گذشته کاهش -8.5٪، اینتل 10.3٪ افزایش و سهم بازار NVIDIA کاهش -1.87٪، همانطور که در نمودار زیر نشان داده شده است.

مجموع محموله های GPU نسبت به سه ماهه گذشته -10.3٪ کاهش یافته است، محموله های AMD -47.6-٪، محموله های Intel 4.7٪ افزایش یافته اند و از NVIDIA تا -19.7٪ کاهش یافته است.

نکات برجسته سریع

  • نرخ اتصال کلی GPU (شامل پردازنده‌های گرافیکی، رایانه‌های رومیزی، لپ‌تاپ‌ها و ایستگاه‌های کاری یکپارچه و مجزا) به رایانه‌های شخصی در این سه ماهه 115 درصد بوده است.
  • بازار کلی پردازنده‌های رایانه شخصی -5.7 درصد نسبت به فصل گذشته و -18.6 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است.
  • کارت‌های گرافیک دسک‌تاپ (AIB‌هایی که از پردازنده‌های گرافیکی مجزا استفاده می‌کنند) نسبت به سه ماهه گذشته -33.5 درصد کاهش یافته‌اند.
  • این سه ماهه شاهد تغییر 0.5 درصدی در فروش تبلت ها نسبت به سه ماهه گذشته بودیم.

سه ماهه سوم معمولا قوی ترین رشد را نسبت به سه ماهه قبل دارد. این سه ماهه نسبت به سه ماهه گذشته 10.3- درصد کاهش داشت که کمتر از میانگین 10 ساله 5.3 درصدی است.